Hur onyttigt är mineralvatten?

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Ngn som vet hur skadligt mineralvatten är (och kolsyrat vatten om det inte är samma sak)? :va

Det är ju inte som läsk för det innehåller ju inte socker, men det kanske är ngt annat som är onyttigt? Kanske kolsyran, typ? Eller konserveringsmedlen, om det nu finns sånt i...
:fyllisar

Zee skrev:
Ngn som vet hur skadligt mineralvatten är (och kolsyrat vatten om det inte är samma sak)? :va

Det är ju inte som läsk för det innehåller ju inte socker, men det kanske är ngt annat som är onyttigt? Kanske kolsyran, typ? Eller konserveringsmedlen, om det nu finns sånt i...
:fyllisar
Drick på du, det är bara vatten, kolsyra och lite mineraler

edit: kolsyra = CO2 alltså koldioxid, som är helt ofarligt

eus skrev:
Drick på du, det är bara vatten, kolsyra och lite mineraler

edit: kolsyra = CO2 alltså koldioxid, som är helt ofarligt

..men kolsyran då? Fräter inte det på tänderna eller nått..? :gnissla

Edit1: Ok.

Edit2: Snabba bud här.. :)

Zee skrev:
..men kolsyran då? Fräter inte det på tänderna eller nått..? :gnissla

Neeee, den syran är för svag för det. Enda den gör är att den ger en "uppfriskande" smak :tummenupp

(patrik som läst biologi och kemi och andra tråkiga ämnen )
:mattias

eus skrev:
Fräter luften du andas på tänderna?

Inte så jättemycket, men kolsyra är ju lite mer koncentrerad...

Så det är bara o bäla på för allt vad strupen håller? Aw righty then! :banana

Tackar för de ultra-snabba svaren, dudes!

Tanken med mineralvatten är väl just att det ska vara nyttigt? Det innehåller varken socker eller onaturliga kemikalier (naturellt) och torde vara sunt för saltbalanserna.

Då kan jag alltså sova lungt nu då. Pjuh!!..

P.S. Jaa. Jag har lite o göra idag fredag em. :hihi

Mineralvatten är defenitivt nyttigt. Innehåller inget ämne som man ens kan diskutera om det är bra eller ej utan endast bra saker.
Drick hur mkt du vill :tummenupp

Även lightläsk kan man dricka obegränsat med. Den innehåller i stort sett ingen energi. Man kan jämföra kalorimängden med om man dricker 1.5l vatten och äter
en halv tesked mjöl. Vissa hävdar att aspartemet(lightläskens ersättare mot socker) är skadligt. Men det finns inte ett enda belägg för att det är farligt ännu iallafall. Dock så är riskerna med stort aspartamintag under lång tid ej fastställda.
Det kan man skita i i dagsläget eftersom det är ett ohållbart resonemang att strunta i lightläsk bara för det, isåfall får man vara konsekvent och strunta i dom flesta livsmedel om man ska se det på det sättet.

Däremot kan man fundera över den miljöpåverkan allt drickande av mineralvatten innebär när vi i sverige har fullt drickbart kranvatten.

Förvånad att inte mb tog upp det här! :7peta

;)

Allt skall väl vara i måttliga mängder. Det är ganska mycket mineraler och salter i mineralvatten vilket kan fresta på njurnarna en hel del. Man skall tex. inte ge mineralvatten till barn.

SSB skrev:
Däremot kan man fundera över den miljöpåverkan allt drickande av mineralvatten innebär när vi i sverige har fullt drickbart kranvatten.

Förvånad att inte mb tog upp det här! :7peta

;)
Jag håller med rent principiellt, men efter vad jag hört så beror den ökade försäljningen av mineralvatten på att fler ser det som ett alternativ till söta drickor, snarare än ett alternativ till kranvatten.

Låter väldigt dyrt och väldigt onödigt med mineralvatten när vi har vatten i kranen som går att dricka? Iof utan kolsyra men man kan nog få en soda streamer för en billig penning nånstans. :tungan
Bättre att dricka Cola som man vet är skadligt mot både tänder och kroppen så man får nåt för pengarna. :huvet :banana :7peta

IO skrev:
Allt skall väl vara i måttliga mängder. Det är ganska mycket mineraler och salter i mineralvatten vilket kan fresta på njurnarna en hel del. Man skall tex. inte ge mineralvatten till barn.

Vanligt vatten i stora mängder är även det skadligt för njurarna.
Dom får jobba massor i onödan & kan leda till inkontinens mm när man blir äldre, så men ska nog inte dricka mer än 2,5-3L om dagen

Lartes skrev:
Vanligt vatten i stora mängder är även det skadligt för njurarna.
Dom får jobba massor i onödan & kan leda till inkontinens mm när man blir äldre, så men ska nog inte dricka mer än 2,5-3L om dagen

Beror väl kanske på vad man gör och vad de är för temperatur runt kroppen. Gör man av med vätska så måste man ju ersätta den.

KawaChris skrev:
Om man inte är rädd om sig ja :7peta . Själv undviker jag all aspartam sedan jag fick flera symptom när jag drack proteindryck som hade aspartam i.

Som jag skrev innan, det finns inte ett enda vetenskapligt hållbart bevis
för att aspartam är farligt. Det där som du länkade till var pinsamt :)

Trango_B skrev:
Som jag skrev innan, det finns inte ett enda vetenskapligt hållbart bevis
för att aspartam är farligt. Det där som du länkade till var pinsamt :)
Precis, dom syptomen skulle man säker få om man käkade kopiösa mängder morötter med tex..

KawaChris skrev:
Din tro på vetenskap är pinsam också :)

Ett tips i all välmening är att försöka tänka mer kritiskt när du läser
liknande sidor. Lite mer vetenskapligt tänkande skadar aldrig när
man ska bedömma tex det faktum om aspartam är farligt.

Jag kan garantera dig till 100% att dom inrapporterade sakerna inte
kan sägas bero på aspartam. Samma sak med din egen erfarenhet
om aspartam.

Berätta gärna hur du kom fram till att det var just aspartam du reagerade på.

Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år