tc82
hmmm...
Hur ofta behöver man byta kolv, olja mm på cross/motard?
Har hört att det behöver bytas olja plus filter var 5e timme!
Har hört att det behöver bytas olja plus filter var 5e timme!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Är det någon som har måtten på den här berömda CRF-kolven?Det är ju inte direkt höga kolvar på någon nyare 4t oavsett märke.crf därimot byts det på Halva mot husa pga kort kjol på kolven .yz 450 vet jag inte men men troligast kan man åka 700 mil+ (måste gämföra den kolvens anliggningytor mot crf elle ktm för att veta! Ju större anliggningytor och längd dessto längre bytes intervall.
Boris JR skrev i nån äldre tråd att CRF:n har ganska kort vevstake för att få kompakta mått på motorn vilket bidrar till ökade sidokrafter på kolven, så det är inte bara kolvens höjd som gör att den slits fort.Är det någon som har måtten på den här berömda CRF-kolven?Det är ju inte direkt höga kolvar på någon nyare 4t oavsett märke.
Slänger du upp drygt 80k så får du en ny och slipper(förhoppningsvis)riva den på ett tag också.Hur mycket ska man räkna med att betala som minst för att få en ordentlig väg regat motard/cross?
Är det någon som har måtten på den här berömda CRF-kolven?Det är ju inte direkt höga kolvar på någon nyare 4t oavsett märke.
En bild på Husaberg evighetskolv.100mm diameter och 39mm hög.
crf kolven är betydligt kortare och som sagt slaget är säkert kort och då![]()
![]()
När jag gämförde husabergs kolv med xr650 så vart jag häpen över att husas kolv nästan hade lika generös på anliggninsytan,, och samma slag och borr i stor sett. Så husas 650 ska klara mååånga mil vid vanligt busande. Därimot verkar ju kolringarna vara gjorda av plast eller nått för dom slits ju otroligt fort på ktm o husa.. Dom är förmodligen dyngslut efter 1000 vägmil mycket märkligt?
Gissningsvis är kolvringarna belagda med nå teflonaktigt material som minskar friktionen mellan foder och ringar. Lite friktion med stort slitage på ringarna.
Annars är det nog ide att byta på 500mil eller dom som kör 200 tim kolvbyte emduro byta ringar på 100tim. Min kompisare pedro Bok som är Elitförare emduro han kör 200tim + med kolven (ktm 525) byter ringar på halva tiden,,Nu skulle han testa köra 300tim För den var inte utanför slitagegränsen på 200 tim! Han är stennoga med filtertvättning och kör helcyntet shell advance. Han har kört ktm sedan 02. Enda problem/ras han hafft är växllådans drev som ger upp ibland,,,|
Brembo presenterar TrackTribe
Brembo presenterar TrackTri... |
|
|
|
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |
|
|
Äntligen!
Om du, som jag, ständigt åk... |
|
|
Missa inte förköpstävlingen
Jul närmar sig och även om ... |
|
|
Sista chansen!
Nu är vi inne på sluttampen... |
|
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa
Det händer en hel del när d... |