Hur mycket ska en Kawa knacka?

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
köpte en gammal gpx 600 under vintern, tycker den lever om lite väl från motorn.

Den har ett knackande som följer varven, är det troligt att det är en ventil som har för stort spel? eller vad kan det vara?
eller så kanske det är helt normalt?

även min 01:a knackar lite mer än normalt, kawa-mekanikern sa att det inte var några problem, kawasaki låter mer än andra hojar sa han... :tummenupp

På många Kawa 600 knackar det från kopplingskorgen, i synnerhet vid kall motor. Brukar inte vara någon fara med motorn utan det är bara att åka.

Det verkar inte som att det kommer från kopplingskorgen, tror att det kommer högreuppifrån, undrar om det verkar troligt att det är ventilknack?

GPX är väl känt för att ha kantarellsymptom på ventiler. Säterna slits och ventilerna deformeras av det. Kolla ventilspelet först.

Japp. Troligtvis en ventil som knackar. GPx o GPz modellerna är kända för sina mjuka ventilsäten. Å andra sidan så är det en barnlek att ställa ventilerna själv då det görs med skruv isf shims. Och allt kommer du åt relativt enkelt. Tyvärr kommer jag inte ihåg måtten men det bör ju gå att hitta.

Seizure Later skrev:
GPX är väl känt för att ha kantarellsymptom på ventiler. Säterna slits och ventilerna deformeras av det. Kolla ventilspelet först.

Jovissst är dom kända för det, men de gör ju bara att ventilspelet blir mindre och motorn blir tystare...
Så när det gäller kawa... bli orolig när de tystnar i stället för då e de nåt skumt...

Lättast kolla ventilspel för att ev. eliminera den orsaken. Oljud
från kopplingskorgen (och primärdreven) borde försvinna om
man lägger i vxl o låter kopplingen dra lite. Kanske kan kedjespännaren
låta, men knacka låter inte som den. Kan du kolla/justera den på
nåt sätt ? För att utesluta.

Utpräglat knackande luktar mer kolvbult/vevlager eller kanske
stort kolvspel. Svårt kolla utifrån.
Värre varm än kall ? Mer 1a 2 sek efter start av motorn ?

Enklast kolla ventiler o sen leva m ljudet så länge det inte blir värre.
/u

det är ingen skillnad på hur mycket den knackar när den är varm eller kall.

Tror du inte på ventilknack? Tycker det låter som att det kommer uppe vid toppen i alla fall.

"Mer 1a 2 sek efter start av motorn ?" Dvs. låter den mer 1a
sekunderna ? (innan oljetrycket kommit).

Kolla lättaste/billigaste först, dvs. ventilmekanismen, spel o
nergångna kammar o spännaren/kedjan.

Skillnad mellan knack o tick, vad är den ?
Läsa här kan vara lite som att titta i en läkarbok; man känner sig sjuk direkt.
/u

Kolla först så att det inte är det klassiska trottelskallret från förgasarna, innan du börjar riva toppen. Håll en skruvmejsel mot örat och tryck spetsen mot olika misstänkta delar av motorn. Då hör du lätt vilken del missljudet kommer ifrån.
Jag gissar på fuggarna.

Nu är ventilerna ljusterade, på insugssidan var det 0.30 mm pånågon ventil där det ska vara 0.13-0.18 hur mycket spel brukar det vara när det börjar höras?

Har inte monterat i hop cykeln för provstart pga att det fattades en gummihatt som ska sitta på toppen av oljerören mellan främre och bakra kamaxelöverfallen, vad har dom för funktion?
det ser ut som att dom sitter där för att stabilisera oljerören mot ventilkåpan, och ej sitter som jag sett på anra motorer=fastskruvad typ bromsslang.

Dom här rören sitter vad det ser ut som bara instuckna i lageröverfallet med en gummihatt längstupp med en försänkning i ventilkåpan där den ska passa.

Vad blir effekten av att köra utan? kan oljeröret läcka eller behövs den inte?

Gjorde en provstart i går med ny olja i till en början fick jag den inte att gå jämnt överhuvud taget, det var vacuum slangen till bensinkranen som var klämd, sen när vi fick igång den läckte bensinslangen så jag ville inte köra den så länge, kompisen som var med tyckte den lät bra då men jag tycker den knackar lite väl fortfarande.

norrlansguld skrev:
Gjorde en provstart i går med ny olja i till en början fick jag den inte att gå jämnt överhuvud taget, det var vacuum slangen till bensinkranen som var klämd, sen när vi fick igång den läckte bensinslangen så jag ville inte köra den så länge, kompisen som var med tyckte den lät bra då men jag tycker den knackar lite väl fortfarande.

Tänk på att det kan finnas behov av att synka förgasarna efter ventiljusteringen.
Om förgasarna har synkats tidigare, utan att ventilerna justerats, så funkade det vid det tillfället.
Med justerade ventiler så ändras insugskraften något mellan de olika insugsrören, och därför kan det vara på sin plats att synka om förgasarna nu.
Med jämare motorgång så minskar man det ryckiga i gången och det finns chans att det tystnar lite till från motorn.

Hur är skicket på kamkedjan förresten ?
Om den slackar så ger det ju också mer ljud ifrån sig (mest "kedjeskrammel" från kamkedjan själv, men det påverkar ju även arbetet för ventilerna).

Tack för tipsen!

Kamkedjan såg bra ut och var inte slak.

Att förgasarna behöver synkas efter ventilljustering har jag inte haft en tanke på, tror dock att den gick ojämnt vid start beror på att den inte fick tillräckligt med bensin.

sen är det svårt att få dit gummina mellan luftburk och förgasare, går det att mjuka upp dom med något medel eller så?

Varmluft från en hårtork ska funka (har inte provat själv), men det bästa är nog att byta för att slippa att hon drar tjuvluft någonstans.

Dom är inte det minsta spruckna bara lite svåra att pressa på plats.

Är det inte jätte dyrt med nya gummin?

norrlansguld skrev:
Dom är inte det minsta spruckna bara lite svåra att pressa på plats.

Är det inte jätte dyrt med nya gummin?
339:- för en budgetvariant hos Lelles, men det är nog bara mellan topp och förgasare. Gummina mellan förgasare och luftburk kan bli knepigare att hitta.

Tjohoo!
Då ska troligen skramlet vara åtgärdat till veckan, firman som sålde hojen till mej i vintras tog in den och konstaterade att en vipparm var sliten.

Kommer att få tillbaks den till veckan.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...