Hur påverkas din mc-körning av banåkning?

Kör du snabbare eller långsammare i trafiken efter en bankörning?

• Antal röstningar
    0

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Mera trafiksäkerhetspoll, sluten den här gången så moraltanterna slipper skämmas :D

Är nu flera år sedan jag var på en "vanlig" bankörning, eller en SMC-Sthlm Broms & Kurv-kurs, men, för MIG blev det såhär... (Är dock väldigt olika förstår jag, efter att ha pratat runt om detta med klubbpolare under många år):

Efter att ha kört/deltagit på en "vanlig bankörning" under 1-2 dagar så blev jag äckligt bra kompis med min hoj, så då gick det betydligt snabbare ute på gata än innan, fartblind helt enkelt, antar jag.... :rolleyes: Kom väl till insikt kring hur fort man kan köra/luta....

Efter att ha varit på SMC-Sthlm Broms & Kurv-kurs så blev det också fortare på gata/ute i skogen på krokvägar, men aningen långsammare än efter en fri bankörning, kanske för att SMC-helgen inte bara var "köra fort", utan var mixat med manöverbana, bromsövningar osv. Blev en viss del hastighetsökning, samtidigt som en stor del större säkerhet/kunskap, men känns som om hastighetsökningen klingat av, samtidigt som säkerhet kring bromsning/kurvtagning stannat kvar.

Tror att bankörning slår olika på olika hojåkare. En del gasar av sig på bana och tar det därefter lugnare på gata och sparar sig till nästa bankörning, medans andra lär sig sin hoj på bana, och kör därefter fortare på gata, istället för att köra i samma tempo som innan bankörning, men säkrare.

Jag har av flera skäl valt bort "fri" bankörning senaste åren, främst för att det går för fort på gata efteråt/resten av säsongen om jag får komma ut på bana. Sådan är jag, har svårt fär att skilja bana från gata. Blir lite mer lagom tempo på gata när jag inte är ute på bana och får för mycket horn som växer ut och ska slipas av ute på allmän väg.... men ska nog med på en Broms & Kurv-kurs igen för att få finslipa bromsteknik mm, och så börjar det gå lite väl långsamt på gata nu, om det beror på min ålder eller tiden sedan jag var på bana sist, låter jag vara osagt... :D

/B

WASP skrev:
Kör nog varken snabbare eller långsammare, kör snarare mindre i trafiken...
Jag kör både långsammare och mindre i trafiken, det är helt enkelt inte möjligt att ha samma tempo som på bana om man vill leva ett par år till.

Indraget KK, nära döden upplevelser på krokiga vägar, dikesbesök samt en massa annat som jag har förträngt gör att gatkörning inte känns lika kul som bankörning.

Bankörning/tävling är dyrt, krångligt, tidskrävande och helt underbart....

Samma för mig som för GSXR1100R. Suget efter att köra gata finns, men det är inte alls så stort när man kör bana någerlunda ofta (jag körde väl nånstans mellan 10-20 banåkningar förra säsongen)
Jag har sänkt tempot på gatkörat (ja, det går!!). Nu kör jag mest mysturer i lagom tempo.
Det är möjligt åldern spelar en viss roll här också...

Tycker definitivt att det är bra med banåkning. Förstår att vissa som åker en gång på bana sedan kör snabbare i trafiken. De har då fått insikt i hur mycket man kan lägga ned, och hur j-vla kul det är när det går riktigt fort.
MEN kör man bana lite mer regelbundet så inser man att det är likabra att låta all fortkörning ske där och inte i trafiken. Det går ändå aldrig lika fort i trafiken som på banan så varför försöka... grymt onödigt.
Som jag sa i en annan tråd. Fanns det en bana i sthlm skulle jag sluta åka gata helt. Det är på banan som det är riktigt skoj, det är där alla hk gör sin rätt. :tummenupp

Har slagit av tempot på vägarna samt kör mindre på vägarna nu och mer bana.

Det har även gjort att jag hanterar min mc bättre i kurvor ute på vägen.
För min del anser jag att bankörning är positivt för mc-köningen

Snitthastigheten har nog inte förändrats i trafiken. Däremot går det betydligt långsammare på mindre lämpliga vägar och betydligt fortare på skojiga landsvägar. Helt plötsligt har man lärt hur mycket man kan pressa hojen i kurvorna.

Jag skulle gärna köra mer bana, tyvärr känns det inte så intressant att köra 3 timmar enkel resa bara för att göra det. Så då blir det kurviga landsvägar som gäller. Dock med lite omdöme.

Bankörning är ju ofarligt i förhållande till vägkörning.

Jag ser bara en massa lasbilsgrillar, taskiga väglagningar, rullgrus och vänstersvängar när jag är ute och kör.

Bankörningen har gjort mig rädd för att köra väg.

- P -

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...