Hur mycket ska man ha i däcken?

FiwiGSXR

We all die young
Gick med
1 Aug 2006
Hoj
Suzuki GSXR750
Tja jag köpte en hoj för några månader sen (min första) en suzuki gsxr 750 och jag är lite nyfiken på hur högt luft tryck man ska ha i däcken. Killen som jag köpte den av hade ju ingen istruktionsbok, och man är ju ganska ny inom sportcyklar så jag har inte en aning. Är ju ganska viktigt att ha rätt tryck i däcken för att den ska gå rätt på vägen. Det varierar lite på olika motorcyklar vad jag har fattat som och jag vore hemskt tacksam om nån kunde hjälpa mig med frågan på vad det ska va i min hoj...

FiwiGSXR skrev:
2344619 Tja jag köpte en hoj för några månader sen (min första) en suzuki gsxr 750 och jag är lite nyfiken på hur högt luft tryck man ska ha i däcken. Killen som jag köpte den av hade ju ingen istruktionsbok, och man är ju ganska ny inom sportcyklar så jag har inte en aning. Är ju ganska viktigt att ha rätt tryck i däcken för att den ska gå rätt på vägen. Det varierar lite på olika motorcyklar vad jag har fattat som och jag vore hemskt tacksam om nån kunde hjälpa mig med frågan på vad det ska va i min hoj...

Runt 2.5 fram & 2.9 bak med kalla däck.
Beror iofs lite på vilken profil du har på däcken.

Ovan gäller 120/70 17" & 190/55 17"

X-up skrev:
2344632 Runt 2.5 fram & 2.9 bak med kalla däck.
Beror iofs lite på vilken profil du har på däcken.

Ovan gäller 120/70 17" & 190/55 17"

va å gelleråsen för någon vecka sen och fick då höra flera som sa att man skulle ha högre tryck i framdäck. Mitt framdäck gick då lite varmt så dom tyckte jag borde höja å det gjorde jag också.

Varmt 2.45 bak och 2.6 fram tror jag det var.

Någon som tycker annat?

De flesta sporthojjar

rekomenderas för vanlig gatåkning med orginaldäck.

2.5 bak och 2.9 fram.

Mr Helmut skrev:
2344643 va å gelleråsen för någon vecka sen och fick då höra flera som sa att man skulle ha högre tryck i framdäck. Mitt framdäck gick då lite varmt så dom tyckte jag borde höja å det gjorde jag också.

Varmt 2.45 bak och 2.6 fram tror jag det var.

Någon som tycker annat?

Vilken temp hade ditt framdäck? Märkte du av det med sämre grepp?
Vad hade du för däck? Profil etc.

Jag kör inte på bana direkt men är intresserad av tempen i däcken då jag kör på vägen och alltid känner på däcken efter en tur. Provar lite olika tryck för att se vad som händer.

J

VR-8 skrev:
2344686 Vilken temp hade ditt framdäck? Märkte du av det med sämre grepp?
Vad hade du för däck? Profil etc.

Jag kör inte på bana direkt men är intresserad av tempen i däcken då jag kör på vägen och alltid känner på däcken efter en tur. Provar lite olika tryck för att se vad som händer.

J

Det började korva sig ganska friskt.

Tempen vet jag inte.

Pilot power 180-55-17 / 120-65-17

På vägen kan det nog vara svårt att nå samma temp (tror jag)

Mr Helmut skrev:
2344696 Det började korva sig ganska friskt.

Tempen vet jag inte.

Pilot power 180-55-17 / 120-65-17

På vägen kan det nog vara svårt att nå samma temp (tror jag)

Mitt bakdäck (Pirelli Supercorsa PRO SC2) korvar sig efter lite hårdkörning på väg..:rolleyes: fast jag har ingen koll på tempen..

Framdäcket funkar bra (Pirelli Supercorsa PRO SC0) ingen tendens till dåligt grepp.

