Hur ofta byter ni olja i racehojarna?

Showtime

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 race -17, R6 race -13, z800 -15
Tänkte kolla hur ofta ni andra byter olja på era racehojar? Går ni efter antal timmar hojen gått eller antal tävlingar osv?
 
Byter olja och filter efter varje race. Enda sättet att pyssla om motorn utan att öppna den, och den vill jag gärna ska hålla längst möjligt. Så den får frisk dyr fullsyntet varje gång. Vet inte om jag överdriver, men det är bättre än att vänta för länge.
 
Av det jag läst av dom som vet så är det helt överdrivet att byta olja efter varje race. Jag byter nån gång eller två per säsong.
 
Av det jag läst av dom som vet så är det helt överdrivet att byta olja efter varje race. Jag byter nån gång eller två per säsong.

..även om oljan säkert håller så ges du möjlighet att kolla om det finns ovanligt mycket metallspån (eller lösa delar) när du tappar oljan efter ett race. Precis vad som hände med din Aprilia..
 
..även om oljan säkert håller så ges du möjlighet att kolla om det finns ovanligt mycket metallspån (eller lösa delar) när du tappar oljan efter ett race. Precis vad som hände med din Aprilia..

Den var det inte spån i - den var det motordelar i. Och jag bytte olja men inte genom den bulten där den prytteln låg.
Men visst har du en poäng. Men du vet vad nojjig jag skulle ha blivit om jag hittat den prylen. Den har säkert legat där hela säsongen. Tur att jag inte såg den ;)
 
Den var det inte spån i - den var det motordelar i.
:hihi

@All: Om man fortsätter den eviga debatten om Biltema vs. MotulCastrolShellUmpaUmpa-ôlja då? Var står den gemene RR-föraren i denna fråga? Kan ju tänka mig att rookie-förarna anammar Biltema, på samtliga komponenter/zubehöhr som är möjliga, men hur är det med resten?
 
Jag tillhör den rookieskaran som inte kör på Biltema produkter till hojen. Olja byter man ju 2-3 gånger/säsong så det känns som det är värt att lägga lite extra på "märkesolja". Sedan brukar man ju kunna få hyggliga priser på olja om man racear. Själv körde jag på Shell Advance olja från Yamaha center.
 
Till de som tror att snabb förare är lika med mekaniskt kunning och omtänksam mekaniker:

En mycket snabb och välkänd mästare sålde sina cyklar efter säsongen, när den hugade köparen kollar i oljefönstret är där bara ett svart ogenomträngligt mörker. På frågan om oljans färg får han som svar: Vi hade ingen spons på olja i år och då byter man inte, hojarna säljs ju ändå!
 
byte olja på race hojen 2-3 ggr per säsong och bara Motul efter om Castrol vill slira på kopplingen på honda 600 något som han som äger min hoj idag surt får erfara men så går det när man inte lyssnar.....

filter bytte jag varannan gång bara sen får man ju självklart hålla koll på oljenivån iaf
 
En förare som har speciella strumpor inför ett race för att det ger tur är nog inte så objektiv när det gäller olja ;)

Motul 300v byter 2ggr / år.
 
Castrol Gps, funkade bra i sukkan. Böt olja + filter / 4-5 bandagar ungefär.
 
byte olja på race hojen 2-3 ggr per säsong och bara Motul efter om Castrol vill slira på kopplingen på honda 600 något som han som äger min hoj idag surt får erfara men så går det när man inte lyssnar.....

filter bytte jag varannan gång bara sen får man ju självklart hålla koll på oljenivån iaf

Har kört honda 600 två säsonger med Castrol R4 eller vad den heter. De slirade inte på kopplingen, bytte koppling efter 1 säsong vilket jag tycker är normalt. Bytte olja efter typ 2 race om man tränar lite också, eller 1 ERF. Känns idiotiskt att snåla med oljebyte, är ju inte det som ar dyrt när man kör racing.

/Olof
Skåneligan
 
Rent smörjtekniskt går det utmärkt att åka en hel sprintracesäsong på ett oljebyte men likförbannat rekommenderar jag oljebyte efter varje racehelg för att ge en förvarning om förestående hemskheter. Ett sparat motorras och man har tjänat in 10 säsongers överdrivet frekvent oljebyte....
 
