Hur mycket ska jag sälja min hoj för?

Berget80

Medlem
Gick med
31 May 2016
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Hejsan.

Har alltid varit helt kass på att sälja saker, sålt alldeles för billigt.
Därför vänder jag mig till er, vilket pris ska jag lägga ut min hoj för?

Vill inte lura någon men vill inte heller bli blåst själv.

Det gäller en Kawasaki z1000sx 2012.
1050 mil.
Gpr slipon.
Tail tidy.
Mörk ruta.
Växelindikator.
Orginal singlecuts.
Alla orginal delar finns kvar.
Nyservad för en vecka sedan.
Jag besiktigar nästa vecka.
z1000sx.jpg

Den är i absolut kanonskick.
Jag är jättetacksam för prisförslag.

Hejsan.

Har alltid varit helt kass på att sälja saker, sålt alldeles för billigt.
Därför vänder jag mig till er, vilket pris ska jag lägga ut min hoj för?

Vill inte lura någon men vill inte heller bli blåst själv.

Det gäller en Kawasaki z1000sx 2012.
1050 mil.
Gpr slipon.
Tail tidy.
Mörk ruta.
Växelindikator.
Orginal singlecuts.
Alla orginal delar finns kvar.
Nyservad för en vecka sedan.
Jag besiktigar nästa vecka.
View attachment 443609

Den är i absolut kanonskick.
Jag är jättetacksam för prisförslag.

Jag fick nog 40k för min 2011 som gått 5000 mil med lite repor av en handlare, så mer än så ska du ju få iaf. ????

Tror jag slänger ut den imorgon, har inte bråttom att sälja så gör en liten koll. Är rätt nöjd med den men tror att jag kan bli nöjdare med en annan. :) Vad kör du nu ulvhamne?

Kanske naivt men jag tänker 77-80 eller nåt sånt och 2-3 tusenlappar i prutmån om det behövs. För 60’ kan du spara annonskostnaden, jag tar den direkt.

Vad skall man sälja en hoj för?
-Det maximala man kan :D

Kollar runt på Blocket vad dylika hojar ligger på.
Klura vad du kan tänka dig skulle kännas skäligt att släppa den för utan att du behöver gråta dig till sömns.
Sen lägger du på en 10-20% på den summan. Man måste ju ha lite rörelsemarginal när man har köpare på plats.
Sen jämför du den summan med vad Blockethojarna ligger på.
Du borde nu ligga någonstans över medelvärdet på Blockethojarna.
Sätt ut den för det.

Nu gäller det dock att skapa en annons som väcker intresse och handling hos potentiella köpare.
Massor med bilder är guld. Har du Dropbox så dela en mapp med bilder som du länkar i annonsen.
Massor med information är det samma. Ju mera desto bättre.
Blocket har en gräns på 3000 tecken per annons. Utnyttja det. Du betalar ju ändå för det.
Beskriv skicket på alla saker folk kollar på; däck, kedja/drivpaket, lack, kåpor.
När gjordes servicar, hur långt har du kört.
Beskriv varför just denna hoj är så underbar, osv.
En bara annons säljer sig själv och en köpare målar mentalt upp en bild över hur just denna hoj skulle skänka dem glädje och de övertygar sig själva att de borde köpa den.

Alternativt sätt ut den för 15 000 under billigaste hoj på Blocket och invänta anstormningen av sista-priset-kompis-köpare som vill pruta lite mera.
Du får en snabb affär, men för de pengarna du förlorat skulle du kunna hyrt en copywriter som skrivit din annons.

Vad skall man sälja en hoj för?
-Det maximala man kan :D

Kollar runt på Blocket vad dylika hojar ligger på.
Klura vad du kan tänka dig skulle kännas skäligt att släppa den för utan att du behöver gråta dig till sömns.
Sen lägger du på en 10-20% på den summan. Man måste ju ha lite rörelsemarginal när man har köpare på plats.
Sen jämför du den summan med vad Blockethojarna ligger på.
Du borde nu ligga någonstans över medelvärdet på Blockethojarna.
Sätt ut den för det.

Nu gäller det dock att skapa en annons som väcker intresse och handling hos potentiella köpare.
Massor med bilder är guld. Har du Dropbox så dela en mapp med bilder som du länkar i annonsen.
Massor med information är det samma. Ju mera desto bättre.
Blocket har en gräns på 3000 tecken per annons. Utnyttja det. Du betalar ju ändå för det.
Beskriv skicket på alla saker folk kollar på; däck, kedja/drivpaket, lack, kåpor.
När gjordes servicar, hur långt har du kört.
Beskriv varför just denna hoj är så underbar, osv.
En bara annons säljer sig själv och en köpare målar mentalt upp en bild över hur just denna hoj skulle skänka dem glädje och de övertygar sig själva att de borde köpa den.

