Hur påverkar säkning hojens beteende?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Ska nu slänga på framgaffeln igen efter packboxbyte, men jag märkte att den var sänkt ca 2 cm förut. Gaffelbenen stack upp mer vid styret än orginal alltså. Vet inte hur jag ska göra, om jag ska låta den vara sänkt eller inte? Hur påverkas hojen av att den är sänkt 2 cm i gaffeln?
/Anton
 
Snabbare styrning men håll koll på så det går fritt mellan stänkskärmen och nedre styrkronan. Annars är risken nån gång om det slår genom att du pajar stänkskärmen.
 
Okey.. Så risken om man sänker för mkt är helt enkelt en överstyrd hoj? Inga andra nackdelar?
 
cRoC skrev:
Okey.. Så risken om man sänker för mkt är helt enkelt en överstyrd hoj? Inga andra nackdelar?

Eeeh, blir den inte understyrd? Mer vikt på fronten. Den blir kvickare i styrningen dock. 2cm låter inte så värst i det avseendet. Gör nästan ingenting i försprång. Stänkskärmar o sånt är en annan femma dock.
 
cRoC skrev:
Okey.. Så risken om man sänker för mkt är helt enkelt en överstyrd hoj? Inga andra nackdelar?
En snabbstyrd hoj blir instabil i högre farter. Det är de två ytterligheterna man måste kompromissa mellan, snabbstyrd och instabil eller trögstyrd och stabil.
 
Okey men på en 125a är det ju max 150 knyck som gäller, men det kanske spelar roll ändå?
 
cRoC skrev:
Okey men på en 125a är det ju max 150 knyck som gäller, men det kanske spelar roll ändå?

Hojen är ju konstruerad men en viss gaffelvinkel av en anledning. Jag håller med, 2 cm låter mkt. Det pratas väl om mm när det gäller höjning av gaffelben.
Du kan ju ta en provtur o känna efter. Blev en jäkla skillnad på min cykel med bara 5mm...
 
Du får lite mindre nedläggningsvinkel, men en snabbstyrdare hoj.
 
Grejen är den att jag övningskör och pappa har väl inte direkt lust att köra en liten sväng, in i garaget i 10 minuter och göra så några gånger. Smäller ihop det som det var och så får jag justera sen när jag fått kortet.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top