Hur ofta varvar du till varvstoppet???

Hur ofta varvar du till varvstoppet på din motard?

• Antal röstningar
    0

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
det blir nog en röd
Jag upplever det som ytterst obehagligt när varvstoppet bryter in på min 660.

Känns som om motorn håller på att dö eller nåt...

Det finns ju ingen varvräknare på den så man vet ju inte alltid hur mycket mer man kan dra...

Min fråga är: är det dåligt för motorn att nå varvstoppet???

Last edited:
Jag brukar ligga på varvstoppet sådär 4-5 sek på varje växel vid accelerationerna. Husan mår ju så bra på dom höga varven. :hihi

Har inte nått varvstoppet en enda gång vad jag kan minnas. Vad ska det va bra för?

Den frågan kräver ett spydigt svar!

Har du ingen varvräknare får du väl lyssna!!
Dessutom borde du känna att du börjar närma dig maxvarv eftersom du borde passerat max i både Nm och Watt.

Så en motfråga: Går du in i saker när du ska stanna? Mår du bra av det?

Slut på de avsiktliga spydigheterna....

Övervarvningsskyddet "sitter" där det gör för att motorn inte ska övervarva (med viss säkerhetsmarginal naturligtvis) och på så vis göra skada på sig själv genom ventilsläpp osv.

Övervarvningsskyddet är en forcerad bromsning av motorn, så en vild gissning är att det nog inte är så bra... :tungan

Edit:
Jag har gjort det en gång... På Gelleråsen efter en kurva med lite väl kraftig fotpinnekänning med bakhjulsspinn som följd.

/Johan

Last edited:
JohanL skrev:
2092647 Den frågan kräver ett spydigt svar!

Dessutom borde du känna att du börjar närma dig maxvarv eftersom du borde passerat max i både Nm och Watt.

Övervarvningsskyddet "sitter" där det gör för att motorn inte ska övervarva (med viss säkerhetsmarginal naturligtvis) och på så vis göra skada på sig själv genom ventilsläpp osv.

Övervarvningsskyddet är en forcerad bromsning av motorn, så en vild gissning är att det nog inte är så bra... :tungan

Edit:
Jag har gjort det en gång... På Gelleråsen efter en kurva med lite väl kraftig fotpinnekänning med bakhjulsspinn som följd.

/Johan
Varvstoppet är mig veterligen elektroniskt styrt, om det nu är så att det går i med bra marginal så behöver man knappast vara rädd för att nå dit upp? :va

Det är ingen fara att hålla ett varvtal genom att bryta tändningen. Mycket populärt bland dragracebilar tex.
Har aldrig nått mitt varvstopp tror jag, effekten planar nog ut rätt mycket före det. Ska testa nästa gång jag åker ut :)

Hela förra året körde jag bara på bana. Gissar att jag bara känt varvstoppet ett fåtal gånger och då av misstag.
Man växlar när kraften tar slut eller när det behövs :)

philsson skrev:
2092671 Varvstoppet är mig veterligen elektroniskt styrt, om det nu är så att det går i med bra marginal så behöver man knappast vara rädd för att nå dit upp? :va
Nej, inte rädd. Men kanske kan det vara bra att vara lite försiktig?

Motorn slits betydligt mer på för höga varv än på normala, varför då tvinga den att göra något den inte är byggd för?

/Johan

Har aldrig varvat så högt. Effekten och växlarna räcker till ändå (men jag har drevat med 17/38). Har dock skaffat en timräknare/varvräknare nu, så det går att hålla koll på maskinen lite.

Hägglund skrev:
2092728 Tror inte jag har nåt varvstopp :tuttar

ahh :7peta de e ju bara gamkawan som inte orkar dit :D

o just de..på min gammla fs1 hade jag ingen broms i nåra veckor så en dag man var ute o körde..
gick väl sisådär en 60 knyck så bestämmer sig bilen framför o bromsa hårt..
jo tjena..
från 4 till 1 ans växel på en sek :3freak

har aldrig hört en gammal moppe varva så mycke :rofl

TomK skrev:
2095373 Har aldrig varvat så högt. Effekten och växlarna räcker till ändå (men jag har drevat med 17/38). Har dock skaffat en timräknare/varvräknare nu, så det går att hålla koll på maskinen lite.