Alternativt sätt ut den för 15 000 under billigaste hoj på Blocket och invänta anstormningen av sista-priset-kompis-köpare som vill pruta lite mera.
Du får en snabb affär, men för de pengarna du förlorat skulle du kunna hyrt en copywriter som skrivit din annons.

Du glömde det viktigaste, alla hojar är UNIKA särskilt i april månad:fakta

Om du INTE har den minsta aning (hur nu det är möjligt, när blocket finns ett knapptryck bort) så finns alltid varianten att inte skriva pris i annonsen.

Handlare har koll. De måste lämna gaRranGtih så de tar höjd för detta men handlare lever också på omsättning, dvs de vill bli av med hojarna.

Motsvarande hoj hos handlare minus 5-10% beroende på omständigheter är en bra riktpunkt. Grundtipset är att privatpersoner oftast lägger sig för högt eftersom de inte hajar den krassa verkligheten som dessutom skiftar starkt över säsongen. Och att någons hoj är unik...he..hehe...hehehee jojo.

Lyft fram att hojen är servad, aldrig körd på bakhjulet, hanterad av en vuxen omdömesgill person så är den praktiskt taget såld.

Sätt en SMC-klibba på kåpglaset också... (ovanpå det nylagda vaxet så det går att ta bort). :fakta

Tror jag slänger ut den imorgon, har inte bråttom att sälja så gör en liten koll. Är rätt nöjd med den men tror att jag kan bli nöjdare med en annan. :) Vad kör du nu ulvhamne?

GSXR1000. :hihi
Jag tröttnade på den sladdriga fjädringen och började tycka att motorn inte var tillräckligt peppig.
Men jag har flera hojar samtidigt nu, så just den egenheten att Z1000SX är hyfsat kompetent på det mesta behöver jag inte. Jag vill ha hojar som är skitbra på något.

Den är verkligen fin hojen. Så ett pris på Blocket t.ex. 75000 borde locka seriösa köpare. Vad det sedan blir i slutändan avgörs ju av köpare men jag tror inte du behöver gå under 70 i alla fall. Avfärda inte dem som kommer med skambud bryskt utan tala bara om att det är för lite de bjuder så kommer de som är seriöst intresserade att komma igen med bättre bud.

Vad är det som gör att du inte trivs med hojen? Vill du ha en mer en mer renodlad sporthoj eller något åt andra hållet som är bekvämare och lugnare. Den du har nu har bra maskin- och chassiprestanda och komfort, det är därför jag undrar.

Den är verkligen fin hojen. Så ett pris på Blocket t.ex. 75000 borde locka seriösa köpare. Vad det sedan blir i slutändan avgörs ju av köpare men jag tror inte du behöver gå under 70 i alla fall. Avfärda inte dem som kommer med skambud bryskt utan tala bara om att det är för lite de bjuder så kommer de som är seriöst intresserade att komma igen med bättre bud.

Vad är det som gör att du inte trivs med hojen? Vill du ha en mer en mer renodlad sporthoj eller något åt andra hållet som är bekvämare och lugnare. Den du har nu har bra maskin- och chassiprestanda och komfort, det är därför jag undrar.

Jag har börjat snegla lite åt ktm adventure cyklarna.
Är egentligen nöjd med cykeln, men den känns inte riktigt gjord för att glida runt lite lugna turer.
Kanske man skulle testa att dreva om den så man får ner varvtalet.
Sen är jag sugen att kunna åka lite grus och stig, finns väldigt mycket sådant här där jag bor.

Nu när jag klämt ett antal mil på den har jag insett att det är en riktigt trevlig hoj. :)
Så det blir till att köra vidare på den men ska beställa ett 16 drev och testa hur den känns.

Det är rätt vanligt att byta upp ett kugg den för att få ner varvet på de där. Alla som bytt verkar nöjda med det dessutom. Och hastighetsmätaren blir spot on.
Sitter originaldrevet på är ett hett tips att få det gjort på verkstad, till fast pris. :hihi

Jo har hört att det kan va lite bök att få bort drevet men sett många på youtube få bort det med mutterknack.
Gör ett försök :)

Vi flyttar diskussionen till z1000sx tråden då hojen blir kvar så fler kan ta del av div råd.

Varför säljer du för billigt??? Är du för lat för att lägga 30 minuter
på att kolla av vad andra säljer för på blocket? Varför inte ringa en
handlare och sen bara lägga på 10k. På blocket nu så är en 15 ute
för 114k. Handlaren lägger nog på 10k sen får du dra av 10k per år
och då borde du hamna på runt 70k.
Du borde få mellan 60 och 70 rimligtvis.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT