Hur mycket undertryck är det.....

gasolmannen

Nytt nick - gasolis
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
1100R...utan vatten!!
....i förgasarna?
Tänkte synka själv men har inte en aning
om vilket vakumtryck det blir.
Nån som vet på ett ungefär?
 
Är säkert väldigt beroende på motorn, o normalt oväsentligt. Men lika stor ska det vara. Troligen inom 1/100 atm. Varför ville du veta absoluta trycket ?
/u
 
Inte så avancerat utan......
.....jag tänkte fixa ett par vakum-manometrar för
att själv kunna synkronisera men måste då
först veta det ungefärliga undertrycket så att
rätt manometrar införskaffas.
 
Om du köper 4 stycken av Biltemas (tror dom kostar 79 spänn styck) kombinerade soppatryck och vakummätare bör du klara dig rätt bra.
 
andersbrink skrev:
Om du köper 4 stycken av Biltemas (tror dom kostar 79 spänn styck) kombinerade soppatryck och vakummätare bör du klara dig rätt bra.
Men koppla ihop dom eller jämför dom på annat sätt. Kan skilja en del i utslaget mellan dom. Sök på forumet, ämnet har varit uppe förr. Det är egentligen inte trycken du vill mäta, utan SKILLNADEN i tryck.
/u
 
ulf_lundin skrev:
Men koppla ihop dom eller jämför dom på annat sätt. Kan skilja en del i utslaget mellan dom. Sök på forumet, ämnet har varit uppe förr. Det är egentligen inte trycken du vill mäta, utan SKILLNADEN i tryck.
/u

Hur ska man kunna se nåt när manometernålarna
fladdrar som fan själv?

EDIT* Okej, hittade lite trådar om ämnet.

(tråden vilande) :)
 
Last edited:
Jaha nu är förgasarna synkade. Tack ulf_lundin, funkade
utmärkt med din variant.
Dom var skapligt inställda så tyvärr kvarstår problemet med
oroliga lågvarvsegenskaper.

Var ut och åkte ca 1 mil med varvräknaren mellan 2500 - 3000 rpm.
3 stift var hudfärgade/gyllenbruna medans 1 var mörkbrunt.
Vid tidigare "tester" har alla stift varit skapliga i färgen så jag vet inte varför 1 stift nu var mörkare men den gick lika illa på
lågvarv förut också.
Rev bort förgasarna för att syna nålar och nålmunstycken.
Nålarna är lite slitna + att man kan skönja en viss orundhet
i nålmunstyckena (emulsionsrören).

Jaha vad gör man nu då :(

Köpa nya nålar och nålmunstycken som antagligen inte är
speciellt billigt eller försöka hitta RS 36'or och slänga på?

Vad slits i dylika förgasare? Man vill ju inte köpa begagnade
som man sen kanske måste "renovera" för att dom ska fungera
tillfredsställande.

(satan!!!)

Rs-knasare någon? :hej
 
gasolmannen skrev:
... funkade utmärkt med din variant
Vilken variant ? Orerat mkt om detta.....
tyvärr kvarstår problemet med oroliga lågvarvsegenskaper.
3 stift var hudfärgade/gyllenbruna medans 1 var mörkbrunt.
ställt ventilerna innan synk ? Kanske justera lågfartsskruven (blandningen, inte tomgången)
Nålarna är lite slitna + att man kan skönja en viss orundhet i nålmunstyckena (emulsionsrören).
munstycken slitna borde kompenseras för om man sänker nålarna, men ojämnt slitna nålar är svårfixat. Vet inte vad sånt kostar, tyvärr. Men fråga är billigt...
Du fixar det säkert
/u
 
ulf_lundin skrev:
Vilken variant ? Orerat mkt om detta.....

Plaströrsvarianten....

ställt ventilerna innan synk ? Kanske justera lågfartsskruven (blandningen, inte tomgången)

Ventilerna ställda, lågfartsskruvarna är
justerade åtskilliga ggr utan förbättring....


munstycken slitna borde kompenseras för om man sänker nålarna, men ojämnt slitna nålar är svårfixat. Vet inte vad sånt kostar, tyvärr. Men fråga är billigt...
Du fixar det säkert
/u

Ja jag håller på och hör mig för om priser.
Testar kanske först med att byta nålarna.
Hålen i nålmunstyckena är VÄLDIGT lite ovala. Syns ej
utan förstoringsglas. Kan det då göra så att den går
så illa på lågvarv?
 
Last edited:
gasolmannen skrev:
Jaha vad gör man nu då :(

Köpa nya nålar och nålmunstycken som antagligen inte är
speciellt billigt eller försöka hitta RS 36'or och slänga på?

Vad slits i dylika förgasare?

Försök hitta en uppsättning originalförgasare. Mer än 1500 ska du inte behöva ge för dom.

I RS-förgasarna så slits flottörnålarna så att det blir en liten kant på dom. Det gör att de flödar över och ser ut att läcka.

Det går att polera bort med 600-papper och avsluta med Autosol. Dvs du spänner fast flottörnålen i en borrmaskin och sätter sandpappret mellan tumme och pekfinger mot nålens avsmalnande tätningyta medans du kör borrmaskinen/skruvdragaren på ganska låg fart. Gör om samma sak med Autosol och en trasa (alternativt 1200-papper) när kanten har försvunnit.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top