Hur ofta rengör ni era KN-filter

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
Satt o läste om mitt KN-filter för att se hur ofta jag bör rengöra det.
I pappret som förklara rengöringsproceduren står det "service filter every 50,000/100,000 miles"

Det är ca 8000-16000 mil , det är ju en faslans massa mil. Innan har jag bytat en gång om året så detta låter ju mycket.

Hur gör ni, nån som kört efter serviceintervallen och tycker det går lika bra?

Hur lång livslängd har ett standard luftfilter igentligen?

Faktiskt!
Jag har 4 KN på min och dom gjorde jag rent härom året bara därför att...
Det var inte så att hojen gick fett o rykade svart eller nånting, men ibland får man sina ryck... Och av dom drygt 8000 mil jag har kört på den cykeln så har nog dom filterna suttit på åtmistone dom 6000 senaste milen.

jag e en pedant djävel...:mad:

Rengör och går igenom filter osv 1 gång i månaden..
Ibland oftare...

Faktiskt!
Jag har 4 KN på min och dom gjorde jag rent härom året bara därför att...
Det var inte så att hojen gick fett o rykade svart eller nånting, men ibland får man sina ryck... Och av dom drygt 8000 mil jag har kört på den cykeln så har nog dom filterna suttit på åtmistone dom 6000 senaste milen.

Låter ju som att det kan stämma då. Innan har jag bytt varje år i samband med servicen. Men behövs det inte så tänker jag inte göra det. Lägger inte tid och energi på något som inte ger nått.

jag e en pedant djävel...:mad:

Rengör och går igenom filter osv 1 gång i månaden..
Ibland oftare...

1 gång i månaden eller mer..... Är det inte lite overkill, varför så ofta?

Last edited:
Lanar traden lite, kom pa att jag har KN pa en av mina hojar och det filtret gatt ca 1000 mil, kanske dax att rengora, fragan ar vad rengor ni med, har hort talas om fotogen eller bensin, sen lufttorka eller hogtrycksblasa?

Beror på väder. cross filter görs rent efter varje träning. men dom har ju lite dammigare förhållanden.
KN filter! skulle tippa på 1-2 gånger per år. göres rent med bensin, sen sprayas in med filterolja.:tummenupp
Sen kan man vara cool och köpa värsta filter rengörnings kittet för tusenlappar om man inte har vettigare saker att spendera pengarna på.:D
Dock dessa papp v-mönster orginalfilter byter man. Görs ändo vid service:yoparty

Låter ju som att det kan stämma då. Innan har jag bytt varje år i samband med servicen. Men behövs det inte så tänker jag inte göra det. Lägger inte tid och energi på något som inte ger nått.

1 gång i månaden eller mer..... Är det inte lite overkill, varför så ofta?

Mitt blir så djäkla skitigt så fort vilket märks på moppen..
Det är ju förvisso nästan bara bönder som bor runt västerås varför man får in en del damm i filtret när man e på småvägar och snurrar..

Lanar traden lite, kom pa att jag har KN pa en av mina hojar och det filtret gatt ca 1000 mil, kanske dax att rengora, fragan ar vad rengor ni med, har hort talas om fotogen eller bensin, sen lufttorka eller hogtrycksblasa?
Dessutom ska man blöta ner filtren med nån slags KN-olja, det är den som gör själva nyttan.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg