Hur mycket ska en husaberg baktända egentligen?

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
Jag tycker att min baktänder lite väl mycket även för att vara en husaberg, för att beskriva hur mycket den baktänder kan jag säga att den låter som en haubitz kanon med gashäng :crash + den skjuter eld som en med, upprepar sig nästan hela tiden jag rör gasrullen åt rätt håll (gasa dvs) spelar oftast ingen roll om jag kör fullt ös och växlar eller om jag bara glider och sedan släpper gasen..

Jag tycker inte det borde vara ventilerna, har kört omkring 5h sedan jag ställde dom + hojjen är riktigt lätt startad.

Någon idé? Har inga trim alls på hojjen för den delen.

Vad har du för bestyckning? Den kan gå lite snålt på lågfarten.

Erik här på forumet har oxå en haubits, skjuter som fan, och jag tror att hans va org bestyckad

Last edited:
Carpe me skrev:
2116851 Jag tycker att min baktänder lite väl mycket även för att vara en husaberg, för att beskriva hur mycket den baktänder kan jag säga att den låter som en haubitz kanon med gashäng :crash + den skjuter eld som en med, upprepar sig nästan hela tiden jag rör gasrullen åt rätt håll (gasa dvs) spelar oftast ingen roll om jag kör fullt ös och växlar eller om jag bara glider och sedan släpper gasen..

Jag tycker inte det borde vara ventilerna, har kört omkring 5h sedan jag ställde dom + hojjen är riktigt lätt startad.

Någon idé? Har inga trim alls på hojjen för den delen.
Förmodligen för stort lågfartsmunstycke, överbliven soppa tänder i rör/ljuddämpare.

Som Termo redan sagt så skjuter min ganska bra, har inte forskat i orsaken men de tips jag fått är tjuvluft i avgassystemet eller att jag ska gå upp en storlek i lågfartsmunstycke (har orginal på samtliga munstycken nu)

Typiskt när man kör med "rakt i genom-dämpare"
Prova som ovanstående talare sa att täta avgassystemet och prova även att höjja tomgången lite...
Fortsätter problemen så skall blandskruven justeras eller lågfart-munstycke bytas mot STÖRRE.

Se följande text..som jag saxat från en förgasar-tips sida...

För att justera blandskruven, skruva in i botten, ut ett par varv (eller ställ den som rekomenderas i instruktionsboken). Sedan varmkörd - med motor igång och tomgången lågt ställd - skruva nu in skruven tills tomgången skjunker (motorn går dåligt), räkna hur många varv du kan skruva ut från detta läge innan motorn går dåligt igen. Sätt skruven mitt i mellan dessa lägen. Detta skall ge det läge där motorn går bäst. