Hur ofta byter ni olja i racehojarna?

Jag har läst ALLT jag kunne hitta om Statoil/Biltema's olje och jag kan ikke hitta nogen skillna alls... Men, vi får se efter helgen :)

Som med t.ex elektronikprylar kommer stora delar av innehållet från ett fåtal leverantörer. Det skulle kunna vara likadant med olja. Däremot brukar det bli billigare desto mindre/färre kvalitetskontroller man gör i produktionsledet t.ex. Och därför skulle Biltemaoljan kunna variera mer i kvalitet från flaska till flaska.

Jag kör Biltemas helsyntet, byter var 20:e körtimme. Vilket blev en gång förra säsongen - inför vintervilan. :3freak

Kommer fortsätta köra på Biltemas helsyntet om jag inte får oljespons - vilket inte verkar helt troligt med tanke på att jag inte kan lösa ut racelicens i år och därmed inte kan tävla.

Tummen upp för Biltema. :tummenupp

Öh, att oljan är svart betyder inte att den är slut på långa vägar

Det betyder inte att den är slut, det betyder att den är duktigt nedsmutsad med SOT.

Detta sot verkar som slippasta när oljan åker igenom motorn, och dödar lager i förtid... Vi pratar racing, inte touringåka på tomgångsvarv.

Det betyder inte att den är slut, det betyder att den är duktigt nedsmutsad med SOT.

Detta sot verkar som slippasta när oljan åker igenom motorn, och dödar lager i förtid... Vi pratar racing, inte touringåka på tomgångsvarv.

Vart har du fått det ifrån? Jag menar inte att det inte är sant men det känns som om man skulle läst mer om det skulle påverka så mycket.

Undrar hur många extra mil man skulle få innan lagrena rasar genom att byta olja efter varje race:confused:

Har bytt olja efter varje race (NEC 6h), använder Midlands superduper raceolja. Har skjutit två motorer på ett år ! (r1-04)

Vågar endå påstå att jämföra en gathojs arbetsförhållanden med en racehojs är dumheter, att varva 12.000-13.000 varje växling under sex timmar påfrestar oljan oerhört. Lägg till dom tillfälligt höga temperaturerna vid tankning/förarbyten och du överhettar oljan ett par ggr per race.

Känn på oljan när du tappat ut den, sträv och mörk = gått för länge/varmt.
Man skall inte byta när oljan är dålig, det är för sent.

Vart har du fått det ifrån? Jag menar inte att det inte är sant men det känns som om man skulle läst mer om det skulle påverka så mycket.

Undrar hur många extra mil man skulle få innan lagrena rasar genom att byta olja efter varje race:confused:

Jobbar med motorer...

En inte helt rättvis jämförelse men den ger den som tänker efter lite information.

Många nya bilar (från -00) började med longlife (SHORTLIFE) koncept på motoroljan för att tjänstebilskunder inte skulle behöva serva bilen för ofta. Vips så kunde motorn med en annan olja köras 3000 mil innan byte istället för 1000 eller 1500 tidigare.
Och detta fungerar perfekt, tills bilarna börjar bli 4-5 år eller gått +15 tusen mil. Då börjar problemen visa sig.
Kamlagren skär, oljepumparna koksar igen etc.
Likadan motorn som fått oljebyte vid 1500 mil håller dubbla eller trippla distansen.

Som med allting, man tolkar det som man vill och man hittar den information man vill. Fråga en mekaniker på en märkesverkstad om deras longlife koncept och om han rekommenderar det till din bil du köpt och ska behålla många år :tummenupp
En motorcykel är fortfarande en motor, en räjshoj utsätts för helt andra påfrestningar och slitage än en gatkörd soffa. Så varför chansa och spara hundralappar när det kostar 30-40 tusen om det rasar?

jag har monterat en timmräknare på hojen avsedd för motorcross egentligen.
byter olja emellan 8,5 och 10 timmar beroende på hur det passar schemat.
även jag har haft problem med huggande och slirande koppling på både castrol och seven olja.men resten av grejorna,hur ofta rengör ni luftfilter/byter.byter gaffelolja etc.känns som många byter olja efter varje race och resten av grejorna får bara vara...

Ja det hade ju vart en intressant tråd.
När, hur, varför blir oljan svart.
Vad menas med gammal och sliten olja?

Men varför klubblös?:tungan

Att den blir blir svart beror väl i alla fall på sotet som blir kvar av förbränningen

Ingen aning när den blir gammal och sliten!! kolla oljetrådarna

Många åsikter men vem vet egentligen.
Bytesintervall på 1000mil rek fr fabrik, vi körde ca 65 mil på erf:et senast.

Syntetoljan ser röd och fin och luktar gott.

MX raceförare byter efter ca 5 timmar ca 1Liter, deras förhållanden är värre med smuts och damm..
Jag är ganska övertygad om att du kan byta efter ca 20 timmar om du har en std motor.

Minns Motorrads test där man plockade isär en K5:a efter 5000 mil med mycket måttligt slitage.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT