Hur påverkar sänkt chassi köregenskaperna?

Dickhead

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
stan
Hoj
jävligt snabb hynda
Tjena!
Har lite tankar kring att bygga om en motard/off road-stånka till något mer landsvägsanpassat (lite som ozeos DR800 café-bygge men ändå inte) och för att lösa detta har jag bland annat tänkt byta framgaffeln till en kortare samt sänka den lite bak men jag vill ju fortfarande ha en körbar hoj?

Vilka problem riskerar jag i och med detta? Hur får man balans mellan fram och bak? Kan den bli mer trögstyrd eller tvärtom, för orolig?

Alla svar uppskattas!
 
Lägre tyngdpunkt ger snabbare styrning i fart.
Mindre hjuldiameter ger även det snabbare egenskaper.

Det jag anser att man bör tänka på är att inte ha för hård fjädring.
Hård fjädring innebär större påfrestningar på ramen, som inte brukar vara överdrivet stadig på offroadhojjar.
Samma sak med breda däck.

"Lagom" tror jag det blir om man håller sig till 19" X100 eller 110 fram och original (17" eller 18") X120 eller 130 bak.
Finns en del gatanpassade "offroad" däck i de dimensionerna.

Är frambromsen tillräcklig, så kan det räcka att ekra upp en något bredare 19" fälg fram, samt sänka gaffelkronorna.
Skärmfästena flyttas, alternativt skippar man framskärmen.
Bak får man kolla hur mycket det går att sänka genom förspänningen.
Antagligen får man byta fjädern eller hela dämparen.

Mycket viktigt att fjädringen kan bottna utan att hjulen tar i.
Särskilt fram.
Går att prova med spännband.

Längre tank, annan sadel och uppflyttade fotpinnar så är det klart!
Mina fotpinnar monterade jag på ett lodrätt ramrör, så att de fälls bakåt för att inte vara ivägen för kicken.
Wire till bakbromsen gjorde att det gick att flytta hela stalaget - bromspedalens pinne går att fälla uppåt.
Växelpedalen vändes och förlängdes.
Blev lite långt mellan lägena, men funkar.

Jag byggde på en XR500.
Lite för lite effekt.
Men skoj!
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top