Hur mycket ska man pruta på en hoj som saknar servicebok?

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Det finns säkert en tråd om detta sedan förut, men jag har tandvärk och är på dåligt humör så jag orkar inte leta!
Nu till frågan...
Hur mycket ska man pruta på en hoj som saknar servicebok? (vanligaste ursäkten är ju att den tappades bort under flytten)
Självklart så pratar jag om nyare hojar som typ från -07 och framåt. Vet att det inte spelar någon roll på en Suzuki GS 1000 från -81:)
Skulle ni köpa en nyare hoj som saknar servicebok?
Jag pratar då om svensksålda motorcyklar.

Beror på vad du menar med saknar servicebok?

Menar du att den de facto inte existerar eller att den inte är ifylld? är den "borttappad" men har servats så tycker jag inte man kan pruta mer än vad boken kostar att köpa. Detta är givetvis under förutsättningar att den som säljer kan bevisa att den servats ändå med t ex kvitto eller utdrag från firman som servat.

Har personen inte servat enligt bok så tycker jag att man kan pruta vad en service kostar dvs att man säger att om jag köper så skall den servas då man inte har någon garanti på att detta gjorts.

Jag själv servar alla mina fordon själv förutsatt att de inte har någon garanti kvar då jag inte ser någon som helst nytta med att låta någon annan byta filter+olja för tredubbla priset. Som jag skrev ovan får jag då pruta då jag säljer men den prutningen har jag tjänat in tiofaldigt. Har dock inte råkat ut för detta ännu då de som köpt har förstått att fordonet är servat ordentligt även om det inte finns en flashig stämpel i boken. Detta fenomen kan jämföras med då man säljer bil och man tycker att ett godkänt besiktningsprotokoll är värt sin vikt i guld. Vet man hur bilprovningen egentligen fungerar så kan man använda detta att torka sig i röven med...

Så vad tycker jag är lämpligt att pruta då man saknar bok? runt 1500-2000kr för vad en service kanske skulle kosta

Har personen inte servat enligt bok så tycker jag att man kan pruta vad en service kostar dvs att man säger att om jag köper så skall den servas då man inte har någon garanti på att detta gjorts.

Håller med. I de fall jag varit och kikat på hoj och varken bok, följesedlar från verkstad eller kvitton kan presteras ligger mitt bud motsvarande en servicekostnad lägre än av säljaren önskat pris. Att en och annan säljare blivit förbannad på mig för att jag inte tror på muntlig uppgift från vederbörande jag nyss träffat skiter jag i.

Toppen var en hoj för ett par veckor sedan med bok. Mätarställning på drygt 2500 mil. Senaste stämpel i boken på 680 mil. Inga kvitton, bara muntlig uppgift på oljebyte (Inte filter, bara olja) 500 mil tidigare och säljaren var inte villig att pruta en spänn på den skapligt höga prislappen. Han var sjätte ägaren sedan -07...

skulle själv pruta somfan/skita i å köpa .... serviceboken är en värdehandling och kan man inte hålla rätt på den (gällande typ 5-6 år å nyare fordon) hur vet man då hur dom har lyckats hålla reda på serviceintervaller och dylikt "jag har kvitto från verkstaden" ... men huuuur fan vet du att det är inom intervallerna
i bilbranchen är en nyare bil istortsett osäljbar utan servicebok ....

är allt i sin ordning och hojjen ÄR servad på verkstad så är det ofta inga somhelst problem att köpa en ny bok och få den stämplad av firman ifråga

Jag skulle säga minst 5kkr för en cykel där garantin är utlöpt och där saknas bevis för service annat än ägarens minne jämfört med en fullservad cykel där boken finns. Undantaget är om där är en/få ägare och personen är entusiast.

Är det en nyare hoj så skulle jag tveka till köp alls.
Inte för att serviceboken egentligen är så viktig, däremot tycker jag att det säger en del om ägaren. Hur har han tagit hand om hojen i övrigt om han inte ens kan hålla reda på serviceboken.

Finns det kvitton istället så fungerar det bra ihop med en trovärdig historia.

Har det dessutom varit många ägare på den så drar man ju öronen åt sig lite till.

Det finns så sjukt mycket hojar till salu så det finns ingen anledning att acceptera något som inte känns 100.

