Hur onyttigt är thaimat?

Just friterad kyckling och annat friterat kan knappast vara nyttigt?

Annars inställer jag mig i ledet som gillar thaimat, grymt gott! :fakta

Nån som kan delge sig av ett lyckat thairecept förresten? På vad som helst egentligen, bara nåt gott.

Just det här stället serverar ingenting friterat förutom vårrullar då. Hur som helst är jag faktiskt smart nog att förstå att allt friterat är rätt onyttigt.

Bra!

Nej, jag uttryckte mig nog klumpigt. Var mer intresserad av att få veta hur pass onyttig friterad mat är. För det är ju så jäkla gott. :(

Thaimat är inte så nyttigt som alla tror. Varför?

- Man använder mycket olja, speciellt plamolja.

- Man använder ofta MSG.

- Som ris har man hom mali, det "minst" nyttiga riset.

- Näringsvärdet i MaMa och Wunsen och väl ungefär som svensktkranvatten...

- Man har mycket socker i maten.

- Nam bpla är inte heller så bra för lever/ blodvärden.

Fast billigt är det ju. Äter just nu lunch, yam-wunsen och Som tum kai khem, khao niaow och en stor Changöl; 83 baht.:)

Riset är inte nyttigt... Det finns skillnad på ris och ris... I regel brukar det vara att ju längre det kokas desto nyttigare är det! Och snabbmatställena använder ju jasminris som inte kokas länge alls.

Och sen innehåller thai/kina mat hur mycket oljor som helst. Så maten är väldigt fet. Men det är ju bättre än att trycka i sig en kebab eller pizza.

Lycka till!

Det beror ju på vilken rätt det gäller. Och se upp med "sweet chili sauce" (innehåller massor med socker).

För att inte tala om all cocosmjölk...
Och oljor.
Och sojor.
Och riset.

Det är iaf ingen smalmat.

Men djäääävligt gott!

Thaimat är inte så nyttigt som alla tror. Varför?

- Man använder mycket olja, speciellt plamolja.

- Man använder ofta MSG.

- Som ris har man hom mali, det "minst" nyttiga riset.

- Näringsvärdet i MaMa och Wunsen och väl ungefär som svensktkranvatten...

- Man har mycket socker i maten.

- Nam bpla är inte heller så bra för lever/ blodvärden.

Fast billigt är det ju. Äter just nu lunch, yam-wunsen och Som tum kai khem, khao niaow och en stor Changöl; 83 baht.:)

Utveckla gärna!

Vad är MSG t.ex? Sist jag hade med förkortningen att göra var det väl typ 80-talet, och då betydde det Michael Schenker Group.. Ett iofs mkt bra hårdrockband :yoparty (Med trummisen Ted McKenna, som var FÖRST med dubbelkaggar!) Vilka tider.

Nam plaa - skadligt?
Varför?
Shit, det brukar jag konsumera en hel del.... :död

Last edited:
Vad är MSG t.ex? Sist jag hade med förkortningen att göra var det väl typ 80-talet, och då betydde det Michael Schenker Group.. Ett iofs mkt bra hårdrockband :yoparty (Med trummisen Ted McKenna, som var FÖRST med dubbelkaggar!) Vilka tider.

Senare betydde MSG Macauley Schenker group!

MSG står för Michael Schenker Group, men även för MonoSodiumGlutamate. Det används som en "smaklös krydda" som tar fram smaker och gör att maten inte blir dålig lika fort. MSG påverkar nervsystemet, men hur det påverkas är man helt säker på. På thai heter MSG pong choo.

Det är inte bara i thaimat som MSG används. Det används i hela asien. Fråga på stället du ska käka på ikväll om de använder MSG (för du var väl i Malaysia?) Går man till thailändska supermarkets (Tops, Lotus, Big C) är MSG avdelningen lika stor som en genomsnittlig ICA butiks godisavdelning.

Mer info: http://blessedquietness.com/journal/theworld/msg.htm

Nam bpla (fisksås) innehåller MSG. Det finns även studier vid Chula (Thailands främsta universitet) att Nam bpla i stora mängder kan öka riken för systor i lerver.

Allt är ju relativt..men man får ju skilja på thaimat och thaimat. Jag avskyr thaimat och kan således inte speciellt mkt om oljeval etc

Riset och nudlarna har högt GI vilket inte är särskilt lyckat, friterat kan ni räkna ut själva, men basen som i princip all thaimat görs av, soya, grönsaker, vitlök, chili, kyckling, råbiff etc kommer då inte göra dig fet. Ganska hög mättnadsgrad och mycke mikronutrienter
Den enda nackdelen ur träningssynpunkt är att det ofta är ganska proteinfattigt

Lagar man maten själv, ger fan i kokosoljan, allt friterat med transfett och kokar ris/nudlar med lågt gi (lång koktid) och använder rapsolja är det absolut smalmat - sen exakt hur det tillagas hos ching chong nere på hörnet med oljeval etc, det vet jag inte- fråga!

MSG står för Michael Schenker Group, men även för MonoSodiumGlutamate. Det används som en "smaklös krydda" som tar fram smaker och gör att maten inte blir dålig lika fort. MSG påverkar nervsystemet, men hur det påverkas är man helt säker på. På thai heter MSG pong choo.

Det är inte bara i thaimat som MSG används. Det används i hela asien. Fråga på stället du ska käka på ikväll om de använder MSG (för du var väl i Malaysia?) Går man till thailändska supermarkets (Tops, Lotus, Big C) är MSG avdelningen lika stor som en genomsnittlig ICA butiks godisavdelning.

Mer info: http://blessedquietness.com/journal/theworld/msg.htm

Nam bpla (fisksås) innehåller MSG. Det finns även studier vid Chula (Thailands främsta universitet) att Nam bpla i stora mängder kan öka riken för systor i lerver.

WTF! :mad: NO more Nam bpla....
Jo jag är i Malaysia, åker till KK (Kota Kinabalo) nästa vecka, för att enda upp i Bangkok vad det lider för vidare hemresa.
Tanken är att hinna klart mina uppdrag i tid så man kan spendera lite tid i B-kok, och där kontakta en skräddare. JAg har hemligtvis tagit måtten på min kvinna :)
Sen får vi se om jag själv gitter ha ännu en kostym.
Men handsydda skjortor är jag svag för...
Any special to recommend?
Hinner jag stanna bor jag på Sukhomvit Soi 8.

MSG brukar oftast kallas "glutamat" eller "monoglutamat" här i Sverige, alternativt står det "smakförstärkare E620/E625 " på förpackningen.

Livsmedelsverket har mer info för den som är intesserad: http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=20836&epslanguage=SV

Jo det uppmärksammade jag för några år sedan, och en av mina favoritkryddor försvann sorgligt nog efter den kunskapen:

Aromat!

Last edited:
Thai mat e skitdåligt. Dom har supermycket vitt socker i såserna. För att inte tala om riset som är sämre än sämst.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back