Hur ofta byter ni tändstift?

I race 125a var 10H på en gathoj gärna 1 ggr per säsong om man inte har special iridiumstift då det kan gå längre. Tror att många tillverkare rekomenderar 1500 mil innan byte. En upsättning stift kostar 2-300 så kan man byta oftare.
 
Japp! byter en gång per säsong för att känna sig trygg kostnaden är ju inte
så enorm d.v.s om man inte har 8:a stift som t.e.x Kawa zephyr :brinnerup
 
vmax12 skrev:
Japp! byter en gång per säsong för att känna sig trygg kostnaden är ju inte
så enorm d.v.s om man inte har 8:a stift som t.e.x Kawa zephyr :brinnerup
Har ju tänkt att slänga dit nya iår, men var mest nyfiken. :rolleyes:
Tackar för svaren!! :tummenupp
 
Byt när stiftens gap har ändrats 0.20 mm från vad du satte dom till.
Dvs, satte du dom till 0.70 när dom vara nya, byt vid 0.90. För att 0.20 ska brännas bort från elektroderna kräver sina mil. Själv skulle jag tro minst 2000 mil. Knappt värt att kolla ens varje år, möjligen vartannat. :D
 
1000-1500 mil är rätt ok intervall, ifall man nu inte har problem med dem.

Kom ihåg att med bladmått verkligen kolla att elektrodavståndet är rätt.
 
På min Reanult har jag aldrig bytit. Den hade gått ca 13 000 mil då jag köpte. Vid 14 000 fick den en resa skaftet Sthlm t.o.r. som tydligen inte var riktigt bra, hälften av kolvringarna fastnade. Vet inte hur länge stiften hade steat i då. Kpl renovering och mid trimning. Då jag skulle starta upp så saknade jag stift. :-(( Tog alltså de gamla, filade fram fräscha elektroder, justerade gapen och satte dit. Bilen idag gått totalt 17 800 mil och går utmärkt. Alltså minst 4800 mil på de stiften.
Eftersom vintern har passerat utan större problem än att behöva torka ur fukt ur fördelarlocket en gång så räknar jag med att hela tändsystemet klarar sig minst till i höst.

Hade tidigare en Dodge Stealth (Mitsubishi 3000 GT), den har bytesintervall på 10 000 mil. Men då är det andra, dyrare stift än på en Svennebil. Orsaken till detta är antagligen att de bakre stiften sitter illa till, man måste plocka bort hela plenumet innan man ens ser ventilkåpan. :gnissla

Edit: På de flesta hojar bör man nog byta oftare än 4800 mil, höga krav på driftsäkerhet (vem vill lämna hojen efter vägkanten?) och framförallt hög litereffekt erfordrar tätare byten.
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top