Hur omfattande är koll/justering av ventilspel?

Svanstedt

Viljan finns..
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Vara
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -00
Tjena!

Ventilspelskontrollen närmar sig med stormsteg. Kommer hamna mitt i nästa säsong så jag tar det antingen nu i vinter eller nästa vinter. Hojen lär ju inte skära ihop av 500 mils väntande..
Men nu till saken.

Hur omfattande är jobbet?
Bara lyfta ventilkåpan och kontrollera med bladmått?

Shimsar man dom eller justerar man med någon form av mekanism?

Jag antar att man inte behöver tömma olja och kylmedel?

Tänkte byta stift samtidigt, sitter stiften också under ventilkåpan? Eller sitter dom in från framsidan?

Rörigt detta, jag har inte mekat hojmotor mer än att plocka strypningarna på min hoj.

//Rickard

Oooops, en GSXR 600 -00 gäller det.
 
Ventilkoll:
Av med tank
Av med luftburk
Av med fuggar (inget måste TROR jag, men underlättar nå förbannat)
Ta loss tändhattarna
Av med ventilkåpan
Vrid motorn så att nockarna står uppåt på dom ventiler du ska mäta
Mät

Byte av stift:
På med ventilkåpan (för att undvika att få in skit i toppen)
Skruva ur stiften och i med nya

Montera i omvänd ordning!
Tänk på att hålla koll på slangar mm, och håll koll på vilken tändhatt som går till vilket stift, om dom inte är märkta, vilket dom borde vara.

Om något ventilspel är fel så är det shimsbyte som gäller ja!
 
Last edited:
Med en verkstadshandbok/servicemanual och ett par timmar så går det fint.
Är ju bra om du kan meka fritt och gå hem utan att hojen står ivägen/behöver flyttas.
Betydligt roligare att ta ett moment i taget i någon timme än att stå och tokmickla i 12 timmar.
 
Varför ska man hitta dödläget när man bara ska kolla spelet? Nock uppåt på den ventil som kollas räcker väl.

MJA....

I teorin skall det räcka men det förutsätter att du lyckas pricka rätt punkt på kammen för att mäta. För att slippa den osäkerheten och förekomsten av assymetriska kammar så specar man en exakt punkt att mäta vid..
 
Jag lånar tråden. E det verkligen så att man måste nolla motorn först?! :S när jag gjort det på bilar behövs det inte äre skillnad på en hojj?
och vad äre för gräns på spel på en 600 gsxr - 01 ?

äre nå packningar förutom ventilkåpan man behöver?

tack på förhand
 
Jag lånar tråden. E det verkligen så att man måste nolla motorn först?! :S när jag gjort det på bilar behövs det inte äre skillnad på en hojj?
och vad äre för gräns på spel på en 600 gsxr - 01 ?

äre nå packningar förutom ventilkåpan man behöver?

tack på förhand

Gummipackning mellan topp och ventilkåpa behöver nästan aldrig bytas, jag har aldrig vart med om det iaf.

Det är jättelätt att ställa den i rätt läge. På högersida om motorn på motorkåporna finns det 2 stora insexskruvar som man tar bort som man kommer åt att snurra vevaxeln och se märkningarna.

Nockarna skall inte stå rakt upp, utan mer åt sidorna.
 
Varför ska man hitta dödläget när man bara ska kolla spelet? Nock uppåt på den ventil som kollas räcker väl.

Man ska ju mäta i tändläget, oftast 2:a takten om jag inte missminner mig. Mäter du på en "påverkad" ventil så blir det la pannkaka.
Rätta mig om jag har fel:va

Gummipackning mellan topp och ventilkåpa behöver nästan aldrig bytas, jag har aldrig vart med om det iaf.

Det är jättelätt att ställa den i rätt läge. På högersida om motorn på motorkåporna finns det 2 stora insexskruvar som man tar bort som man kommer åt att snurra vevaxeln och se märkningarna.

Nockarna skall inte stå rakt upp, utan mer åt sidorna.

Är det lika lätt på en R1:a. Jag har bara justerat ventiler på en Ktm 525, eller är det en svårare ingenjörskonst??
 
