Hur optimera för låg- och mellanregister?

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Hej,

har en XR som för tillfället är i princip original förutom en 40mm flatslideförgasare portad till ca 42mm, KN-filter med lite mer lufthål samt en öppnare ljuddämpare.

Den har redan nu en rätt jämn effektkurva men jag skulle gärna ha mer effekt tidigare i registret. Jag tror den maxar någonstans runt 5-6000rpm nu. Kanske inte är normalfuntad men jag vill gärna att den skall leverera max tidigare än så, vill gärna ha den där "herrejävlar vad hände" känslan redan när man lämnar hemmet, inte tokvarvandes ute på motorvägen :)

Några tips på vad man kan göra? XR:en är ju hyfsat stark från botten ändå men mycket vill ju ha mer :)

mvh
Micke
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Att dreva ned brukar få den tröttaste motor kännas pigg. Om där sitter accpump på förgasaren kan du se till att optimera sprutet så att den reagerar direkt när du vrider på rullen. Om det går kan du byta cylinderfotspackning/ byta till högkompskolv för att få mer orr i motorn på låga varv. Ang. portning och annat överlämnar jag till experterna.
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Det sitter accpump på förgasaren och den svarar grymt snabbt på gasen, munstycket är också så bra det går att få det känner jag... Dreva är ju ett sätt att flytta ner effekten i "hastighetsspannet" men kanske inte varvtalsmässigt, skall fundera lite mer på högkomp... Portning och ökad diameter på avgassystemet har jag fått för mig mest ger effekt på topp?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
skall fundera lite mer på högkomp...
Väljer du högkomp kan det vara läge tanka 98 Oktan i fortsättningen.
Om tillverkaren inte redan rekommenderar 98Oktan, vad gör man då?

Och neddrevning ger ju mer vridmoment på bakhjulet vid samma varvtal på motorn som redan påpekats. Dubbelt så stort bakdrev och du har dubbla kraften på bakhjulet vid samma varvtal, tex 2000RPM. Och du får den kraften vid halva hastigheten jämfört med förut. Som exempel.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Det sitter accpump på förgasaren och den svarar grymt snabbt på gasen, munstycket är också så bra det går att få det känner jag... Dreva är ju ett sätt att flytta ner effekten i "hastighetsspannet" men kanske inte varvtalsmässigt, skall fundera lite mer på högkomp... Portning och ökad diameter på avgassystemet har jag fått för mig mest ger effekt på topp?
Montera en 11:1 eller 12:1 kolv och en hotcam steg 1. Jag gjorde det förra vintern, blev ganska stor skillnad åt det bättre, inte så farligt jättedyrt heller :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Mer effekt tidigare får man knappast med HotCams. Mer komp och mer volym är det som gäller för traktoregenskaper.
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Mer effekt tidigare får man knappast med HotCams. Mer komp och mer volym är det som gäller för traktoregenskaper.

Större volym vore iofs roligt... Men då blir det lite tändkulemotor över det hela och jag får inte plats med nåt bra svänghjul :D
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Ett tyngre svänghjul brukar hjälpa ettriga tvåtaktare att bli lite mer jämna i gången. Upplevelsen blir en starkare botten men samtidigt lite mindre rapp. Kanske kan vara något om du vill ha riktig traktorkänsla.
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Ett tyngre svänghjul brukar hjälpa ettriga tvåtaktare att bli lite mer jämna i gången. Upplevelsen blir en starkare botten men samtidigt lite mindre rapp. Kanske kan vara något om du vill ha riktig traktorkänsla.

Njaa, riktigt så mycket farmarkänsla vill jag inte ha, den ska ju vara rapp i svaren också. En får tacka för alla tips, är bara att börja fundera på om och i så fall vad man skall ta itu med :)
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top