Hur mycket soppa drar V-tvinnar som Firestorm, TL1000 etc.

MadDog

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
Aprilia Pegaso
Lo

vad är bensin förbrukningen på V-tvinnar som Firestorm, TL 1000 och Falco...

Både landsväg och blandad körning om jag får be...
...och inga :kocko -siffror heller

MVH
MD

Min TL drar ung 0,6 vid lugn och fin landsvägskörning. 0,8 vid normal blandad körning och dryga litern vid busåkning :D

kollade faktiskt detta idag: 12,5 liter efter 21.5 mil, så runt 0.6liter. då var det ganska lugn körning också.

edit: för att vara riktigt tydlig, kör ducati 900ss

kör en storm 97a

har ingen aning om hur den drar vid "lugn körning" men när jag kör som jag vill drar den ca 08-1L/mil...

Min Firestorm -98 (röd) med dynojet och micron slip-on drar 0,55 l/mil vid ekonomisk landsvägskörning i 100 - 110 km/h. Vid aktiv körning (alltså i vanliga fall) drar den en bra bit över litern... ...så bensinkostnaderna drar lätt iväg.

För övrigt drar den de flesta bilar.

Brudar drar den dock inte (inte när jag sitter på den iaf) :tungan

Jag älskar min Firestorm! :kär

//trött nattjobbare

Som jämförelse drar min RD 350 ca 0,6 vid normal till halvbusig körning, och 0,8 vid bankörning + lite tvåtaktsolja då :rolleyes: .

Min TLs -97 drog en gång på semester körning faktiskt bara 0,55 , på banan brukar den lite på litern . :hihi

Firestrom -01a: Drar under 0,55 vid touring/pendling. 0,75 på onsdagsgazzet, 0,9 på Knutstorp och SRW.

Ducati 996: ca 0.55 vid lugn landsvägskörning och ca 1 på bana annars nånstans där i mellan

Firestorm -99, runt 0.70 vid inspirerad körning på krokväg, något mer om man gasar rejält, något mindre vid körning på stor väg i jämt tempo. Drog dock mer när den var ny, sedan dess har förbrukningen stadigt minskat...

/B

MadDog skrev:
Lo

vad är bensin förbrukningen på V-tvinnar som Firestorm, TL 1000 och Falco...

Både landsväg och blandad körning om jag får be...
...och inga :kocko -siffror heller

MVH
MD

Min RSV MILLE drar rätt mycket... för det gör jag oxå :yoparty

Men va fan gör det om... har man råd att försäkra hojen så kan man väl betala lite bensin?? :D

Min SV1000 drar dryga 0.6 vid högt motorvägstempo och runt 0.5 om man kör lagligt. Sträckan Järfälla->Åtvidaberg (24 mil) går i alla fall att köra på 15 liter om man håller 170 större delen av motorvägen och lugnar ner sig i städerna.

min TLr drar 0.5 vid mycket lugn färd
0.65-0.75 vid normal körning
0.85-1.0 vid mycket hård körning

när vi var ute och körde men polarens fajerstårm så drog den typ som en vässad camaro.. körde inte lugnt men va fan någon måtta får det ju va.

benkar skrev:
Firestorm -99, runt 0.70 vid inspirerad körning på krokväg, något mer om man gasar rejält, något mindre vid körning på stor väg i jämt tempo. Drog dock mer när den var ny, sedan dess har förbrukningen stadigt minskat...

/B

Jag tror att det är du som har blivit fegare på att gasa... ;-)

Och 0.70? Är det med eller utan barlast. Du är ju känd för att inte kunna köra utan co-pilot. :lol

ingen större skillnad då....

Det verkar inte som soppaförbrukningen skilljer så mycket på sporthojar i regel.

Jag försöker hitta en hoj som inte kostar allt för mycke att äga och köra
lutar åt någon V-tvinn, försäkringen verkar bra på dom...

P.S. Drar en hoj i regel mer soppa om man kittar den med ex. slip-on å trimm-stuff

Last edited:
MadDog skrev:
Det verkar inte som soppaförbrukningen skilljer så mycket på sporthojar i regel.

Jag försöker hitta en hoj som inte kostar allt för mycke att äga och köra
lutar åt någon V-tvinn, försäkringen verkar bra på dom...

Ah... Är det ägandekostnad du vill ha ner så är är Triumph och BMW ganska så svårslagna med sina märkesförsäkringar. En R1100S kostar bara 2.600 kr/hel/hel i försäkring. Lite dyrare i inköp och man måste acceptera att allt sticker ut... ;-)

chrilla skrev:
Min Firestorm -98 (röd) med dynojet och micron slip-on drar 0,55 l/mil vid ekonomisk landsvägskörning i 100 - 110 km/h. Vid aktiv körning (alltså i vanliga fall) drar den en bra bit över litern... ...så bensinkostnaderna drar lätt iväg.

För övrigt drar den de flesta bilar.

Brudar drar den dock inte (inte när jag sitter på den iaf) :tungan

Jag älskar min Firestorm! :kär

//trött nattjobbare

Hur klarar du att köra i 100-110?det kanske är på väg upp i fart, då heter det inte köra utan passera 100-110.. haha tycker den går skönast vid 130-140

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT