Hur påverkas hojens prestanda av större drevning bak?

BGiHBG

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2011
Hoj
Kawasaki -99
Hur påverkas hojens prestanda av större drev bak?

Att toppfarten blir lägre, måste växla oftare och att motorn kommer varva högre än tidigare vid varje given hastighet vet jag men är lite osäker på följande.

Hur kommer vridmoment påverkas?
Hur kommer accelerationen (0-100 påverkas)?
Bensinförbrukning?
Andra förväntade följder av större bakdrev?

mer vridmoment, snabbare acceleration, den blir mer wheelie benägen. Bensinförbrukningen behöver inte påverkas negativt. I teorin ju starkare hojen blir, desto mindre soppa måste du bränna för att utföra samma moment. Till ex. kan du köra på högre växlar och andvända färre RPM, alltså ha färre tändningar per minut - mindre soppa.
Sa jag wheelies? :yoparty

Vela inte så jävligt. Köp ett drev och prova bara.

Ofta enklare att drev ner fram....

Det blir som att köra på en växel lägre hela tiden beroende förstås på hur mycket man ändrar utväxlingen.
Det går väl att förstå skillnaden på det om man tänker så.

mer vridmoment, snabbare acceleration, den blir mer wheelie benägen. Bensinförbrukningen behöver inte påverkas negativt. I teorin ju starkare hojen blir, desto mindre soppa måste du bränna för att utföra samma moment. Till ex. kan du köra på högre växlar och andvända färre RPM, alltså ha färre tändningar per minut - mindre soppa.

Motorn har redan ett givet vridmoment. Ändras inte med drevning.
Accelerationen kan bli bättre i vissa hastigheter men tänk om hojen inte gör 100 på ettan efter drevning. Då måste den växlas innan och då kanske accelerationen blir sämmre.
Förstod inte det sista du sa om "högre växlar och mindre RPM".

Last edited:
Accelerationen kan bli bättre i vissa hastigheter men tänk om hojen inte gör 100 på ettan efter drevning. Då måste den växlas innan och då kanske accelerationen blir sämmre.

Fel. Vridmoment kan ändras genom utväxling. Ja, motorn har ett visst vridmoment som oftast mäts på vevaxeln, men det är inte samma som vid hjulet.

en eller 2 kugg extra bak brukar inte ge lägre topphastighet. Snarare tvärt om. I alla fall om vi pratar radfyra med register där högst effekt ligger precis innan varvstopp.
så att säga;)

Helt riktigt, håller man sig till 1-2 kugg bak eller 1 fram + 1 bak så brukar det inte påverka topphastigheten negativt, iaf inte på radfyra eller twin :)

Inte nödvändigtvis? Eller är jag ute och cyklar?

om inte cykeln orkar varva ut i 6:an med standard drevning, så kanske den orkar varva ut med ett par taggar till på bakdrevet.

om du ska avverka 100 km rakt fram, i 100 km/h med 0 graders lutning och konstant hastighet med 5000 RPM så kommer du att utföra 5000x60 = 300.000rotationer.

har du lägre varv , 4000 RPM, så utför du 240.000 rotationer. Alltså utför du 4x60.000 färre förbränningar.

typiskt exempel skulle det nog vara med en zx10 som går kasst på låga varv, och kanske knappt kan dra sig fram i 2000 rpm, så man måste köra på 5-6000 eller mer. Lägger du på ett par taggar bak, får du bättre vridmoment på bakhjulet, och därav bättre dragkraft, och kan därför använda 6:an för att köra i 2000 RPM i 50 km/h för att spara soppa.

Med siffrorna ovan försöker jag bara illustrera logiken.

Inte nödvändigtvis? Eller är jag ute och cyklar?

korrekt. en del cyklar kan till och med gå lite fortare på toppfart som redan avhandlats. Framförallt om du har mycket effekt högt upp i varven och att bågen inte riktigt orkar där på 6an original.

jag har gått i funderingar på att dreva ner min hoj, hade org 17/40 och såg nån uträkning på att 16/40 skulle bli skillnad på 6% vilket jag tyckte lät tillräckligt men idag köpte jag ett 16 hos lokala handlaren, var ute och provade en liten sväng men skillnaden var inte stor..:)
han hade ett 14 hemma om jag ville åka mycket bakhjul, men felet ligger inte i hojjen att inte jag kan köra bakhjul:rolleyes:

du blandar ihop acceleration med tiden det tar för en från 0-100km/h. :huvet

du blandar ihop acceleration med tiden det tar för en från 0-100km/h. :huvet

Se det såhär: Att behöva växla upp fem gånger istället för fyra gånger mellan två givna hastigheter kan ju kosta mer än skillnaden i utväxling gav, så förstår du nog bättre. Acceleration måste ju någonstans ändå definieras som skillnaden mellan två hastigheter på en viss tid.

Se det såhär: Att behöva växla upp fem gånger istället för fyra gånger mellan två givna hastigheter kan ju kosta mer än skillnaden i utväxling gav, så förstår du nog bättre. Acceleration måste ju någonstans ändå definieras som skillnaden mellan två hastigheter på en viss tid.

jo men acceleration har "ingenting" med tiden mellan två givna hastigheter att göra.

Oavsett hur man vrider och vänder på det så kommer den att axxa fortare på en växel om vi bortser från ev. hjullyft/spinn.

Acceleration ur kurvor, tack vare vridet. 0till 100 påverkas inte nämvärt, ju starkare det blir så går det bort i transmissionsglapp, däcket spinner till etc som tar bort massor av hk. Det lär finnas ett "optimalt" antal hk för ta sig snabbt till 100 sen försvinner bara effekten i spel och glapp.

Ta en 20 år gammal hoj effektstark hoj och en ny så till 100 så spelar det ingen roll på 120 till 200 hk, skulle nog vilja påstå den mest erfarne gasa-fort-rakt-fram tar det:)

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti