Hur mycket ska en RS varava på tomgång?

AquaRelliux

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Södertälje
Hoj
RS 125 00
Hej jag undrar hur mycket en RS 125 ska varva på tomgång min ligger på 1,100. Är det för lite eller för ibland när jag kört hårt med den varvat lite och sen kommer jag till ett röd lyse och stannnar sen när jag ska iväg så dör den och är svår startad. Den går igång med sen när man gasar lite så dör den igen bara. Blir den sur när man stannar :confused:

Sen en till underlig sak jag såg i tråden att era RS ska varavar 6-7000rpm i 100km/h min behöver minst 8-9000rpm för att komma upp i 100km/h. Toppar gör den cirka 130-140km/h men då ligger varv mätaren på cirka 11-12000rpm. Ska det vara så här eller är något fel. Kan det vara så att den är omdrevad. Hur många peggar ska den ha på backhjulet orginal t.ex. Det är en årsmdl 2000. Tack i förhand :)
 
Du ska ALDRIG dra på som fan när den ligger under 2000rpm för då dör den för det mesta! Gasa mjukt så den kommer över 3000rpm sen är det bara att dra på! :tummenupp:

Även min dör om jag gasar hårt när den ligger på tomgång!
 
stoooffe skrev:
Du ska ALDRIG dra på som fan när den ligger under 2000rpm för då dör den för det mesta! Gasa mjukt så den kommer över 3000rpm sen är det bara att dra på! :tummenupp:

Även min dör om jag gasar hårt när den ligger på tomgång!

Men vad är normal tomgång med en RS ska den varva 1100rpm på tomgång ska det vara mer eller mindre?. Det är juh väldigt enkelt att ställa in. Sen hur ser man hur stor förgasare man har min är juh en tysk hoj så frågan är stor den är. Ska även kolla stiftet och kolla så det ser fint ut annars för jag väl pröva lite andra huvudmunstycken. Vad gör dom urpluggade 130-140km/h är det helt urpluggat eller vad är bort tagigt då jag måste veta sånt här innan man börjar pilla. :död
 
AquaRelliux skrev:
Men vad är normal tomgång med en RS ska den varva 1100rpm på tomgång ska det vara mer eller mindre?. Det är juh väldigt enkelt att ställa in. Sen hur ser man hur stor förgasare man har min är juh en tysk hoj så frågan är stor den är. Ska även kolla stiftet och kolla så det ser fint ut annars för jag väl pröva lite andra huvudmunstycken. Vad gör dom urpluggade 130-140km/h är det helt urpluggat eller vad är bort tagigt då jag måste veta sånt här innan man börjar pilla. :död

Du borde snarare justera luftskruven - Se FAQ hur man gör

1100 är ok, men i lägsta lagret..
 
Last edited:
ängående de där att den där på låga om man bestyckat om den har ja hört är att den har för litet lågfartsmunstycke
 
zunshine skrev:
ängående de där att den där på låga om man bestyckat om den har ja hört är att den har för litet lågfartsmunstycke


Kollade upp dreven nu det är orginal drev på varför varvar den ändå mer i 100km/h än andras hojar :confused: :confused:
 
zunshine skrev:
ängående de där att den där på låga om man bestyckat om den har ja hört är att den har för litet lågfartsmunstycke


Det är väldigt osannorlikt att det har något att göra med lågfartsmunstycket, det byter man i princip aldrig
 
AquaRelliux skrev:
Hur ser man vilken storlek på förgasare man har det är juh en tyskhoj så :va


Mätern den kanske? Ta lös och mät den invändigt med ett skjut mått

philsson skrev:
du kanske har en annan drevning i lådan.. kan vara så enkelt..


Troligt?
Nej!


AquaRelliux skrev:
okej Så om jag vill få ner varvet ska jag byta Orginal dreven till större :3freak


Är du säker på att det är orginal drev då?

Ang tomgången så ska den ligga på 1250 +/- 100

Kolla på : http://homepage.ntlworld.com/shawn.wombwell1/125manualindex.htm så finner ud det mesta :tummenupp
 
Backdrevet stämmer i alla fall 40st peggar men fram drevet är juh inte lika enkelt att see om man inte plockar sönder hela skiten :gnissla
 
AquaRelliux skrev:
Backdrevet stämmer i alla fall 40st peggar men fram drevet är juh inte lika enkelt att see om man inte plockar sönder hela skiten :gnissla


Ja det är ju en kåpa med typ 5 skruvar.
Ev. två om du har kvar den som sitter framför drevet...

Edit:
7 skruvar var det...
 
Last edited:
Kolven kan vara sliten.
 
AquaRelliux skrev:
Kollade upp dreven nu det är orginal drev på varför varvar den ändå mer i 100km/h än andras hojar :confused: :confused:

ehm, om du kör ostrypt så är det kasnke inte så konstigt. oftast blir det bättre av att du byter drev när du kör ostrypt än att du kör på original. Kan mycket väl vara så att "dom andra hojarna" har drevats upp efter bortagning av strypning och därför varvar mindre i 100km/h än vad din med original drevning gör.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top