Hur ofta byter ni kolv?

125kubik

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
stora höga
Hoj
kawasaki
Med vilka intervaller byter ni kolv vid normal körning, i mil mätt?

Får man tippa på att varje kolv får sitta kvar runt 800-1000 mil?

EDIT: Såklart anger ni även vilken hoj ni har och om den är strypt eller ostrypt...

Har ni koll på ungefär vilka varvtal ni brukar ligga på så berätta gärna det med.

När vet ni att kolven börjar ta slut? Kör ni tills det hörs eller gissar ni bara?
 
Last edited:
Ungefär lika ofta som man byter kallingarna, runt 800-1000 mil. :tungan
 
125kubik skrev:
Med vilka intervaller byter ni kolv vid normal körning, i mil mätt?

Får man tippa på att varje kolv får sitta kvar runt 800-1000 mil?

Beror ju mycket på hur vild du e på gasen, om du glider eller plågar :yoparty
normal körning.....för vissa e normal körning nåt helt annat än normal
 
ruffrider skrev:
Beror ju mycket på hur vild du e på gasen, om du glider eller plågar :yoparty
normal körning.....för vissa e normal körning nåt helt annat än normal


Normal för mig är väl runt 7000rpm och uppåt.
Fan det ska väl röra på sig lite?
 
125kubik skrev:
Med vilka intervaller byter ni kolv vid normal körning, i mil mätt?

Får man tippa på att varje kolv får sitta kvar runt 800-1000 mil?

1. Vad kör du?
2. Hur kör du?
3. Strypt/ostrypt

Kan säga att man byter kolv mellan 300-2000 mil om man räknar alla modeller.
 
Padde skrev:

Okej, men kom med ett argument då.
GasGas och EXC m.fl jag tror du fattar vilka jag menar. Hur långt kör du med en kolv i dom? Ja enligt en kille som kör en så blev han rekomenderad runt 300mil. I Min gammla NSR som gått strypt var varken kolv eller cylinder byt och den hade gått drygt 2000 mil. :arsele
 
KalleNorton skrev:
Räknar du kalsongbyten i mil? Jag räknar dom iaf i veckor, 35 veckor sen sist. Kolven byter jag när det behövs.

Gångmil såklart, går i snitt 1km om dan nu.
Räkna ut själv hur det blir. :D
 
125kubik skrev:
Moderator, fram med motorsåg och frisera denna tråd som du behagar...

Du klagar lika mycket på oseriösa inlägg som du själv bidrar med inlägg om att oseriösa inlägg skall elimineras.

Hade ett forum fungerat bra ifall alla höll sig till saken jämt och ständigt?
 
AndersJohansson skrev:
Kan säga att man byter kolv mellan 300-2000 mil om man räknar alla modeller.

En riktig cross maskin nerstrypt och godkänd räknar du inte ens i mil utan i timmar, Och det är inga hundra mil på dom det kan jag lova dig, om man går efter rekomenderat. Likaså banhojar, det går inte många mil fråns det är dax igen tex RS. Min Honda NSR gick kanon i 3300 mil, var kom rekomendationen på 2000 mil ifrån? Dock är det en FÖRDEL att byta vid ca 1000 mil ur säkerhets synpunkt för framtida haverier. Snacka i "alla modeller" hehe, nädu. Man kan väl göra hela meningen en aning mer korrekt och påstå att på normal körda 125or (2T) som går på gatan ligger väl rekomendationen att byta vid 800-1000mil, nu snackar vi tex. Aprilia RS, Honda NSR osv. Inreggade crossmaskiner och liknande är helt annat. Sen är det ingen som påstår att fast du byter kolv på tex din RS vid 900 mil är det inte säkert den skulle gått lika fint 2-3000 mil till. Det hela är säkerheten att veta att kolven är frisk. Min NSR som hade gått 3300 mil kände man knappt nån skillnad i effekt efter byte till ny kolv, det jag tog ur såg ut som nytt (du förstår nog vad jag menar). Dra aldrig ut rekomendationer över "alla modeller", för alla modeller är olika och en rekommendation på vissa hojar är omöjlig att utse.
 
Padde skrev:
En riktig cross maskin nerstrypt och godkänd räknar du inte ens i mil utan i timmar, Och det är inga hundra mil på dom det kan jag lova dig, om man går efter rekomenderat. Likaså banhojar, det går inte många mil fråns det är dax igen tex RS. Min Honda NSR gick kanon i 3300 mil, var kom rekomendationen på 2000 mil ifrån? Dock är det en FÖRDEL att byta vid ca 1000 mil ur säkerhets synpunkt för framtida haverier. Snacka i "alla modeller" hehe, nädu. Man kan väl göra hela meningen en aning mer korrekt och påstå att på normal körda 125or (2T) som går på gatan ligger väl rekomendationen att byta vid 800-1000mil, nu snackar vi tex. Aprilia RS, Honda NSR osv. Inreggade crossmaskiner och liknande är helt annat. Sen är det ingen som påstår att fast du byter kolv på tex din RS vid 900 mil är det inte säkert den skulle gått lika fint 2-3000 mil till. Det hela är säkerheten att veta att kolven är frisk. Min NSR som hade gått 3300 mil kände man knappt nån skillnad i effekt efter byte till ny kolv, det jag tog ur såg ut som nytt (du förstår nog vad jag menar). Dra aldrig ut rekomendationer över "alla modeller", för alla modeller är olika och en rekommendation på vissa hojar är omöjlig att utse.

Dom som kör rr byter kolv 10-15 gånger när vi bytt en :)
 
Padde skrev:
En riktig cross maskin nerstrypt och godkänd räknar du inte ens i mil utan i timmar, Och det är inga hundra mil på dom det kan jag lova dig, om man går efter rekomenderat. Likaså banhojar, det går inte många mil fråns det är dax igen tex RS. Min Honda NSR gick kanon i 3300 mil, var kom rekomendationen på 2000 mil ifrån? Dock är det en FÖRDEL att byta vid ca 1000 mil ur säkerhets synpunkt för framtida haverier. Snacka i "alla modeller" hehe, nädu. Man kan väl göra hela meningen en aning mer korrekt och påstå att på normal körda 125or (2T) som går på gatan ligger väl rekomendationen att byta vid 800-1000mil, nu snackar vi tex. Aprilia RS, Honda NSR osv. Inreggade crossmaskiner och liknande är helt annat. Sen är det ingen som påstår att fast du byter kolv på tex din RS vid 900 mil är det inte säkert den skulle gått lika fint 2-3000 mil till. Det hela är säkerheten att veta att kolven är frisk. Min NSR som hade gått 3300 mil kände man knappt nån skillnad i effekt efter byte till ny kolv, det jag tog ur såg ut som nytt (du förstår nog vad jag menar). Dra aldrig ut rekomendationer över "alla modeller", för alla modeller är olika och en rekommendation på vissa hojar är omöjlig att utse.

Jag pratar efter mina erfarenheter. Men jag måste tyvärr säga att det du säger låter vettigare. 3300 mil var iaf jäkligt mycket.

Men jag är med på det du säger och tar tillbaka det jag skrev.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top