Last edited:
Man ska ju mäta i tändläget, oftast 2:a takten om jag inte missminner mig. Mäter du på en "påverkad" ventil så blir det la pannkaka.
Rätta mig om jag har fel:va



Är det lika lätt på en R1:a. Jag har bara justerat ventiler på en Ktm 525, eller är det en svårare ingenjörskonst??

Kommer inte riktigt ihåg hur man gjorde det. Har för mig att det är en specialbricka som man monterar på vevaxeln som har markeringarna, skall kolla upp detta.

vad är det för årsmodell? Vet inte om alla R1:or är 20 ventilare heller.
 
Kommer inte riktigt ihåg hur man gjorde det. Har för mig att det är en specialbricka som man monterar på vevaxeln som har markeringarna, skall kolla upp detta.

vad är det för årsmodell? Vet inte om alla R1:or är 20 ventilare heller.

En 02:a, 20 ventiler, det tar ett tag:tungan
 
Man ska ju mäta i tändläget, oftast 2:a takten om jag inte missminner mig. Mäter du på en "påverkad" ventil så blir det la pannkaka.
Rätta mig om jag har fel:va[/njörsQUOTE]

Självklart kan man inte mäta på en "påverkad ventil",,,, men har du nocken rakt upp på den ventil du mäter på så är ju spelet maximalt.:tummenupp
 
Man ska ju mäta i tändläget, oftast 2:a takten om jag inte missminner mig. Mäter du på en "påverkad" ventil så blir det la pannkaka.
Rätta mig om jag har fel:va[/njörsQUOTE]

Självklart kan man inte mäta på en "påverkad ventil",,,, men har du nocken rakt upp på den ventil du mäter på så är ju spelet maximalt.:tummenupp

Det behöver inte alls betyda att spelet är maximalt när nocken står rakt upp. Som Boris skrev, så kan kammar vara asymmetriskt utformade, och då är det inte ett bra läge att mäta spelet, när nocken står rätt upp.
 
Visst kan det vara så....men vad får du för värde om du mäter på en påverkad ventil??:va

Vart säger han att du ska mäta på en påverkad ventil?

Det är lika fel att mäta på kamryggen på en asymetrisk kamaxel som att mäta på knocken, eller på kamloben för den delen. Man ska mäta där man ska mäta helt enkelt! TDC mellan 2:a och 3:de takt. Däremot så kan man mäta fler cylindrar på samma gång tex hela 1.ans och insug på en och avgas på en tredje. På så sätt behöver man bara ställa veven två gånger.
 
Last edited:
Vart säger han att du ska mäta på en påverkad ventil?

Det är lika fel att mäta på kamryggen på en asymetrisk kamaxel som att mäta på knocken, eller på kamloben för den delen. Man ska mäta där man ska mäta helt enkelt! TDC mellan 2:a och 3:de takt. Däremot så kan man mäta fler cylindrar på samma gång tex hela 1.ans och insug på en och avgas på en tredje. På så sätt behöver man bara ställa veven två gånger.

Man ska ju mäta i tändläget, oftast 2:a takten om jag inte missminner mig. Mäter du på en "påverkad" ventil så blir det la pannkaka.
Rätta mig om jag har fel
 
Jag lånar tråden. E det verkligen så att man måste nolla motorn först?! :S när jag gjort det på bilar behövs det inte äre skillnad på en hojj?
och vad äre för gräns på spel på en 600 gsxr - 01 ?

äre nå packningar förutom ventilkåpan man behöver?

tack på förhand

0,10-0,20 på insug och 0,20-0,30 på avgas. brukar vara de på sokerna.
ventilkåps packningen behöver du inte köpa ny. jag har återanvänt min 3-4 gånger.
 
Man ska ju mäta i tändläget, oftast 2:a takten om jag inte missminner mig. Mäter du på en "påverkad" ventil så blir det la pannkaka.
Rätta mig om jag har fel

Han syftade nog inte till mitt inlägg, men som sagt, du kan inte ens mäta på en "påverkad" ventil. Det är väl olika från modell till modell hur du ska mäta. Kammarna ser ju inte likadana ut på alla hojjar.
 
Hur vet man att det är dags att justera?
Ja, utan att kolla milen då..

Svårstartad?
Tickande?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top