Hur mycket snö klarar ett villatak?

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Man börjar ju undra lite över hur mkt ett normalt villatak klarar av, nu är det ju...en del....snö på taket....:rolleyes:
Har ett vanligt sadeltak med lertegel på, huset är av lättbetong (1950) ca 10 m långt & 9 takstolar.
Att komma upp & skotta är i princip omöjligt....nån som vet hur mkt belastning ett normalt tak klarar?

Landet är uppdelat i olika snöregioner. Har för mig att sthlms-regionen är beräknat på att klara 80 cm snö.
Ska forska lite och se om jag hittar något.

Last edited:
De snackade på nyheterna om att det just nu i sthlm.området är cirka 15 bilars vikt på ett normalstort villatak. Kanske 20-25 ton. De rekommenderade att skotta vid 40 cm. Iofs beror det mycket på typ av snö...

Tack för länken Blanco!
Well, har huset klarat 60 vintrar så tror jag inte det brakar denna vinter heller, men jävlar vilken tyngd det måste vara! :gnissla
Skulle inte vilja bo i ett hus med platt tak iaf.....& jag hoppar över tennishallen ett tag till....

Det beror på hur stadigt byggt det är helt enkelt. Vissa fuskar och följer inte rekommendationerna "för så mycket har det minsann inte snöat sålänge jag levt!"

Sen kommer den s.k. "hundraårsvintern"

Då ser man vilka som fuskat.

Edit: Detta gäller i första hand hus byggda av privatpersoner.

Jag skottade altantaket för någon vecka sedan, men hustaket får nog vara ett tag till!

Det moraliskt nedbrytande är att gå ut och skotta en dag som denna. Det hinner komma lika mycket snö under tiden du skottar som det var innan du började.

Vi har läckage i garage/förråd, och det har ytterligare 3-4 grannar i området. Stod ju i DN idag att det är galet mycket läckor den här vintern.

Lite beroende på hur huset och taket ser ut så kanske du kan dra av det med ett rep. Man sågar med repet mellan snön och taket. Fungerar det så bör man få en lavineffekt.

Bara för att grannen har en decimeter is på taket så behöver inte du ha det. Det beror på hur väl taken är isolerade och såna saker. Men skulle du ha det så är det inte så särskilt bra. Is har ju en högre densitet än snö, så en dm is motsvarar några dm snö.

Ingen is på mitt tak, inte en istapp heller (men grannen har spektakulära istappar av modell elefantkukar på sitt nybyggda 9,5 miljoners hus...) men lägger man alla pengar på pool & vackra golv så räcker det väl inte till isolering på kallvinden,....:glömdet

Ingen is på mitt tak, inte en istapp heller (men grannen har spektakulära istappar av modell elefantkukar på sitt nybyggda 9,5 miljoners hus...) men lägger man alla pengar på pool & vackra golv så räcker det väl inte till isolering på kallvinden,....:glömdet

ja, då är det illa... Nybyggt hus och glömt mössan på det, kan man säga... En annan sak som en del gör är att börja med att renovera invändigt i stället för att börja med att lägga om det gamla dåliga taket för att undvika fuktskador....

Rep funkar (som nämnts tidigare).
Är man ovan, så kan det kännas lite läskigt att klättra upp med repet.
Man landar dock ganska mjukt i snön.
Jag säkrade en ände i bilen och drog i andra änden med traktorn.

När jag köpte huset var taket "iordninggjort".
Ett gammalt sticketak, 5"X5" bjälkar från 1800 talet täckt med cementpannor...
Öerbelastat utan snö.

Har oxå funderat på det, men dom flesta tak har ju en luftning mellan isolering och träsponten så jag undrar om det isolerar någe över huve taget då...:va

I norrlands inland är det inte alls ovanligt att du ser hus med snö uppskottat mot husväggen en bit upp, en meter ungefär. Snö isolerar rätt så mycket värme. Vet inte om jag vågat skotta upp snö själv mot husväggen då du måste veta att du har bra avrinning och sånt. Jag har för mig att de äldre gubbarna föredrar luftig nysnö då det ska skottas upp mot huset. Denna teknik fungerar nog bara på de ställen där det går några månader tills det nästa gång är plusgrader.

Googlade lite, i en intervjuv med en skadereglerare på IF så hade dom endast ETT rapporterat fall där ett villatak hade kollapsat, på 25 år, så man kan nog lugna ner sig....:öl

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back