Hur ofta behöver man byta kolv, olja mm?

Kolv varierar kraftigt beroende på fabrikat, och givetvis oxå hur hojen är körd.

Olja byter dom flesta efter max 5 h om man kör träning och tävling. Jag bytar filter varannat oljebyte.
Kör man gata eller enduro tror jag nog du gott o väl kan köra dubbelt så länge på olja eller helt sonika följa vad tillverkaren rekomenderar (vilket ofta är 10-15 h).

Anledningen till att jag är väldigt noga med att aldrig köra förlänge mellan oljebyten är att jag oxå ser det som ett bra sätt att se om något otrevligt håller på att hända i motorn. T.ex. metall-skimmer i oljan eller onormalt mkt spån eller stora sådana är tecken på att något håller på att ge upp i motorn.

Om du kör gata grusväg stunt hulligan och håller dig borta från bana och enduro.

Husaberg och ktm yamaha yz,crf

I mil räknat så kör jag då ca 150 mil innan oljebyte och filter. ventilkoll sedan dom är inkörd ,,,300 mil på ktm ,Husa, crf,,,, yamaha 500mil

Kolvbyte minst 1000mil på 650cc går säkert 1500+ på Husa och ktm 525.

crf därimot byts det på Halva mot husa pga kort kjol på kolven .yz 450 vet jag inte men men troligast kan man åka 700 mil+ (måste gämföra den kolvens anliggningytor mot crf elle ktm för att veta! Ju större anliggningytor och längd dessto längre bytes intervall.

På ktm 660 och xr650 & liknande med större oljemänd (dubbla) så åker man lungt 300 mil innan byte olja o filter. Kolvbyte flera tusen mil en xr650 kolv håller över 5000mil vid sådan här ojebytesinervaller.

Viktigast är helcyntetisk olja!
Det har visat sig att Husaberg och ktm kan gå ca 1000 mil utan att behöva byta något alls med dessa intervaller .,,,Men jag rekomendrera att besikta kamkedjan och rullager vid 600mil på husa o ktm! (Offa inga problem då)
OBS detta är ju vad jag kommit fram till under årens lopp,, Och ska naturligtvis inte följas blint om man nu inte tror på Boost och han som gick på vattnet:D

crf därimot byts det på Halva mot husa pga kort kjol på kolven .yz 450 vet jag inte men men troligast kan man åka 700 mil+ (måste gämföra den kolvens anliggningytor mot crf elle ktm för att veta! Ju större anliggningytor och längd dessto längre bytes intervall.
Är det någon som har måtten på den här berömda CRF-kolven?Det är ju inte direkt höga kolvar på någon nyare 4t oavsett märke.

Är det någon som har måtten på den här berömda CRF-kolven?Det är ju inte direkt höga kolvar på någon nyare 4t oavsett märke.
Boris JR skrev i nån äldre tråd att CRF:n har ganska kort vevstake för att få kompakta mått på motorn vilket bidrar till ökade sidokrafter på kolven, så det är inte bara kolvens höjd som gör att den slits fort.

Vad jag kommer ihåg är hondas crf 450 kolv inte är mer än 3-4 cm hög

En bild på kolven:)

Bifogat

• kolv honda.JPG
    kolv honda.JPG
    153.2 KB · Visningar: 380
Okey tackar, där fick man lite info där hehe!

Det hade nog blivit lite blandat körning men huvudsakligen en hel del lekande hehe!
Man lär nog inte precis glida med den hehe!

Hur mycket ska man räkna med att betala som minst för att få en ordentlig väg regat motard/cross?

När man ska byta kolv och lagrar och allt annat som tillhör, har några av er några idéer om hur mycket det koster för dom olika grejorna att lämna in den på verkstan!
Jag gillar att mecka, men jag har inga erfarenheter med att skruva mc, Har så klart skruvat mycket moped men det är inte helt det samma!
Bilen brukar jag dock fixa själv! För det mesta i alla fall! hehe

Har ni några erfarenheter kring dom olika märken tex, ktm husaberg m.m.?

Last edited:
Hur mycket ska man räkna med att betala som minst för att få en ordentlig väg regat motard/cross?
Slänger du upp drygt 80k så får du en ny och slipper(förhoppningsvis)riva den på ett tag också.

crf kolven är betydligt kortare och som sagt slaget är säkert kort och då:gnissla :gnissla
När jag gämförde husabergs kolv med xr650 så vart jag häpen över att husas kolv nästan hade lika generös på anliggninsytan,, och samma slag och borr i stor sett. Så husas 650 ska klara mååånga mil vid vanligt busande. Därimot verkar ju kolringarna vara gjorda av plast eller nått för dom slits ju otroligt fort på ktm o husa.. Dom är förmodligen dyngslut efter 1000 vägmil mycket märkligt?

En bild på Husaberg evighetskolv.100mm diameter och 39mm hög.

Bifogat

• kolv.jpg
    kolv.jpg
    40.4 KB · Visningar: 265
Värt att poängtera ännu en gång så beror det ju helt på hur motorn brukas. Husabergs "evighetskolv" rekomenderas att bytas vid 30 h under vissa andra omständigheter.

crf kolven är betydligt kortare och som sagt slaget är säkert kort och då:gnissla :gnissla
När jag gämförde husabergs kolv med xr650 så vart jag häpen över att husas kolv nästan hade lika generös på anliggninsytan,, och samma slag och borr i stor sett. Så husas 650 ska klara mååånga mil vid vanligt busande. Därimot verkar ju kolringarna vara gjorda av plast eller nått för dom slits ju otroligt fort på ktm o husa.. Dom är förmodligen dyngslut efter 1000 vägmil mycket märkligt?

Gissningsvis är kolvringarna belagda med nå teflonaktigt material som minskar friktionen mellan foder och ringar. Lite friktion med stort slitage på ringarna.

Gissningsvis är kolvringarna belagda med nå teflonaktigt material som minskar friktionen mellan foder och ringar. Lite friktion med stort slitage på ringarna.

Ja förmodligen är det så?? Lite jobbigt på Husaberg att byta endast ringar,,Måste ju klyva hela motorn:gnissla Annars är det nog ide att byta på 500mil eller dom som kör 200 tim kolvbyte emduro byta ringar på 100tim. Min kompisare pedro Bok som är Elitförare emduro han kör 200tim + med kolven (ktm 525) byter ringar på halva tiden,,Nu skulle han testa köra 300tim För den var inte utanför slitagegränsen på 200 tim! Han är stennoga med filtertvättning och kör helcyntet shell advance. Han har kört ktm sedan 02. Enda problem/ras han hafft är växllådans drev som ger upp ibland,,,

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti