Hur ofta behöver du göra gaffelrenovering?

Hur länge dröjer det innan dina gaffelben börjar läcka (gäller gathojar)?


  • Antal röstningar
    0

CFr

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Dec 2010
Ort
Garaget
Hoj
Beror på
Vad är er erfarenhet av hur länge tätningarna till gaffelbenen håller? Är i synnerhet nyfiken på erfarenheterna från er som kör BMW S1000-modeller (med DDC).

Behövde byta tätningarna på min S1000R efter ca 2000 mil pga. läckage. Den gången gick det på garantin, men nu efter ytterligare ett år och ca 1000 mil är det dags igen. Denna gången får jag dock stå för kostnaden själv.

Är det vanligt att behöva byta så pass ofta på dessa modeller eller har jag bara haft otur? Blir dyrt om man skall behöva lägga några tusen på gaffelrenovering varje år (om man som jag snittar ca 1000 mil per år).

Skall sägas att jag alltid är noga med att torka av gaffelbenen efter varje tur och inte ägnar mig åt wheelies, däremot vet vi ju i vilket skick vägarna är i det här landet, vilket jag misstänker kan spela in.

Har provat tricket med att göra rent med hjälp av filmremsa tillklippt som en krok för att dra ut smutsen, men det hjälpte bara tillfälligt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vid runt 4000 mil lite drygt verkar det börja läcka på mina gathojar. Ingen av den har haft några direkt spännande gafflar.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ingen aning men de går ett tag om man servar benen 2 gånger/säsong när man kör bana.

Min har förvisso inte fått bevisa livslängden då jag bytt gaffelben som minst vartannat år då benen verkar ha kortare livslängd än tätningarna för mig.....tjejens däremot är nu inne på 5:e året utan att läcka.

Tror det hänger mer på modell än annat, BMW verkar ha tätningar som är känsligare än R6 vilket kan bero på konstruktionenen kanske, vill ju ha så lite friktion som möjligt utan att det läcker så kanske att det sitter "racigare" tätningar i den gaffeln och då blir livslängden lidande.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada v4s -21
De senast 4 hojarna (KTM 1190 & 1290) har samtliga gått minst 2400 mil innan byte. Alla helt torra. Kör ganska hårt och på mina resor rätt tungt lastad. Kanske inte bara är mil utan tid också.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14, KTM 450xc r -08, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20
Finns inga garantier. De kan börja läcka före 1000 mil eller efter 10 000 .....
 

Ozzian

Sporthojare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Flåklypa
Hoj
R1+XT+XT
Efter 9år och ca 10500mil bytte jag på R1an (2007 modell).
Inget läckage men tyckte det var dags att byta.
 

chili

Living life in the fast lane
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Som tidgare inlägg, det finns inga garantier. Jag och frugan har varsin CBR600RR, en -07 och en -09 varav den ena måste bytas vartannat år och den andra aldrig bytt. Gissar på att den ena helt enkelt haft otur i toleransutfallet.

Hur illa är det innan ni byter? På vissa hojar, typ BMW S-modellerna, tycker jag mig ofta kunna se en tunn oljehinna men det verkar ändå vara normalt.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Gjorde min nu bara för att jag bytte olja o gaffeln. Då har hojen gått ca 3000 mil.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Triumph 955i daytona -04, tidigare Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag har fått göra en varje gång jag köpt ny hoj eller nya gafflar, sen aldrig mer.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
Min Sprint RS från 2001 har nu rullat 6100mil, fortfarande ingen läcka på gaffelbenen.....
 
Last edited:

Mawarn

Medlem
Gick med
18 Sep 2016
Ort
Rydboholm
Hoj
2 st Suzuki GSX 1100 1982 (1 1428 cc), GSXR K7 1000, GSXR 1316-86, Hayabusa 99 turbo
Min Suzuki GSXR 1000 K7 packades om 2014, har gått ca 2500 mil sen dess utan några problem
 
Nyheter
Iron Horse Show – tillbaka efter 10 år

Halva grejen med en lyckad ...

Test av öppningsbara hjälmar

Onlinepubliceringen av den ...

Adventure Days i Säfsen – Anmälan öppen!

Bike deltog i fjolårets Adv...

Motocross-SM på Malmabanan i Västerås

Många i publiken hade tagit...

Bike grusbusar i Sörmländska skogarna!

De sex vassaste grusbusarna...

Bildkavalkad Norrtälje

Foto: Manfred Holz Nu ha...

Finbesök från Tyskland x 2!

Jörg Lohse och tiotusenmila...

Dags för World Adventure Week

WORLD ADVENTURE WEEK inleds...

ExploreBike: Track Days med Yamaha R7

Track Days med Filip Backlu...

1 av 3 använder inte blinkers

Riksförbundet M Sveriges lo...

Top