Hur pajad vev kan renoveras?

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
En vevaxel som är lite krokig och har en ganska djupt repad vevtapp, kan den repareras? Jag har ännu inte mätt upp hur krokig den är, bara konstaterat att den går cykliskt kärvt i lagerbanorna.
Någon här som fått en vev reparerad? Blev det bra och vad fick ni betala?
Tacksam för all hjälp.

Ugluk skrev:
Någon här som fått en vev reparerad? Blev det bra och vad fick ni betala?
Ja. Och nej. Dvs jag har låtit slipa om vevar till bilar men aldrig till hojar.

Bilar:
Blir kanonbra! Alfa Romeo för banåka och gammal Oldsmobile för sommarkvällar. Gamla vevar har oftast satt sig lite (när spänningarna från tillverkningen går ur) sen gjutning/smidning = de är alltid något krokiga. Detta innebär att gammal (frisk) vev med nya lager kan kärva något i ramlagerlägena. Inte bra. En omslipad vev (givetvis tillsammans med lager i överdimension) är givetvis rak, eventuella krokigheter kompenseras ju genom att maskinen avverkar olika mycket på "olika sidor" av ram-tapparna om veven är krokig. Med andra ord löper veven kanonfint i ramlagerlägena. Man blir såååå nöjd vid montering! Och vetskapen att det är en vev som är utan inre spänningar (slår sig inte mer) gör inte saken sämre! Dessutom indexeras vevtapparna så att de alltid har exakt rätt inbördes vinkel (dvs snävare toleranser än på stdvev).

Hojar:
Vet inte om ram- och vevlager finns att köpa i överdimension. Det är ju givetvis en förutsättning. Veven blir visserligen en anings klenare efter slipning, den blir ju (några tiondelar) mindre i tapparna, men det bör inte innebära några problem om det inte är en motor med välkända problem i veven. Djupa skador kan svetsas av _kompetent_ svetsare men innebär också att man får nya intressanta spänningar i godset = inte lika bra som en enbart slipad vev. Svetsning av hojvev känns "så där". Jag tror att Yngve (norrman här på SH) har en svetsad (strokad) vev i sin Hayabusa. Eller så har han bytt till en aftermarket med stroke.

Kostnad? Slipningen bör kosta några tusen. Lager tillkommer.

Det är mina erfarenheter, hoppas det är till någon hjälp.

Edit: Jag förutsätter att det rör sig om en glidlagrad vev. Rullagrade är en helt annan sak.

Last edited:
Min er en BILLET vev. Ny altså.

Går bra å slipe vevar og det finnest overdim ( eller underdim :) ) lager.
Suzuki har lager i 4 størrelser.

Man kan og svetså på lagerbanan og slipe på nytt og få en strokervev på den måten.
Fungerer kanonbra...

Ugluk skrev:
En vevaxel som är lite krokig och har en ganska djupt repad vevtapp, kan den repareras?

Prata ned Magnus på Uppsala Motorslip 018-127900, han var trevlig och kundorienterad (vilket kan vara rätt sällsynt i den där branschen). Kan inte dom göra det själv vet dom säkert vem som kan.

Låter ju bra! :)

Prata ned var det.. :D Han ska inte få en syl i vädret.. ;)
Tack för tipset Brinken, ringer honom i morgon. :tummenupp

Jag har slipat om veven på min TL1000S. Det gick fint. Problemet med att slipa om en modern motorcykelvev är att det finns inga original överdimensionslager. Mao en liten repa och du måste köpa ny vev,vevstakar och lager. Surt. Leta reda på lager som passar och slipa vev och stakar efter dessa.

Mell skrev:
Jag har slipat om veven på min TL1000S. Det gick fint. Problemet med att slipa om en modern motorcykelvev är att det finns inga original överdimensionslager. Mao en liten repa och du måste köpa ny vev,vevstakar och lager. Surt. Leta reda på lager som passar och slipa vev och stakar efter dessa.

Det verkar trots allt som att det är en möjlig lösning. :tummenupp
Min gamla rasade 900-motor visade sig vid närmare inspektion ha just skaplig överdimension på 3:ans och 4:ans vevstakslager. Normalt ligger vevstakstappen på 35mm, men dessa var bara dryga 34. Kanske till viss del förklarar att hon vibrerade en hel del mer än den jag har nu.

Då ska man bara hitta lager då.. :crash

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...