Hur mycket volt från statorn?

Tjeena grabbar! Har fortfarande inte löst problemet och skulle verkligen behöva hjälp! När jag startar hojen och mäter på första kabeln från svänghjulet och statorn kommer det upp till 50 volt är det för mycket? Vet att folk brukar linda om statorn för att gå ut mer ström kan detta vara gjort på min hoj?

Från statorn skall det komma 50V. Det är efter regulatorn som är intressant att mäta. Det är mer A och inte mer V man är ute efter när man lindar om så nej din cykel är inte troligtvis omlindad.

Från statorn skall det komma 50V. Det är efter regulatorn som är intressant att mäta. Det är mer A och inte mer V man är ute efter när man lindar om så nej din cykel är inte troligtvis omlindad.
Okej men allt funkar när man tar ett batteri istället för statorn?alltså 12 volt, det är det som är så himla konstigt!

Okej men allt funkar när man tar ett batteri istället för statorn?alltså 12 volt, det är det som är så himla konstigt!

Det är väl inte ett dugg konstigt.....

Din stator levererar 50V växelström. Voltregulatorn skall förvandla det till 12V, fungerar den inte så får du för många V ut i elsystemet. Mät efter voltregulatorn, har du mer än 14V där är den kass.

Statorn ser ut som en vanlig KTM 125 stator och är inte omlindad.

Det är väl inte ett dugg konstigt.....

Din stator levererar 50V växelström. Voltregulatorn skall förvandla det till 12V, fungerar den inte så får du för många V ut i elsystemet. Mät efter voltregulatorn, har du mer än 14V där är den kass.

Statorn ser ut som en vanlig KTM 125 stator och är inte omlindad.
Okej men jag har testat med två olika helt nya original voltregulatorer och det blir klart mer än 14 volt efter regulatorn! Kan det vara kortslutet någon stans?

Jag tar kort imorgon hur jag mäter och hur mycket volt jag får! Vet inte om jag mäter rätt:/
,,och vi vet inte hur du mäter...
Ansluter du statorn till likriktaren och sen mäter på DC-utgången utan att ha den ansluten nånstans, då kan du få vilket värde som helst.
De utgående DC-n har sannolikt en överlagrad AC som de flesta enkla multimetrar inte begriper sig på, dvs de visar fel. felet kureras ju med 12V batteri! = god likspänning (DC)
Lägg en last på DC-utgången, 20-50W, och mät igen..

(har jag inte PM-at om detta?)

Last edited:
,,och vi vet inte hur du mäter...
Ansluter du statorn till likriktaren och sen mäter på DC-utgången utan att ha den ansluten nånstans, då kan du få vilket värde som helst.
De utgående DC-n har sannolikt en överlagrad AC som de flesta enkla multimetrar inte begriper sig på, dvs de visar fel. felet kureras ju med 12V batteri! = god likspänning (DC)
Lägg en last på DC-utgången, 20-50W, och mät igen..

(har jag inte PM-at om detta?)

Jag mäter på kabeln som kommer från statorn innan regulatorn plus på den gula kabeln och sen jord då får jag ca 50 volt stoppar jag däremot tillbaka kabeln och och låter strömmen gå genom regulatorn och sedan mäter i framlysets kabel får jag från 12-24! Fråga om ni inte förstod något kan lätt bli lite otydligt:/

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!