Hur ofta bör man spraya kedjan?

låna på i tråden, tydligen inte bara jag som är borta.. :)

Så, bakhjulet skall bort och kedjan skall hänga ner för att kunna rengöras.
Var 100.a mil orkar jag nog, fan inte mer. Bra att lära sig ta bort bakhjulet och spänna kedja dock. Men det är bara kedjan som behöver rengöras?
 
Bikerbitch skrev:
låna på i tråden, tydligen inte bara jag som är borta.. :)

Så, bakhjulet skall bort och kedjan skall hänga ner för att kunna rengöras.
Var 100.a mil orkar jag nog, fan inte mer. Bra att lära sig ta bort bakhjulet och spänna kedja dock. Men det är bara kedjan som behöver rengöras?
Du får rengöra vad du vill
Man kan tvätta själva motorcykeln ibland också
 
Bikerbitch skrev:
Så, för att göra rent kedjan. Upp med hojen på centralstödet [dom som nu har det] gå loss med diskborste och diesel, tvätta så rent att allt skit och klibb försvinner och att man återser färgen på kedjan. Sedan spraya på nytt smörjning. Klart?

Var isåfall bör man stå när man gör detta. Är det kanske bra att ha ett uppsamlingskärl under medans man tvättar?

Dumma frågor måhända, men lika bra o lära sig av proffsen :Bugar

Jag rengör kedjan varje gång jag byter däck vilket innebär 300-400 mil. När hjulet är borta så låter man kedjan hänga ner och så ställer man en glassburk (typ Big Pack från GB) under som är fylld med nåt att rengöra med. Sen är det bara att gno på och snurra kedjan.
 
Istället för diesel, kan man med fördel använda fotogen. Samma rengöringsegenskaper, men lukter inte fanskap i samma utsträckning. Kan inhandlas som "kaminbränsle" på 10-litersdunkar för en hundring.

Jag har sedan länge slutat använda kedjespray och vax - det är förkastligt! Vanlig hypoidolja inhandlad på Biltema (el.dyl.) för en billig slant - med viskositet 80W90 - är det som gäller. Hälles upp i en lite burk och penslas på insidan av kedjan när den är varm. Görs efter varannan körning ungefär eller om det varit blött ute. Fördelar: Smörjer lika bra, skyddar _bättre_ mot korrosion och är billigt som attan. Nackdel: kladdar lite mer, men gör samtidigt att smuts och damm inte fastnar på samma sätt som med sprayoljan. Kladdet är för övrigt lättare att tvätta bort med tvål och vatten eller torka av med en trasa än om jag kört med spray.
 
TomK skrev:
Istället för diesel, kan man med fördel använda fotogen. Samma rengöringsegenskaper, men lukter inte fanskap i samma utsträckning. Kan inhandlas som "kaminbränsle" på 10-litersdunkar för en hundring.

Jag har sedan länge slutat använda kedjespray och vax - det är förkastligt! Vanlig hypoidolja inhandlad på Biltema (el.dyl.) för en billig slant - med viskositet 80W90 - är det som gäller. Hälles upp i en lite burk och penslas på insidan av kedjan när den är varm. Görs efter varannan körning ungefär eller om det varit blött ute. Fördelar: Smörjer lika bra, skyddar _bättre_ mot korrosion och är billigt som attan. Nackdel: kladdar lite mer, men gör samtidigt att smuts och damm inte fastnar på samma sätt som med sprayoljan. Kladdet är för övrigt lättare att tvätta bort med tvål och vatten eller torka av med en trasa än om jag kört med spray.

Det var nästan vad jag väntat på när jag läste tråden. Min metod och tankesätt är kanske lite annorlunda.

Ta pumpen eller tomma flaskan från en 1liters avfettnings T grön som funkar bra på det mesta utom kedjesprayerna. På s.k. vax som jag för övrigt inte ger ett lort för har det ingen som helst verkan.
Lysfotogen kan va en lösning då det ser knepigt ut att handla fotogen i dag, disel är det närmaste man kan komma riktig fotogen, och dessutom billigt o bra.

Strax före ja har tänkt att kedjan behöver en riktig tvätt sprutar ja på lite mer lättlöslig olja typ 5-56 under nästa tur så löser den upp det mesta utav skiten. Vist kan det kita ner men det är ju dags för stortvätt!

Ställer upp cykeln på depåstödet, Startar lägger i ettan (som när kedjan smörjas). Sprutar på "fotogen", tar fram den lilla *cykelborsten och hjälper smeten att lösa sej. När det känns som att det värsta är upplöst, tar ja vattenslangen och spolar bort skiten. Upp på femman (det finns inte fler) och varva lite. Ser det fortfarande skitigt ut så upprepa en gång till.
Lägg på ordentligt med kedjespray_olja_.