Är det en nyare hoj så skulle jag tveka till köp alls.
Inte för att serviceboken egentligen är så viktig, däremot tycker jag att det säger en del om ägaren. Hur har han tagit hand om hojen i övrigt om han inte ens kan hålla reda på serviceboken.

Finns det kvitton istället så fungerar det bra ihop med en trovärdig historia.

Har det dessutom varit många ägare på den så drar man ju öronen åt sig lite till.

Det finns så sjukt mycket hojar till salu så det finns ingen anledning att acceptera något som inte känns 100.

Håller med ,känns det inte rätt så har magkänslan oftast rätt i slutet. Hasta inte på ett köp som sagt.

Är det verkligen så enkelt som att bara trava in och köpa en ny servicebok?

Min Hornet 08 köpte jag av en privatperson, han hade supit bort det mesta av dokumenten. Student och bostadsbyten och så. Men han kunde styrka det han påstod och vid kontroll stämde det. Hojen var också i närmast exemplarisk skick så det blev affär.
Försökte sedermera köpa mig en ny servicebok av Honda men det blev nobben....

Däremot kan man ju fundera på vad den där stämpeln är värd egentligen när man hör talas om oljepluggar som ramlar ur efter några få mil sedan märkesservice. Skulle nog sätta ett högre värde på en duktig pedant ägare som gett sin hoj massor med kärlek i garaget. faktiskt.

Hej

Jag är också rätt tveksam på hur mycket en ifylld servicebok egentligen är värd? Köpte spritt ny Suzuki DL650 i våras och efter det bemötande jag fick av den auktoriserade MC verkstaden vid 100 mila servicen är bland det värsta jag varit med om inte ens mängden ifylld olja stämde överens med faktisk oljemängd! Så jag tog beslutet att i fortsättningen serva min MC själv som jag alltid gjort med de hojar jag ägt. Då vet jag vad som är gjort och inte gjort! Den uppgiften saknas från den auktoriserade verkstan jag besökte men som kundmottagaren sa jag hade fått min stämpel.

edit: tog bort smilys då de inte funkade.

Last edited:
skulle själv pruta somfan/skita i å köpa .... serviceboken är en värdehandling och kan man inte hålla rätt på den (gällande typ 5-6 år å nyare fordon) hur vet man då hur dom har lyckats hålla reda på serviceintervaller och dylikt "jag har kvitto från verkstaden" ... men huuuur fan vet du att det är inom intervallerna
i bilbranchen är en nyare bil istortsett osäljbar utan servicebok ....

är allt i sin ordning och hojjen ÄR servad på verkstad så är det ofta inga somhelst problem att köpa en ny bok och få den stämplad av firman ifråga
Jag håller med angående att det säger mycket om ägaren.
Har ringt till ett par generalagenter nu och dom säger att det INTE går att köpa/få en servicebok i efterhand.
Det är tydligen viktigt att inte slarva bort den!
Nu tänker jag avstå från att köpa den hojen.
Och säljaren verkar inte heller förstå att det är viktigt med servicebok så det säger mycket om han också.

Numera så bokförs ju servicen i datorn, så finns det ingen servicebok finns hojen ändå med i systemet.

Vadan denna överdrivna rädsla?

Edit: jag menar service utförd av verkstad.

Numera så bokförs ju servicen i datorn, så finns det ingen servicebok finns hojen ändå med i systemet.

Vadan denna överdrivna rädsla?

Edit: jag menar service utförd av verkstad.

Och hur får man ta del av denna info? På bilsidan har det ju gått länge men de flesta handlare är inte vidare pigga på att lämna ut infon till kunderna...

Och hur får man ta del av denna info? På bilsidan har det ju gått länge men de flesta handlare är inte vidare pigga på att lämna ut infon till kunderna...

Gixxern jag har nu och Hondan innan, har båda aukt. verkstäder sagt till mig att det inte är några problem om jag skulle tappa bort serviceboken.

Hoj utan vare sig bok eller kvitton skulle jg passa mig för. Om inte annat finns det ju alltid andra hojar med bok att köpa.

Boken i sig är ju dock inte det viktiga, har säljaren kvitton från tillförlitlig verkstad av vilka det framgår att det är den hojen som servats skulle jag känna mig ganska lugn.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park