Hur påverkar säkning hojens beteende?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Ska nu slänga på framgaffeln igen efter packboxbyte, men jag märkte att den var sänkt ca 2 cm förut. Gaffelbenen stack upp mer vid styret än orginal alltså. Vet inte hur jag ska göra, om jag ska låta den vara sänkt eller inte? Hur påverkas hojen av att den är sänkt 2 cm i gaffeln?
/Anton
 
Snabbare styrning men håll koll på så det går fritt mellan stänkskärmen och nedre styrkronan. Annars är risken nån gång om det slår genom att du pajar stänkskärmen.
 
Okey.. Så risken om man sänker för mkt är helt enkelt en överstyrd hoj? Inga andra nackdelar?
 
cRoC skrev:
Okey.. Så risken om man sänker för mkt är helt enkelt en överstyrd hoj? Inga andra nackdelar?

Eeeh, blir den inte understyrd? Mer vikt på fronten. Den blir kvickare i styrningen dock. 2cm låter inte så värst i det avseendet. Gör nästan ingenting i försprång. Stänkskärmar o sånt är en annan femma dock.
 
cRoC skrev:
Okey.. Så risken om man sänker för mkt är helt enkelt en överstyrd hoj? Inga andra nackdelar?
En snabbstyrd hoj blir instabil i högre farter. Det är de två ytterligheterna man måste kompromissa mellan, snabbstyrd och instabil eller trögstyrd och stabil.
 
Okey men på en 125a är det ju max 150 knyck som gäller, men det kanske spelar roll ändå?
 
cRoC skrev:
Okey men på en 125a är det ju max 150 knyck som gäller, men det kanske spelar roll ändå?

Hojen är ju konstruerad men en viss gaffelvinkel av en anledning. Jag håller med, 2 cm låter mkt. Det pratas väl om mm när det gäller höjning av gaffelben.
Du kan ju ta en provtur o känna efter. Blev en jäkla skillnad på min cykel med bara 5mm...
 
Du får lite mindre nedläggningsvinkel, men en snabbstyrdare hoj.
 
Grejen är den att jag övningskör och pappa har väl inte direkt lust att köra en liten sväng, in i garaget i 10 minuter och göra så några gånger. Smäller ihop det som det var och så får jag justera sen när jag fått kortet.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top