duccen900ss
Sportscam.se 4 life!
YB16AL-A2 i detta fall men typ ett normal stort?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
37,2 cm^3 = 0,372 dlLowFlyer skrev:Den som söker skola finna:
http://www.yuasabatteries.com/yuasa05/battery.asp?bID=B59&vID=792
Acid Volume: 37.2
Enhetslsös spec. men jag gissar cm^3 eftersom det verkar vettigast och jappsarna kör metriskt, dvs 3.72 dl
Jag har inget bra svar på volymen, men om du tänkt köpa ett torrt batteri.duccen900ss skrev:YB16AL-A2 i detta fall men typ ett normal stort?
Oddjob skrev:37,2 cm^3 = 0,372 dl
lätt misstag,LowFlyer skrev:Precis, var ju det jag menade ju
Hjärnan funkar visst inge bra så här en fredag kväll![]()
![]()
Det räcker väl? Förbudet kom tydligen i samma veva som "Syramannen" var i farten och slängde syra på folkLjunghusen skrev:37%ig syra förstör kläderna och ögonen. Värre är det inte
Jag fyller ca 1 cm ovanför plattorna
Nej, slutet och underhållsfritt är mer eller mindre samma sak om vi pratar blybatterier som ju bil/mc-batterier i regel är.Audiman skrev:Men hur funkar det med sådana batteri som är underhålls fria alt slutna!
Kan man fylla på vätska på dom?
Jag vet jack shit om batterier![]()
Slutet och underhållsfritt är INTE samma sak. Det kan se ut som ett "vanligt" batteri men ändå vara "underhållsfritt".tobbeviking skrev:Nej, slutet och underhållsfritt är mer eller mindre samma sak om vi pratar blybatterier som ju bil/mc-batterier i regel är.![]()
//Tobbe
Förklara gärna vad som skiljer ett slutet blybatteri mot ett underhållsfritt blybatteri. Är alla slutna blyackar gjorda med gelelektrolyt?Kahobe skrev:Slutet och underhållsfritt är INTE samma sak. Det kan se ut som ett "vanligt" batteri men ändå vara "underhållsfritt".
Däremot är det en STOR skillnad mellan batterier med flytande elektrolyt och geléelektrolyt.
De med gelé kan min inte göra nånting med. De är antingen OK eller inte...
Om du har en torrladdad ack (som det egentligen heter) skall du fylla med batterisyra (finns färdig att köpa på flaska) till den nivå som oftast anges på ackhöljet. Därefter skall INGEN syra mer fyllas på, bara avjoniserat vatten ("dest vatten") Inte för mycket och inte för litet.
En liten lätt laddning kanske, ca 10% av kapaciteten, sen är det driftsfärdigt.
(man ska naturligtvis fylla på syra, låta stå, och sedan kolla igen om det var/är OK. Det kan ju bli luftbubblor mellan plattorna som långsamt försvinner)
Enkelt. Det kan vara underhållsfritt , men behöver inte vara slutet.tobbeviking skrev:Förklara gärna vad som skiljer ett slutet blybatteri mot ett underhållsfritt blybatteri. Är alla slutna blyackar gjorda med gelelektrolyt?
Dom underhållsfria batterier jag haft har sett ut som vilket batteri som helst men utan möjlighet att öppna cellpropparna.
//Tobbe
http://www.global.se/doc/batteritips_Syra hanteringhtml.htm
Var nog inte bara skitsnack om att syran inte får säljas till konsument längre...
Eller är länken bara bullshit?
//Tobbe
Men detta måste ju innebära att ett underhållsfritt icke gelebatteri får kortare livslängd än ett öppet? Eller dunstar inte elektrolyten i ett icke slutet underhållsfritt batteri?Kahobe skrev:Enkelt. Det kan vara underhållsfritt , men behöver inte vara slutet.
Eller: Alla slutna (gele) är underhållsfria men men alla underhållsfria behöver inte vara slutna.
Nej. Det är liksom grejen med "underhållsfritt"....Knallgasen vid laddning återgår till elektrolyten.tobbeviking skrev:Men detta måste ju innebära att ett underhållsfritt icke gelebatteri får kortare livslängd än ett öppet? Eller dunstar inte elektrolyten i ett icke slutet underhållsfritt batteri?
//Tobbe
Ok, så det öppna med ett sånt batteri är att det släpper gastrycket om det skulle bli för högt, för att få minimal förlust i elektrolytvolymen? Då menar jag inte säkerhetsventiler som det finns på en del gelebatterier.Kahobe skrev:Nej. Det är liksom grejen med "underhållsfritt"....Knallgasen vid laddning återgår till elektrolyten.
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |
![]() |
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm
Lördag den 17 maj bjuds det... |
![]() |
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025
Yamahas TRACER 7 och TRACER... |
![]() |
Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT
Yamaha har presenterat 2025... |