hur offta byta kolV?

MR R6™

Alla andra är dumma i huvudet!
Gick med
11 Apr 2004
Hoj
Ktm 450 exc
hur ofta byta kolV?

Jag är på g att byta hojkategori till offroad, enduro. Då jag ska titta på en hoj ikväll har jag en fråga!
Så här kommer en tvättäckta rokiefråga.

...snart så.....

...är ni beredda?......

ok, här kommer den.

Finns det någon generell intervall på hur ofta en kolv bör bytas. Hojen det gäller är en Yamaha.

Last edited:
Kanske vilken Yamahamodell det gäller också?Jag har en Yamaha elgitarr och den behöver jag aldrig byta kolv på.

På vårat Yamahapiano behöver vi inte heller byta kolv.

Beror helt på vilken hoj det gäller.

Så hemskt olika intervaller,beroende på cyl.volym , körsätt. Allt från 10 tim på 125:a elitkörning till en evighet på en motionskörd 500:a. Vi snackar 2-taktare antar jag..

du måste nog vara lite mer specifik med modell och hoj.

Yamaha ja ha r6? r1? dt125cc? 400cc? 426?? 650? listan kan göras lång

Mina yamaha högtalare behövs inge byte iaf!:D

ok

Modellen är en wr400.

Jag har fått uppfattningen av att man bör byta på enduro/cross relativt ofta, men som jag skrev så är jag nybörjare på det här med offroad!

ok

Modellen är en wr400.

Jag har fått uppfattningen av att man bör byta på enduro/cross relativt ofta, men som jag skrev så är jag nybörjare på det här med offroad!

Minst 200 tim, men det beror ju förstås hur hårt hojen gått i komination med vilken olja man kört på och hur duktig man vart på oljebyte och service...

Har hojen puttrat runt i skogen som enduro eller blåvarvats runt på motardbanor eller allmän väg?

Spannet kanske blir någonstans 75-250 timmars körning utifrån ovan nämnda faktorer...

Ok tackar.

Jag vet att det skilljer sig från hoj till hoj men vet någon på ett ungefär vad det kostar att byta kolv och om det är lätt att göra själv.

Ok tackar.

Jag vet att det skilljer sig från hoj till hoj men vet någon på ett ungefär vad det kostar att byta kolv och om det är lätt att göra själv.

Runt 2200kr för kolven ,,men så bör man byta toppackning på vissa maskiner andra går att återmontera 3ggr (plåtpackningar) Lätt att göra om man läst på ordenligt! Man får helt enkelt in ens testa byta utan fullständig koll på kamminställningar och moment!!
Dessa bytesintervaller gäller dom flesta 450-650 maskiner ,,ej crf 450 som måste bytas oftare pga obefintlig kolv.....

Runt 2200kr för kolven ,,men så bör man byta toppackning på vissa maskiner andra går att återmontera 3ggr (plåtpackningar) Lätt att göra om man läst på ordenligt! Man får helt enkelt in ens testa byta utan fullständig koll på kamminställningar och moment!!
Dessa bytesintervaller gäller dom flesta 450-650 maskiner ,,ej crf 450 som måste bytas oftare pga obefintlig kolv.....

Japp 50h på honda crf 450. Bara o byta kolv:D

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...