Rent smörjtekniskt går det utmärkt att åka en hel sprintracesäsong på ett oljebyte men likförbannat rekommenderar jag oljebyte efter varje racehelg för att ge en förvarning om förestående hemskheter. Ett sparat motorras och man har tjänat in 10 säsongers överdrivet frekvent oljebyte....

Håller med.
Iaf om det smörjtekniska.
Men... VEM kan eg. spå i olja?
Att blänga ner i oljan och säga att ett haveri är nära förestående vet jag ingen som kan.

För ser man nåt i oljan, så har redan nåt hänt.
Ok, jag kverulerar lite, och visst är det så, att man kan då förhindra vidare skador.
Om man har tur.
Dvs tidsfönstret mellan att "nåt börjar hända" (och som dessutom visar sig i oljan) till ett katastrofras, är så kort, att skulle man ha TUREN att råka träffa detta fönster vid ett oljebyte, så visst, fine!

Men att regelmässigt byta för bytandets skull, och med tok-korta intervall, är som sagt rent smörjtekniskt helt onödigt.
Man KAN alltså hälla tillbaka en olja (som ser bra ut) och bara gått 5-10 timmar utan att man måste må dåligt :D
D.v.s man KAN ju tömma oljan bara FÖR att göra den där kollen man ville göra. (leta spånor eller tomflaskor och småfåglar, eller vad nu folk tittar efter!)

Men var och en ska naturligtvis göra som den vill, och ett oljebyte är trots allt ett oljebyte, och en skönare känsla i maggropen kan ju vara värt en del ;)


Trevlig Valborg på er alla!



/Oljedåren
 
Håller med.
Iaf om det smörjtekniska.
Men... VEM kan eg. spå i olja?
Att blänga ner i oljan och säga att ett haveri är nära förestående vet jag ingen som kan.

För ser man nåt i oljan, så har redan nåt hänt.
Ok, jag kverulerar lite, och visst är det så, att man kan då förhindra vidare skador.
Om man har tur.
Dvs tidsfönstret mellan att "nåt börjar hända" (och som dessutom visar sig i oljan) till ett katastrofras, är så kort, att skulle man ha TUREN att råka träffa detta fönster vid ett oljebyte, så visst, fine!

Men att regelmässigt byta för bytandets skull, och med tok-korta intervall, är som sagt rent smörjtekniskt helt onödigt.
Man KAN alltså hälla tillbaka en olja (som ser bra ut) och bara gått 5-10 timmar utan att man måste må dåligt :D
D.v.s man KAN ju tömma oljan bara FÖR att göra den där kollen man ville göra. (leta spånor eller tomflaskor och småfåglar, eller vad nu folk tittar efter!)

Men var och en ska naturligtvis göra som den vill, och ett oljebyte är trots allt ett oljebyte, och en skönare känsla i maggropen kan ju vara värt en del ;)


Trevlig Valborg på er alla!



/Oljedåren

Känns ju extremt overkill att byta efter varje race. Risken att hitta metall bitar in sin 08ans R1a känns ju rätt liten. Mental effekt och skrytfaktor när man berättar för polarna hur bra servad hojen är kanske väger in mycket :va .

Men det andra tipset lät ju bra. Precis som med kalsongerna ju. Bara att ta av sig dom kolla att det inte är något konstigt och sen använda dom igen.
 
Helt sjukt att byta olja efter 1 race, motorn går ju hårdare men så mycket skitigare blir ju inte oljan pga lite mera smällar i motorn, högre varv bla bla det:confused:
Om man enl böckerna ska byta olja en gång efter ca en normallång säsong så bör det väl räcka med max 2 gånger per säsong om man racar. Antar att racehojen inte heller går lika långt som gathojen en säsong eller
 
Byta olja efter varje race känns ju helt vansinnigt. Ska rejsa 3-4race i norge och 5-6st i sverige. Blir mycket olja det.
Räknar minuter o kommer upp i timmar till slut. Var 10:e timme verkar vara bra för då är oljan bra mörk, nästan svart.
Biltema är väl som HM och IKEA, bra och billigt. Men bra nog???
Ingen aning men jag ska inte ha någon biltema olja i min cykel.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top