Hur nätvärka mellan WinXP och Win98?

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Skaffat ny dator med windows xp på. Vill kunna koppla ihop denna med korridorsdatorn som kör windows 98. På min tidigare dator hade jag windows 98 och då fungerade det utan problem att koppla ihop datorerna, men nu vill dom inte.
* Alla brandväggar avstängda (tror jag).
* Båda datorerna får IP-nummer i samma serie och nätmask i samma serie.
* Båda datorerna har samma arbetsgrupp.
* Båda datorerna har utdelade mappar.
* WinXP-datorn kan se Win98-datorn på nätverket, men ej komma åt den.
* Win98-datorn kan inte se WinXP-datorn överhuvudtaget.
* Det funkar inte att pinga mellan datorerna.

Felet ligger uppenbarligen hos WinXP-datorn. Jag har försökt stänga av alla säkerhetsfunktioner hos den för att tillåta åtkomst, men jag vet inte om jag lyckats.
Någon som har tips om hur detta skall lösas?

Dessutom vill jag veta hur man undviker att WinXP tappar IP-nummer och nätmask när man kopplar bort den från internet?

Det sista först
start-> kontrollpanelen-> Nätverksanslutningar-> högerklicka på Anslutning till lokalt nätverk,välj egenskaper, leta upp internet protokoll (tcp/ip) -> egenskaper där kan du skriva in det du ska.

Vad gäller nätverk med Win 98
Har du testat att köra XP´s nätverks guide?
Finns på skivan.

Kolla oxå så du inte har admin lösen på någon dator eller något annat lösen för att komma åt.

Last edited:
Maciver skrev:
Det sista först
start-> kontrollpanelen-> Nätverksanslutningar-> högerklicka på Anslutning till lokalt nätverk,välj egenskaper, leta upp internet protokoll (tcp/ip) -> egenskaper där kan du skriva in det du ska.
WinXP-datorn är ju ansluten till internet normalt och min ISP använder DNS, så att ställa in IP manuellt är nog inte att föredra. Det jag vill är att den behåller sin (av DNS) tilldelade IP även när jag plockar ur kabeln. Så funkar det nämligen med Win98, att den behåller sitt tilldelade IP tills man aktivt ställer om det.
Maciver skrev:
Vad gäller nätverk med Win 98
Har du testat att köra XP´s nätverks guide?
Finns på skivan.

Kolla oxå så du inte har admin lösen på någon dator eller något annat lösen för att komma åt.
Har inte testat med skivan, skall göra det och tack för tipset!
Inget lösenord på någon av datorerna.

Hur är datorerna kopplade mot varandra?

Kabel mellan eller via en switch eller bredbandsdelare?

Om du bara kör en kabel mellan datorerna så ska den vara "korsad" och då måste du lägga in ipx rutiner till nätverkskortet (samma väg att gå som när man ska ställa in tcp/ip fast klicka på lägg till)
Kan vara det oxå.

Korsad kabel. Har även testat med hub vilket ger samma resultat.
IPX är istallerat.

Wunder skrev:
Korsad kabel. Har även testat med hub vilket ger samma resultat.
IPX är istallerat.

har fat formaterad disk i xp'n, om du har ntfs formaterad så kan du inte surfa mellan datorerna, då måste du sätta upp en server som klarar flera olika filsystem..

coisa skrev:
har fat formaterad disk i xp'n, om du har ntfs formaterad så kan du inte surfa mellan datorerna, då måste du sätta upp en server som klarar flera olika filsystem..
Detvarsomfan...
Jag har ju nämligen NTFS på XP-datorn. Men det borde ju inte spela nån allan eftersom XP ändå kan läsa FAT och borde kunna komma åt de delade mapparna på Win98-datorn? Dessutom borde väl datorerna ändå kunna pinga varandra?
:va

Wunder skrev:
Detvarsomfan...
Jag har ju nämligen NTFS på XP-datorn. Men det borde ju inte spela nån allan eftersom XP ändå kan läsa FAT och borde kunna komma åt de delade mapparna på Win98-datorn? Dessutom borde väl datorerna ändå kunna pinga varandra?
:va

Jo, pinga skall du kunna mem jag skall testa imorgon och återkommer under dagen med lösningen

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph