Hur mycket tjänar artister?

Skulle tro att Michael jackson ligger bra till som mest inkomstbringande, alternativt The Beatles eftersom de gjort mycket av låtarna själva..
Skivintäkter är i regel procentuellt fördelat på låtskrivare, producent, artist, skivbolag, distrubitionsbolag och återförsäljare.
I regel har väl "konstnären" mest procent= låtskrivaren, denne får även mest när låten spelas i radio.
Producenten kan få procent på försäljning och/eller radiotid men kan även få en engånssumma/producentlön. Stora megaproducenter är ofta även låtskrivare som gör musik åt stora artister, de tjänar i regel mest på att ta procent på försäljningen eller radiotid. Har de dessutom egen studio kan de timdebitera under inspelningen.

Så, de artister som tjänat mest är antagligen de som skriver sina egna låtar och gärna producerar dem själva. Helst på eget bolag. Tror inte Elvis Presley skrev så mycket eget material faktiskt.

ABBA borde väll ligga hyfsat till också! Eller?

Det finns ju diverse listor:
http://www.ifpi.se/?page_id=7
Digilistan
Tracks
Tracks har ju dessutom haft lite olika sammanställningar de senaste helgerna. Listor som man säkert kan hitta någonstans.

Men den mest spelade svenska låten, hörde jag var en sammanställning av en man som härmar fågelljud, om jag inte minns helt fel :S

Spotify är ju bara ett jävla pajasprogram som inte ger artisten ett jävla skit. En finare mjukvara istället för att lyssna på gratismusik via skitsiudor som myspace och liknande.
Jag förstår Metallica som inte tillåter Spotify att lira deras egna musik, de får ju inget betalt.

Dessutom har de ju ingen vettig musik alls.

Last.fm har klart bättre utbud i förhållande till pris imo.
Klar bättre upplägg i övrigt också, tycker jag.

Är det någon som har uppgifter på vad Bass hunter har dragit in på sin smörja?
Nog för att han är ganska stor utomlands, men ge mig 2 veckors isolering och ett mixerbord så skulle jag nog kunna dynga ut något liknande Botten Anna.

Spotify är ju bara ett jävla pajasprogram som inte ger artisten ett jävla skit. En finare mjukvara istället för att lyssna på gratismusik via skitsiudor som myspace och liknande.
Jag förstår Metallica som inte tillåter Spotify att lira deras egna musik, de får ju inget betalt.

Spotify kan vara bra ur PR-synpunkt, problemet är att interfacet gör att det är apsvårt att hitta nya artister inom en genre om man inte vet namnet på dom.

Roliga är att ex P3 når ut till x-miljoner lyssnare, en spelning till dessa miljoner ger en intäkt på 250kr.

Om nu Magnus U har fått 1miljon lyssningar på spotify och tjänat 90sek så har han ingen anledning att gnälla.

Spotify kan vara bra ur PR-synpunkt, problemet är att interfacet gör att det är apsvårt att hitta nya artister inom en genre om man inte vet namnet på dom.

Roliga är att ex P3 når ut till x-miljoner lyssnare, en spelning till dessa miljoner ger en intäkt på 250kr.

Om nu Magnus U har fått 1miljon lyssningar på spotify och tjänat 90sek så har han ingen anledning att gnälla.

Håller med dig där, upplägget är perfekt för mindre oetablerade band utan skivkontrakt och dylikt men deras sökfunktion är ju under all kritik.
Och av någon jävla anledning så föreslår de bara jazz och gammal skitmusik när jag öppnar mitt spotify, ändå har jag mest metal i mina listor och inte en enda jazzlåt :va

Edit/ Klart att Uggla ska få gnälla, han får ju inte betalt för sin musik. Jag ser inte hur Spotify kan påstå sig själva vara bra för musikbranschen genom att artisterna får betalt. Hur betalar de artisterna? Knappast genom medlemsavgift och deras reklamintäkter ger säkerligen bara pengar till ägarna av programmet samt anställda och sen en promille till artisterna.
Nej, skit är vad det är. Men jag använder det likförbannat.

Är det någon som har uppgifter på vad Bass hunter har dragit in på sin smörja?
Nog för att han är ganska stor utomlands, men ge mig 2 veckors isolering och ett mixerbord så skulle jag nog kunna dynga ut något liknande Botten Anna.
Du har enligt lag 5 veckor semester årligen så det problemet går väl att lösa, med lite "tur" behöver du inte vandra tillbaka till jobbet efteråt ;)

Genomsnittsartisten tjänar nog inga fantastisummor även om de säljer hyfsat. Det är skivbolagen som cashar in, och som av en händelse är det just dom som driver kampen mot piratkopieringen hårdast.

Deras dagar är garanterat räknade.

Fallit för Piratfalangens skitsnack? Genomsnittsartisten tjänar inga fantasisummor för att utgifterna är i paritet med deras inkomster. Att det sedan ofta är ett skivbolag som går in med kapitalet istället för artisten själv spelar ingen roll.