Har 2.3 fram kallt och 2.2 bak kallt.
Profiler 190/55 och 120/70

Ska skaffa en däcktempmätare, roligt att se vad som händer när man ändrar trycket. Tips ??

J

Last edited:
Fundera inte så mkt på däck temp på gatan.

om du är framme och bak på hojen och känner. "ahaaaa nu är det såhär varmt".
är det då exakt samma runda du kör då under exakt samma förhållanden. och du vet asfalten har samma temp över allt som förra rundan du körde.

sedan kan det vara så att du vid ena tillfället är lite varmare i handen än vid nästa tillfälle. då kan det skillja sig typ 10-15-20 grader.

fundera mindre på ert material och håll er enligt böckerna på gatan ( detta brukar fungera bäst, både gällande fjädring och däck)

fundera mer på hur du kör din hoj och glöm inte qv det viktigaste.

Njut av körningen.

Keep the rubber side down.

VR-8 skrev:
2344717 Mitt bakdäck (Pirelli Supercorsa SC2) korvar sig efter lite hårdkörning på väg..:rolleyes: fast jag har ingen koll på tempen..

Framdäcket funkar bra (Pirelli Supercorsa SC0) ingen tendens till dåligt grepp.

Har 2.3 fram kallt och 2.2 bak kallt.
Profiler 190/55 och 120/70

Ska skaffa en däcktempmätare, roligt att se vad som händer när man ändrar trycket. Tips ??

J

Jag kan inte mycket om däck:näsblod

Men jag fick se skilnad mellan riktig tryck mätare och vanlig klocka så mitt tips vore att köpa en mätare för tryck i stället (digital)

Tog i 2.6 i framdäck och tänkte gött så va det gjort. Då sa han till mig "nej nej" ta denna å kolla. Skiljde nästan 1 bar:hihi

Kungen skrev:
2344723 om du är framme och bak på hojen och känner. "ahaaaa nu är det såhär varmt".
är det då exakt samma runda du kör då under exakt samma förhållanden. och du vet asfalten har samma temp över allt som förra rundan du körde.

sedan kan det vara så att du vid ena tillfället är lite varmare i handen än vid nästa tillfälle. då kan det skillja sig typ 10-15-20 grader.

fundera mindre på ert material och håll er enligt böckerna på gatan ( detta brukar fungera bäst, både gällande fjädring och däck)

fundera mer på hur du kör din hoj och glöm inte qv det viktigaste.

Njut av körningen.

Keep the rubber side down.

Förstår vad du menar men det är ju roligt att utforska vad som händer vid olika inställningar osv.

Vad det gäller fjädringsinst så är jag inte nära "boken" som du skrev utan har hittat en inst som funkar för mig nu med min nuvarande kompetens. Kanske ändrar jag den senare när jag kanske blir bättre på att köra men jag är glad att jag "vågat" gå min egna väg och "labbat" lite med inställningar osv.

Ang tryck och temp så ge gärna förslag på BRA tryck och temp mätare.

J

Knalla in på Öhlins hemsida och se hu rman ställer in hänget

gör det och sedan låter du resten vara som det står..

jag är med på din tanke om däckstemp. men det finns en stor risk att du blir för nojjig och det enda du funderar på är att ha rätt däckstryck och sedan visar det sig i slutändan att du kanske har fel fjädrings inställning som gör att däcket går för varmt eller kallt.
eller du har ett körsätt som ger ett varmt kallt däck. :tummenupp

Kungen skrev:
2344758 Knalla in på Öhlins hemsida och se hu rman ställer in hänget

gör det och sedan låter du resten vara som det står..

jag är med på din tanke om däckstemp. men det finns en stor risk att du blir för nojjig och det enda du funderar på är att ha rätt däckstryck och sedan visar det sig i slutändan att du kanske har fel fjädrings inställning som gör att däcket går för varmt eller kallt.
eller du har ett körsätt som ger ett varmt kallt däck. :tummenupp

Hur kan du ge mig tips om fjädring när du inte ens vet hur mycket jag väger??
Antar att du kör mycket bana.......................håll dina fördomar för dig själv.
Jag kanske har bytt både fram och bakfjädrar, även viskositéten på oljan.
Tack för hjälpen men den ger inget......

