Hur ofta renoverar du bakdämparen?

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Byta olja i framgaffeln gör väl de flesta av oss själva någon gång per säsong, vanligtvis under vinterdvalan, men hur ä det med bakdämparen? Den är ju knappast någont gör-det-själv-jobb för en hobbymek utan något som bör utföras av en expert och därför ofta blir nerprioriterat. Hur ofta renoverar du din bakdämpare?
 
Teddy skrev:
Byta olja i framgaffeln gör väl de flesta av oss själva någon gång per säsong, vanligtvis under vinterdvalan, men hur ä det med bakdämparen? Den är ju knappast någont gör-det-själv-jobb för en hobbymek utan något som bör utföras av en expert och därför ofta blir nerprioriterat. Hur ofta renoverar du din bakdämpare?
Jag har inte bytt olja i framgaffeln. :rodnar

Viktigt att göra detta inför varje säsong? Något speciellt man ska tänka på?

Behöver väl knappast säga att jag inte har gjort något åt bakdämparen.
 
Bakdämparen ska man egentligen inte behöva göra nåt åt förrän den börjar läcka.
Men många gör väl ändå en översyn på den över vintern.
Framgaffeln är inte lika tät, och oljan där riskerar att suga åt sig en massa mer skit.
Enligt s-boken till hondan har jag för mig det ska bytas var tredje race, vilket är lite överdrivet om det inte regnat.

Vissa oljor lämnar dessutom avlagringar efter sig. Min gaffel till yamman var faktiskt rätt o-vacker efter att ha stått med samma gaffelolja i benen i nästan två års tid. Innerbenen var täckta av ~20cm avlagringar, ventilerna satt det också en hel del skit i, och den rörde väldigt dåligt. Inget förstört, men efter putsen så funkade gaffeln finemang igen.
Så ta iaf åtminstone isär gaffeln över vintern.
 
Nyteknik skrev:
...Viktigt att göra detta inför varje säsong?...
Honda själv rekommenderar byte var 5'e race eller efter körning i regn, men för min hobbyåkning är det allt för ambitiöst, jag nöjer mig med ett byte per säsong.
Nyteknik skrev:
...Något speciellt man ska tänka på?...
Ja, om du av någon jävla anledning (läs nyfiken i en strut) får för dig att demontera kompressionsventilen längst ner på gaffelbenet så var varsam när du återmonterar den då det är aluminium med tätstegad gänga som du drar sönder i ett nafs, och när du gjort det då står du i skiten vill jag lova.
:huvet
Glöm att hitta några en Helicoil till den. Behöver jag säga att vet en som gjort så, jag ser honom i spegeln varje dag, kompressionsventilen på vänster gaffelben numera är limmad.
 
oFFkeFF skrev:
Bakdämparen ska man egentligen inte behöva göra nåt åt förrän den börjar läcka...
Är det överambitiöst att renovera en bakdämpare som inte visar några tecken på fel funktion? I mitt fall en Öhlinare som troligtvis suttit på hojen sedan 1996.
 
Teddy skrev:
Är det överambitiöst att renovera en bakdämpare som inte visar några tecken på fel funktion? I mitt fall en Öhlinare som troligtvis suttit på hojen sedan 1996.

Nja, det är väl egenligen inte fel att få den genomgången iaf.
Sen behöver ju inte felaktig funktion visa sig förrän man kommer till ett visst tempo.
Dämpning som funkar som det ska är ju alltid en dröm att köra med ;)
 
Minns jag inte helt fel från WP-kursen så är inte oljan i bakdämparen i kontakt med syre över huvudtaget utan i ett "slutet" system och gasen ger själva dämpningseffekten. Vad kan det ta, 1-2 timmar att göra iordning en bakdämpare, dvs inte allt för dyrt, det kan det säkert vara värt om din dämpare är typ tio år gammal...
/fredde
 
Teddy skrev:
Byta olja i framgaffeln gör väl de flesta av oss själva någon gång per säsong, vanligtvis under vinterdvalan, men hur ä det med bakdämparen? Den är ju knappast någont gör-det-själv-jobb för en hobbymek utan något som bör utföras av en expert och därför ofta blir nerprioriterat. Hur ofta renoverar du din bakdämpare?

Min öhlinare bak har fått en genomgång i snitt varje år jag kört hojen. På grund av en banjobult som släppte lite blev det en genomgång innan säsongen förra året och en på hösten så nu får den sitta kvar till nästa höst/vinter.
 
Att en bakdämpare ej behöver service innan den läcker är fel.
Alla moderna stötdämpare idag använder sig av samma typ som citoren.
Det vill säga nitrogen(gasbehållare) och dom tappar trycket med tiden.
Utan att det är något fel på dom.
Oljan i dämparen går in i behållaren o komprimerar gasen(gasen blir som en fjäder) när gasen minskar fylls tomrummet upp av ojla.
Så när den tappar trycket så sjunker fjädringen ihop o blir mer styv,svårare att ställa in.
om man lämmnar ni o fyller den så blir den som en ny dämpare.
Exempe,på min cross så var det 6bar efter 2år det skulle va ca 14bar.

lämna in era dämpare o provtryck dessa kan lova er att det behöver fyllas på ny gas.

//Per
 
Instämmer med det P.Björk sa en dämpare behöver inte läcka för att vara slut det är fullt normalt att den läcker ut gasen om än långsamt.
Man brukar dock kunna känna på returdämpningen om dämparen behöver renovering. Tryck ihop och låt fjädra ut. Är där minsta lilla tendens till att svaja till i toppen efter utskjutet är renovering ett måste.
 
Någon att rekommendera för renovering av bakdämpare i sörmland lr i närheten?

PBR Racing i Nyköping. Håller på mycket med cross o enduro, fixade öhlinaren på min ZX-6 för länge sen. Googlade, men hittade ingen vettigt om firman.
 
Någon gång per säsong?
Krascha gör man kanske någon gång per säsong, men byta olja i framgaffeln:confused:
 
Hittade inget alls på PBR? Inga fler förslag Norrköping/Linköping funkar oxå att åka till!
 
Nyheter
Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Back
Top