Enkelt sagt tar skivbolaget betalt för en tjänst som artisterna ofta mer än gärna betalar för. Har man en bra deal (om man läst kontraktet innan man skriver på) så tar skivbolaget oftast inte mycket mer pengar än de har lagt ut—lite ränta på sitt riskkapital skulle man kunna säga.

Kolla några spansktalande smörsångare.
Får en att inse vilket världsspråk det är.

När Kylie Minogue gjorde sin låt "Can´t get you out of my head" för ett gäng år sen blev hon en vecka världens mest spelade artist på radion. Resten av tiden var Julio Iglesias världens mest spelade artist på radio och det kan man mycket väl vara fortfarande. Sydamerika är bra mycket större än man tror...

Edit/ Klart att Uggla ska få gnälla, han får ju inte betalt för sin musik. Jag ser inte hur Spotify kan påstå sig själva vara bra för musikbranschen genom att artisterna får betalt. Hur betalar de artisterna? Knappast genom medlemsavgift och deras reklamintäkter ger säkerligen bara pengar till ägarna av programmet samt anställda och sen en promille till artisterna.

Det är bra för musikbranchen, och det har du och jag debatterat förut... ;)

Grejjen är att musikbranchen under så många år vant sig vid att tjäna miljoners miljoner eftersom folk inte har haft så mycket annat att lägga pengarna på. Nu har det visat sig att man inte vill betala så mycket eftersom man helt plötsligt har konkurrens av interneträkningar, mobilräkningar och dataspel som ungdomarna vill lägga pengar på (tänk själv hur många fler saker man betalar månatligen idag mot för 20 år sen, även om man kanske har mer pengar nu). Dessutom finns en sån enorm mängd musik nuförtiden jämfört med tidigare att det helt enkelt blir mindre pengar till varje artist (jämför med t.ex. Pink Floyds 'Dark Side of the Moon' som låg på amerikanska Billboard-listan i 741 veckor).

Då kommer Spotify och Last.FM in och erbjuder pengar i en värld där man annars inte får pengar. Det är ett bra system och musikbranchen får helt enkelt finna sig i att det blir mindre betalt och anpassa sig—Spotify och Last.FM är inte det enda sättet att tjäna pengar och borde också ses som det, ett komplement.

Amerikanska rapartister tjänar iaf för mycket. På mtv dyker det ju upp folk man aldrig hört talas om som har 8 bentleys

Nu kan jag ha fel, men jag har för mig att STIM-pengarna som delas ut när en låt spelas på radio räknas ut på att det finns 9 miljoner potentiella lyssnare i Sverige. Och för det får dom då x antal kronor/minut.

Spotify är ett modernt medium så där kan du beräkna STIM-pengarna på det faktiska antalet lyssnar samt hur många sekunder dom lyssnar. Helt rätt i mina ögon.

Så dela en 250 kr (om det nu är en riktig summa på STIM via radio) med 9 miljoner bara :)

Spotify har kontrakt med flera stora bolag så jag antar att dom betalar till dom som betalar vidare till artisterna...

Bra musiker tjänar fortfarande bra med pengar, men numera är livespelningarna dom stora intäkterna, inte plattorna ..

Man räknar väl fortfarande med mellan 7-14:- till artisten per cd som kostar 150:-
Sen finns det ju visst förhandlignsutrymme.

Som sagt, Spotify ger inte många kronor till artisterna. Sen om det är bra eller ej beror ju på i vem kläder du är.

Som sagt, Spotify ger inte många kronor till artisterna. Sen om det är bra eller ej beror ju på i vem kläder du är.

Sen om nu Magnus fick 90kr, så kan man fråga sig hur mycket skivbolagen, tonsättare, musiker etc fått.

Så dela en 250 kr (om det nu är en riktig summa på STIM via radio) med 9 miljoner bara :)

En kompis hade en kort hit på P3 för något år sen, då var det iaf 250.

Last edited:
Fallit för Piratfalangens skitsnack? Genomsnittsartisten tjänar inga fantasisummor för att utgifterna är i paritet med deras inkomster. Att det sedan ofta är ett skivbolag som går in med kapitalet istället för artisten själv spelar ingen roll.

Enkelt sagt tar skivbolaget betalt för en tjänst som artisterna ofta mer än gärna betalar för. Har man en bra deal (om man läst kontraktet innan man skriver på) så tar skivbolaget oftast inte mycket mer pengar än de har lagt ut—lite ränta på sitt riskkapital skulle man kunna säga.

Jag vet inte om du misstar mitt inlägg som ett försvar för piratkopiering, det är det inte. Det är min uppfattning om vad som händer just nu och hur jag tror det kommer sluta.

Jag ser ingen möjlighet att skivbolagen vinner kampen mot piratkopiering. Absolut ingen.

Last edited:
Jag tycker artister ska fejsa verkligheten och tjäna sina pengar på kombinationen promota sig själva/livespelningar/internet/merchandise. Konsert- och festivalbiljetter rusar i höjden vilket är en naturlig utveckling av detta och det är helt rätt.

De verkar tjäna grymt mycket pengar ja. Det har slagit mig med. Tror dock att de är rätt kända i Usa.

Dom köper inte heller sina lyxfordon, dom leasar.

Tror dom flesta leasar även sina lyxvillor :va

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...