Har du varvräknare till 660n???

Vad kostar det? Var finns det att köpa?? Hur svårt är det att montera???

In med foten under växelspaken, applicera lite tryck och när varvstoppen går in åker nästa växel i.
Funkar klockrent på de flesta hojar. Dock inte så bra på min Yamma som tappar för mycket effekt innan stoppen går i så där får man hjälpa till med dödarknappen.

Låter ju så gött när man coolar sig vid ett rödljus eller så.. :2cool
Min nya gixxerlåter knäppt dock, tror det är nått fel på övervarningsskyddet.. Kan det tas bortmed "tre mod" eller nått?

sirSmokealot skrev:
2095788 Har du varvräknare till 660n???

Vad kostar det? Var finns det att köpa?? Hur svårt är det att montera???

Jag skaffade en Kitaco PET-2100DX som har varvräknare (digital, även med maxvarvsnotering) och timräknare "total/trip". Drivs av ett batteri med extremt lång livslängd (längre än hojen :) ) och en kabel som man hakar på tändkabeln - m.a.o. extremt lätt att installera. Jag fick en fästplatta svetsad ovanpå höger blinkersarm (följer med karborrfästen). Det fick precis plats bakom lyktkåpan.

Listpris är väl en bit över 2000:- Det finns andra modeller också. Jag köpte av polarn Roffe i Uppsala (du kan hitta ett par andra varianter på http://www.vrm.se/ men sidan är inte fullt uppdaterad ännu - prova att googla på "PET 2100 rpm" så hittar du mer teknisk info).

Lägger till ett par bilder...

Bifogat

• pet2100_a.jpg
    pet2100_a.jpg
    79.1 KB · Visningar: 49
  • pet2100_b.jpg
    pet2100_b.jpg
    86.4 KB · Visningar: 56
Last edited:
TomK skrev:
2096333 Jag skaffade en Kitaco PET-2100DX som har varvräknare (digital, även med maxvarvsnotering) och timräknare "total/trip". Drivs av ett batteri med extremt lång livslängd (längre än hojen :) ) och en kabel som man hakar på tändkabeln - m.a.o. extremt lätt att installera. Jag fick en fästplatta svetsad ovanpå höger blinkersarm (följer med karborrfästen). Det fick precis plats bakom lyktkåpan.

Listpris är väl en bit över 2000:- Det finns andra modeller också. Jag köpte av polarn Roffe i Uppsala (du kan hitta ett par andra varianter på http://www.vrm.se/ men sidan är inte fullt uppdaterad ännu - prova att googla på "PET 2100 rpm" så hittar du mer teknisk info).

Lägger till ett par bilder...

:Bugar TAck för bra info! Ska kolla upp det!

sirSmokealot skrev:
2092558 Jag upplever det som ytterst obehagligt när varvstoppet bryter in på min 660.

Känns som om motorn håller på att dö eller nåt...

Det finns ju ingen varvräknare på den så man vet ju inte alltid hur mycket mer man kan dra...

Min fråga är: är det dåligt för motorn att nå varvstoppet???
Har du ingen känsla i röven eller?!?!?
JohanL skrev:
2092647 Den frågan kräver ett spydigt svar!

Edit:

/Johan
Precis.

Hondan börjar tappa så mycke effekt innan den går mot varvstoppet så där är det sällan man ligger, men de e klart att är det ovärt å växla så händer det att den går mot varvstoppet, och på offroad så händer det relativt ofta.

Husan däremot drog jag ofta mot varvstoppen på isen, det var som perfekt drevat för att gå mot den när man ville räta upp hojjen ;D Snällt? Nej ;)

Om du inte vill köpa varvräknare å grejja på så hitta en raksträcka å träna starter, dra den till femman mot varvstoppen tills du vet (känner, hör) vart den ligger. Sen kommer det sitta i ryggmärgen.

Oddjob skrev:
2096462 Har du ingen känsla i röven eller?!?!?

Precis.

Varför bryr du dig om vad jag har i röven? :7peta sugen eller??? :arsele

slut läsa motardforumet, eller sluta
sdb97271.gif
min tråd :fatta!

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back