Däremot ang däcken kan vi ju snacka på. Tips på mätare?

J

Men hallå.

jag skriver du kan kolla på Öhlins Hemsida oh läsa mer om fjädring där

jag har inte ens givit dig råd om hur du skall ställa in den.

allt står fint och bra i foldern som är på deras hemsida.

sorry om man försäker komma med lite tips.

ang mätare så har biltema en som funkar bra.

skall kolla om jag kan hitta bild och art nummer på den.

Last edited:
Kungen skrev:
2344777 Men hallå.

jag skriver du kan kolla på Öhlins Hemsida oh läsa mer om fjädring där

jag har inte ens givit dig råd om hur du skall ställa in den.

allt står fint och bra i foldern som är på deras hemsida.

sorry om man försäker komma med lite tips.

ang mätare så har biltema en som funkar bra.

skall kolla om jag kan hitta bild och art nummer på den.

Ta't lugnt.......jag har bara hört dessa råd tidigare därför min "aviga" sida.....sorry...:3freak
Min nuvarande fjädringsinst har jag kommit fram till genom testande och råd/tips från flera personer inom racing på int nivå. Inget att skryta över men så är det. Jag kan inte mäta mig med race-killarna på detta forum men jag har fått en inblick och kunskap om vad fjädring innebär och det är roligt.

Har Biltema grejor som är bra? Missförstå mig inte men en del av deras grejor bra (typ 10-års garanti vtg) men en del är skit.

J

mätaren

art nummer 15-165

pris 298

biltema är biltema. jag vet en hel del som anvönder denna och litar på den sålänge man sköter den väl inte inte slänger den i bakken.

Bifogat

• biltema.jpg
    biltema.jpg
    9.7 KB · Visningar: 43
Kungen skrev:
2344795 art nummer 15-165

pris 298

biltema är biltema. jag vet en hel del som anvönder denna och litar på den sålänge man sköter den väl inte inte slänger den i bakken.

OK.......

Tips på tempmätare?

J

http://www.tradekey.com/ks-tyre-temperature/

finns en som är avsedd för hoj med. hittade den dock inte.
jag kollade på en sådan när jag var i Canada för 2 år sedan och ägaren sa den fukade fin,fint dä ser du helatiden vilken däcks temp du har. vet dock inte hur lång fördröjning det är på detta.

här är denna jag tänkte på

http://www.4-motorcycles.co.uk/acatalog/Tyre_Pressure_Gauge.html

du ser däckstrycket hela tiden och ser då hur tycket ändrar sig undertiden däcket blir varmt.

du ser inte tempen.

skall du kolla tempen kan du kolla med typ något företag som säljer verktyg till företag de borde ha en laser temp mätare.

ingen aning vad de kostar.

Last edited:
Kungen skrev:
2344818 http://www.tradekey.com/ks-tyre-temperature/

finns en som är avsedd för hoj med. hittade den dock inte.
jag kollade på en sådan när jag var i Canada för 2 år sedan och ägaren sa den fukade fin,fint dä ser du helatiden vilken däcks temp du har. vet dock inte hur lång fördröjning det är på detta.

här är denna jag tänkte på

http://www.4-motorcycles.co.uk/acatalog/Tyre_Pressure_Gauge.html
du ser däckstrycket hela tiden och ser då hur tycket ändrar sig undertiden däcket blir varmt.

du ser inte tempen.

skall du kolla tempen kan du kolla med typ något företag som säljer verktyg till företag de borde ha en laser temp mätare.

ingen aning vad de kostar.

Funkar säkert bra men för mycket info i cockpit är inte bra, bättre med log isf.
Jag söker en tempmätare för depån så att säga.

J

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back