Hur påverkas en hoj (zx6r) av bankörning?

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en blåvit
Hej.

Är på jakt efter en förstahoj. Och har lyckats hitta en cykel som jag fastnat för..

Den är tydligen bankörd 2005-06 till 2005-09.. och hann då avverka va 950 mil.

Frågan är: Vad bör jag se upp med med denna hoj? Är det något som slits extra mycket vid banåkning? Det är originalkåpor på den, den är skrapad (men det är tydligen inte på bana, utan av ägaren innan)

Väldigt tacksam för snabba tips :tummenupp

Mvh // Matti


EDIT: JAG KÖPTE HOJEN :banana
 
Last edited:
Nu är jag inte den mäst kunniga men hojar som gått på bana är ofta (läs inte alltid) väl skötta med täta service intervaller och mycket bytta slitdelar. Sen vad gäller sporthojar, är de inte så de är tänkta att användas egentligen?
 
Den är ju byggd för att gå hårt, men kolla hur mycket olja den drar samt att den inte vart ordentligt marksynad så att ramen är sned.
 
tackar för dom tipsen :) kan vara värdefullt att veta!

, men vad är anledningen till att jag ska kolla hur mycket olja den drar? brukar det vara ett problem?

något mer? tex växlarna, brukar det vara så att växlar hoppar ur? och hur kollar man detta om det är snö ute, inte så lätt att provköra då?
 
Mahti skrev:
tackar för dom tipsen :) kan vara värdefullt att veta!

, men vad är anledningen till att jag ska kolla hur mycket olja den drar? brukar det vara ett problem?

något mer? tex växlarna, brukar det vara så att växlar hoppar ur? och hur kollar man detta om det är snö ute, inte så lätt att provköra då?
Om motorn är sliten och kolvarna är i dåligt skick eller kanske cylinderloppen behöver renoveras så kommer den läcka olja och på så vis förbruka mer än vanligt, ett lättare sätt att märka stora fel.
Kolla med säljaren, om han kört bana tidigare så har han nog inget emot att ni 2 åker med hojen på en bänkning, då får du reda på om växlarna hoppar ur eller inte samt lite avgasvärden (bestyckningen) och annat kul som hur fräsh den är i motorn (effekt) mm mm. Om säljaren är ärlig så kanske han kan gå med på att betala halva kostnaden för bänkningen. Bara ett förslag såhär års. Bänkning i Vetlanda exempelvis kostar 500kr.
 
Hur påverkas en motorsåg av motorsågning? :tomten
 
Mahti skrev:
tackar för dom tipsen :) kan vara värdefullt att veta!

, men vad är anledningen till att jag ska kolla hur mycket olja den drar? brukar det vara ett problem?

något mer? tex växlarna, brukar det vara så att växlar hoppar ur? och hur kollar man detta om det är snö ute, inte så lätt att provköra då?

Drar den mycket olja är det inte mycket att göra åt, men då vet du att den gått hårt & förmodligen blivit hårt inkörd.

Hoppar växlarna ur så är lådan sliten, det märker du om du provkör & varvar upp den ordentligt innan du växlar. Hoppar växeln ur så är det ett tecken på förslitning. Annars så är det väl bara att starta motorn & lyssna efter missljud, lägg dig på lite olika varv & lyssna hur den går. Sedan kan du växla genom lådan & se hur den känns. Inte lätt alla gånger om man inte kan provköra ordentligt.

Kolla även styrstoppen i ramen, är det märken i dem så är det tecken på att den fått kraftigt styrutslag, dv s oftast i samband med en ordentlig krasch.
 
Ska inte vara någon fara alls! Bara o handla om den faller dig i smaken )
 
Ser inga maskinella nackdelar att köpa en std hoj om den enda frågetecknet är om garantin fortfarande gäller.
 
