Hur ofta kör ni?

RAxor86

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati streetfighter S 09
Som ny men påläst och väldigt intresserad tänker jag köra mycket mc hade jag tänkt. Säkerligen 3/4 delar av året (1/4 står för dagar där ev snö kan finnas). en polare till mig körde en gång hela året då det faktiskt aldrig blev riktigt kallt utan höll sig +5 gradigt oh vidare!

Jag vet att det finns folk som faktiskt bara kör 2-3 månader om året, dvs sommaren o då endast med sol. Det intresserar mig inte att dugg att investera pengar i något som varar så lite.

Vissa låter sig skrämmas av regn också.

Så hur och när kör ni?
 
Last edited:
jag tillhör skaran som inte ger mig ut i regn... totalt värdelöst med massa hål (ventilations hål)överallt på skinnstället o blir kallt med :O. 10plus gärna lite mer så kan man köra ^^... suget börjar dock komma hårt nu så får väll ta skruva på kåporna på hojen o ta en sväng snart, i Skåne har vi ju vår nu ;)
 
Årstid spelar ingen större roll. Regn eller solsken, kläder efter väder. Så länge temperaturen är över nollan och underlaget är bra ska man åka :)
 
Jag tillhör också skaran som tycker det är tradigt o köra i regn! :D
Kyla kan va ok men regn tycker jag inte om! :tummenupp

Ser fram emot att ta första turen snart.. det är ju vår här i skåne! :D
 
Torrt och bra väglag annars är det inte värt det!

Finns inget nöje i att bara sitta och nöta mil utan det ska vara aktiv körning! Kör du en modern sh så är det bara obekvämt att sitta och puttra medans du luktar på koskiten ungefär som att äta med förskäraren och stekgaffeln!
 
Om man inte vill att ens hoj ska få en massa salt på sig och bli risig och sliten så bör man inte köra på vintern. Det är ju något som sänker värdet på "investeringen" ganska kraftigt.
Sedan håller jag med om att det inte är någon hit att köra när det är under 10+. Men det finns ju de som kör året runt även om det är snö. Vissa hojar funkar ju mindre dåligt än andra att köra på under vintern. Med en skoteroverall på kroppen och en Africa Twin mellan benen, samt dubbdäck klarar man alla väderr... Men är det kul?
 
Körde 70 mil från Falun till Malmö förra våren i ca 10+ det har jag ingen lust att göra igen.
Är stolt solskensåkare :D
 
Från Mars månad, någon kortare sträcka för att lufta hojen och ta någon possörfika på donken och visa upp sin fjäderdräkt för:tuttar någon dag i veckan då max, el 1 dag på 2 veckor, april brukar det röra sig mera.. ju varmare dagar som är längre o ljusare desto flera o längre turer, spontanturer på kvällar o helger, samt semestertider ännu mera, då tid finns:) Svårt att säga ett snitt "hur" mycket man kör i anta gånger och tillfällen, men brukar ligga på 700-1000 mil per säsong iaf ca Mars-oktober, med den mesta körningen mellan maj och augusto , något år några svängar i november och lika så i februari allt beroende på väder o vind.

Ibland kör man sig "mätt" även på sommaren, men mest för några dagar max en vecka sen suger det i åktarmen igen:D..kan vara då man kört 60mil någon dag.
 
Last edited:
Jag tillhör också skaran som tycker det är tradigt o köra i regn! :D
Kyla kan va ok men regn tycker jag inte om! :tummenupp

Ser fram emot att ta första turen snart.. det är ju vår här i skåne! :D

Jag har varit ute 2 turer redan kriss. bara ring:).. men bara 4 mil vardera runda. Men det är riktigt gott med dom torra isfria vägarna nu.
 
Från Mars månad, någon kortare sträcka för att lufta hojen och ta någon possöfika, någon dag i veckan då max, el 1 dag på 2 veckor, april brukar det röra sig mera.. ju varmare dagar som är längre o ljusare desto flera o längre turer, spontanturer på kvällar o helger, samt semestertider ännu mera, då tid finns:) Svårt att säga ett snitt "hur" mycket man kör igånger och tillfället, men brukar ligga på 700-1000 mil per säsong iaf ca Mars-oktober, med den mesta körningen mellan maj och augusto , något år några svängar i november och lika så i februari allt beroende på väder o vind.

så det kommer se ut för mig med som bor i västra götaland
 
Om man inte vill att ens hoj ska få en massa salt på sig och bli risig och sliten så bör man inte köra på vintern. Det är ju något som sänker värdet på "investeringen" ganska kraftigt.
Sedan håller jag med om att det inte är någon hit att köra när det är under 10+. Men det finns ju de som kör året runt även om det är snö. Vissa hojar funkar ju mindre dåligt än andra att köra på under vintern. Med en skoteroverall på kroppen och en Africa Twin mellan benen, samt dubbdäck klarar man alla väderr... Men är det kul?

NEJ det är INTE kul, jag pendlade 1 år från Mars till Oktober, när det är ett måste att åka hoj i kyla, regn och mörker försvinner totalt all njutning, numer är hojåka enbart ett njutningsmedel som avnjutes i fint väder, mulet får det gärna då man inte störs av solen, vara men inget regn.
 
När väglaget så tillåter!

Att det är snö kvar på sidan av vägen bekommer mig inte, men jag vill gärna att vägbanan ska vara isfri.

Sista svängen jag körde blev det kallare och kallare, när jag kom fram dit jag skulle var det vitt på vägen och minusgrader, och då skulle jag köra hem igen.
 
Tempen bör väl ligga på +5 iallafall, kör tills de gör för ont i händerna.
Ger mig inte ut frivilligt om det regnar, ser ju knappt ett skit,
läskigt att lägga ner ordentligt eller ifall man behöver tvärnita också.
Skulle va om man e tvungen å köra till jobb eller ngt.
Värmehandtag skulle nog va bekvämt, men tråkigt att lägga på extravikt
särskilt när man sitter på en såpass tung hoj redan.
Tråkigt att ha hojen så långt bort nu bara, men tyvärr dyrt med garage här :/
 
Här uppe får man inte vara så vek, för mig är det i allafall så fort det är varmare än minusgrader och isfritt på vägen.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top