DISCLAIMER !!DONT DO THIS AT HOME!!

För övrigt så ett varv med cross/offroad smörja eller vilken annan lite tunnare olja i mellanåt håller kedjan vid liv länge länge



*Ja så vitt ja vet så heter den så. liknar en stålborste men med styva plaststrån.
 
Last edited:
Smörjer när det börjar bli skrammel o vibrationer från kedjan....:tuttar
 
Men kan ni lägga ner den här tråden nu så man slipper se denna på förstasidan eller? Smörj när faen ni vill, desto oftare desto bättre.
 
MatteKholm skrev:
Men kan ni lägga ner den här tråden nu så man slipper se denna på förstasidan eller? Smörj när faen ni vill, desto oftare desto bättre.

Du får gärna komma o smörja min :)

Men så jävla avanserat ska det ju knappast kunna va :va

Men kolla nu kan ku alla här hantera kedjan :tummenupp
 
MatteKholm skrev:
Men kan ni lägga ner den här tråden nu så man slipper se denna på förstasidan eller? Smörj när faen ni vill, desto oftare desto bättre.

Nu pratar vi om hur man skall rengöra grejerna. Är du avundsjuk eller? :4skrika
 
Bikerbitch skrev:
De gånger jag smörjer så sprayar jag alltid på det efter jag kommit hem.
Har hört att det fäster bättre då än när hojen är kall och man precis skall iväg.

Var 20;e-30;e mil då kanske. Kan man smörja FÖR mycket då?

Tjena tjejen...helt rätt ..varannan tankning är lagom och när man kört ett tag så kedjan är varm...då tränger smörjmedlet in i kedjerullarna bäst.. :tummenupp
 
Bikerbitch skrev:
Så, bakhjulet skall bort och kedjan skall hänga ner för att kunna rengöras.
Var 100.a mil orkar jag nog, fan inte mer. Bra att lära sig ta bort bakhjulet och spänna kedja dock. Men det är bara kedjan som behöver rengöras?

Varför det?
Går väl alldeles utmärkt att göra med det på plats.
En tillsågat plaskärl och en tandborste/diskborste. Bara å lyfta upp bakändan på cykeln och tvätta på och torka tort eftersom. Man får ju ändå plocka bort kedjeskydd och kåpa vid framdrevet för att få bork skiten som sätter sig där.
tandborste är utmärkt att komma åt i alla trånga utrymmen som finns på en cykel. Ett jävla pill ibland å få bort skiten.

Jag smörjer ca var 30 mil och tvättar rent vid ca100 mil eller vid behov.
 
URRninja skrev:
Nejdå, absolut inte. Det bästa vore kontinuerlig smörjning till och med men var 20-30:nde mil räcker gott.
Var hittar manen scottoiler. eller hur det nu stavas? En mojäng som smörjer kedjan när man kör.
 
tassen skrev:
Tjena tjejen...helt rätt ..varannan tankning är lagom och när man kört ett tag så kedjan är varm...då tränger smörjmedlet in i kedjerullarna bäst.. :tummenupp
Kul med någon som utser sig till kungen av kunskaper. :Bugar
Ska nog oxå börja med det tror jag.
 
Last edited:
yonsson skrev:
Var hittar manen scottoiler. eller hur det nu stavas? En mojäng som smörjer kedjan när man kör.


När jag ska göra rent en kedja så brukar jag använda samma fälgrengöring som man tar till bilen. Iofs mkt dyrare än diesel, men jag finner det smidigare. Bara att spruta på, låta det verka lite och ha en borste som jag duttar i lite vatten och gnider sedan över kedjan. Funkar utmärkt.

Det går dock åt nån liter fälgrengöring.. :rolleyes:
 
skoteridioten skrev:
När jag ska göra rent en kedja så brukar jag använda samma fälgrengöring som man tar till bilen. Iofs mkt dyrare än diesel, men jag finner det smidigare. Bara att spruta på, låta det verka lite och ha en borste som jag duttar i lite vatten och gnider sedan över kedjan. Funkar utmärkt.

Det går dock åt nån liter fälgrengöring.. :rolleyes:
Förstod inte riktigt vad et hade med scottoiler att göra. :va
 
Rogerr skrev:
Lysfotogen kan va en lösning då det ser knepigt ut att handla fotogen i dag

Fick "Lampolja" på macken när jag frågade efter fotogen, och det fungerar som sagt utmärkt vid rengöring (även om man som jag använder kedjevax).

Skoteridioten skrev:
När jag ska göra rent en kedja så brukar jag använda samma fälgrengöring som man tar till bilen.

Är inte det ganska "frätande" och förstör o-ringarna i kedjan? Nåja, rent blir det nog...
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top