X-up skrev:
mycket olja, [..] hårt inkörd. [..]

tecken på förslitning [..] missljud, [..] Inte lätt, [..] ordentlig krasch.

har några punkter på mitt papper jag ska gå igenom nu :pannkyss guld värt.
tack :tummenupp

om det nu finns fel på den, vilka fel ska man då säga stopp vid och leta vidare efter en annan hoj vid?
har inte pengar att lägga på lagning! alla mina pengar kommer gå till köpet, lite bensin och försäkring..



mb skrev:
Hur påverkas en motorsåg av motorsågning? :tomten

tack så hemskt mycket för hjälpen, det kommer jag långt med.

Swedie skrev:

Vad är ERF?

2ono skrev:
Ser inga maskinella nackdelar att köpa en std hoj om den enda frågetecknet är om garantin fortfarande gäller.

brukar garantin gälla på 5 år gamla cyklar.. glömde kanske nämna, det är en 01a.

Gustav O skrev:
Hur lyckas man köra bana 950 mil på tre månader?

första ägaren körde 200mil med den, och så har hojen gått 1135 mil på 3 månader. körde lite enkel matte och så kom jag fram till svaret. (935mil)


Don Quixote skrev:
Ska inte vara någon fara alls! Bara o handla om den faller dig i smaken )

är du säker? vill gärna vara på den säkra sidan och kunna köra kommande sommar.. har inte råd med misstag :(
 
Last edited:
Missljud är inte bra, allt annat är prutläge! ;)

ERF = Endurance For Fun Roadracing
 
X-up skrev:
Missljud är inte bra, allt annat är prutläge! ;)

ERF = Endurance For Fun Roadracing

hehehe..
hur mycket kostar det tex att fixa växlar ifall dom hoppar ur då? har fått för mig att det kostar ordentligt

Strider skrev:
Är det en R eller en RR som du är spekulant på?

R, helt vanlig zx6r -01 tror jag.
 
Strider skrev:
Å fan, var den så gammal.

Kan var lurigt o köpa gamla hojar som gått på bana. :)

Se hur de gick för de här grabbarna...

Vadå så gammal! :näsblod hade tänkt köpa en -99 men så dök denna upp.

Grabbarna på din länk kunde ju inte ens starta hojen. Tror inte att fallet är så illa här, vill gärna veta vilka tester jag ska göra för att slippa problem..
 
Mahti skrev:
Hej.

Är på jakt efter en förstahoj. Och har lyckats hitta en cykel som jag fastnat för..

Den är tydligen bankörd 2005-06 till 2005-09.. och hann då avverka va 950 mil.

Frågan är: Vad bör jag se upp med med denna hoj? Är det något som slits extra mycket vid banåkning? Det är originalkåpor på den, den är skrapad (men det är tydligen inte på bana, utan av ägaren innan)

Väldigt tacksam för snabba tips :tummenupp

Mvh // Matti

Framförallt!!, kolla om den är omkullkörd. Inte allt för ovanligt bland banhojar. Vad det gäller motorn så ska det inte vara några probs. De som kör/tävlar på bana brukar oftast vara väldigt noga med skötsel och oljebyten med tanke på att de vill att hojen ska kunna prestera på banan. Hojar som e körda på bana kan vara i mycket bättre skick än gatkörda hojar motormässigt.
Om det är en nyare hoj så brukar fabriksgarantin upphöra om man kör den på bana. Det kan vara värt att kolla upp om hojen skulle strula.
 
Mahti skrev:
Grabbarna på din länk kunde ju inte ens starta hojen. Tror inte att fallet är så illa här, vill gärna veta vilka tester jag ska göra för att slippa problem..

Den hojen såldes som ett renoveringsobjekt så det var ju ingety fuffens med den affären. Den gick säkert under 20kkr så den var billig.
 
MostWanted skrev:
Frågan är om det går att använda en bankörd hoj efter att den gått ett par varv på banan.

vad menar du? vadå använda.. att den är förbrukad motormässigt & prestandamässigt?
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top