Hur ofta kör ni?

Så fort det är plusgrader utan risk för is på vägen är det köra som gäller.

Tempen bör väl ligga på +5 iallafall, kör tills de gör för ont i händerna.
Ger mig inte ut frivilligt om det regnar, ser ju knappt ett skit,
läskigt att lägga ner ordentligt eller ifall man behöver tvärnita också.
Skulle va om man e tvungen å köra till jobb eller ngt.
Värmehandtag skulle nog va bekvämt, men tråkigt att lägga på extravikt
särskilt när man sitter på en såpass tung hoj redan.
Tråkigt att ha hojen så långt bort nu bara, men tyvärr dyrt med garage här :/

extravikt? det är väl inte så mkt det där? 2 handtag o lite kablar, lr? :)

Alltså du kan lägga hojjen som vanligt men undvik bara att accelerera ut för fort. ABS bromsar löser ev tvärnit i regn ;) problems solved ;)

Om man inte vill att ens hoj ska få en massa salt på sig och bli risig och sliten så bör man inte köra på vintern. Det är ju något som sänker värdet på "investeringen" ganska kraftigt.
Sedan håller jag med om att det inte är någon hit att köra när det är under 10+. Men det finns ju de som kör året runt även om det är snö. Vissa hojar funkar ju mindre dåligt än andra att köra på under vintern. Med en skoteroverall på kroppen och en Africa Twin mellan benen, samt dubbdäck klarar man alla väderr... Men är det kul?

Nu finns det väl visserligen roligare hojar än så för vinteråka. Valfri enduro/motard med dubbdäck och man har minst lika roligt på vintern som sommarn. Men såklart blire bara grus och isåka.

Brukar börja köra när snön är borta från vägen och slutar när snön ligger på vägen. I år hade jag väldiga funderingar på dubbat men det blev aldrig av. Hondan brukar krypa fram vid snöfritt, Duccen brukar hålla sig inne tills det är 8-10 grader ute i alla fall. Jag pendlar till & från jobb på hoj, vädret stör mig inte direkt. Goretex och hjälm så är man torrare än bilisterna när man kommer fram :)

extravikt? det är väl inte så mkt det där? 2 handtag o lite kablar, lr? :)

Alltså du kan lägga hojjen som vanligt men undvik bara att accelerera ut för fort. ABS bromsar löser ev tvärnit i regn ;) problems solved ;)

All onödig vikt är av ondo!!
Har funderat på en ordentlig genomgång av hojen för att se vad man kan plocka bort som verkar onödigt....

Nja det skulle jag nog inte säga, eller ja det beror ju på vad man anser som vanligt, fotpinnarna tenderade till att ta i på gamla hojen för mig... hoppas att denna ska funka bättre. Finns inga 20åriga hojar med ABS, låsningsfria bromsar kanske men det är inget å ha :tungan

Jag hör väl till de mer kräsna. Uppehåll, 13+ och sopade vägar brukar vara kriteriet för att börja åka lite längre turer på våren.

Hojen är till för att användas, och det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder :fakta Dock ser jag helst att allt saltgunk har försvunnit på våren så att hojen inte har frätt bort till midsommar.

Året runt!
Snö, regn, kyla. Det kvittar. Vill jag ut så sticker jag ut och kör :tummenupp

När kortet var nytaget var man inte så kräsen som man är nu.
Numera ska det vara behagligt ute, absolut inte under 10 grader. Det händer iofs på våren att jag ger mig ut även om det är kallare. Förra året körde jag i januari, fast det var korkat av mig. Men är man sugen så är man. Men i regn är det meningslöst, är ju inte roligt då.

Hur ofta kör ni?

Som många andra får det allt krypa över 10 grader i nån vecka innan det bär ut på vägarna, men sen körs det vid varje tilfälle när det är uppehåll under sommaren.

Men alltid när man ska ut så kan man ge sig fan på att inte en skalle har tid att hänga på.

Så nu frågar jag, hur många gånger kör ni per vecka under säsongen?
Inte hur långt totalt eller per gång utan, hur MÅNGA GÅNGER PER VECKA.

Själv snittade jag uppskattningsvis 5 turer/vecka under gångna sommaren.

All onödig vikt är av ondo!!
Har funderat på en ordentlig genomgång av hojen för att se vad man kan plocka bort som verkar onödigt....

Nja det skulle jag nog inte säga, eller ja det beror ju på vad man anser som vanligt, fotpinnarna tenderade till att ta i på gamla hojen för mig... hoppas att denna ska funka bättre. Finns inga 20åriga hojar med ABS, låsningsfria bromsar kanske men det är inget å ha :tungan

Men det är väl inte inödigt ? :) kommer bra till pass förstår du väl?
Ne det är sant, bara nyare hojjar har det men att det inte är något att ha förstår jag inte riktigt :) safety first lr? :brinnerup

man sätter inte värmehandtag på en sporthoj, SÅ ÄR DET BARA!!

Är det Rule nr1 eller? :) Kanske för att vara tuff? jag vet inte men det är grymt uppskattat av de som använder det.. Det äääger :)

Last edited:
När jag åkte sporthoj så fick det gärna vara 5-10+ innan hojen plockades fram, Mest p.g.a fäste och av rent ekonomiska skäl. Inte kul att betala över 1k i månaden för att KANSKE kunna köra 2 ggr i mars för att sen låta hojen stå under 3 veckors bakslag med snö och slask. Men nu när jag åker motard så spelar det ingen större roll, bara det är relativt snöfritt på vägarna så åks det när andan faller på.

Jag var senast ute idag.
snötäckta grusvägar och isdubb är bland det roligaste som finns!

Jag var senast ute idag.
snötäckta grusvägar och isdubb är bland det roligaste som finns!

Endurodubb o ett lagom svårt spår i skogen är snäppet roligare dock :D
Igår o idag blev de en sväng, men man är alldeles för otränad :huvet

Om jag har tid över och vädret är ok (dvs inte snökaos) kör jag minst 2 gånger i veckan (1-6timmar per gång), på sommaren i snitt varannan dag om inte jobb kommer i vägen. Egentligen året om men mest april-oktober.
Hade man hafft sporthoj hade man nog tvekat en aning mer över att ta en tur i vinterkylan :hihi

Men det är väl inte inödigt ? :) kommer bra till pass förstår du väl?
Ne det är sant, bara nyare hojjar har det men att det inte är något att ha förstår jag inte riktigt :) safety first lr? :brinnerup
Här menade jag onödig som i ej nödvändig, funderar även på att plocka bort speglarna, antingen skruva dit ngt mindre eller helt enkelt vrida på huvudet. Haha du missförstår mig, menade låsningsfria bromsar som i kassa bromsar som är för klena för att orka låsa hjulet=låsningsfria. Skulle mkt väl kunna tänka mig en ny fireblade med ABS. Är man överjävlig på att bromsa går det att korta ner bromssträckan jämfört med ABSen men hur många klarar det i en paniksituation...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT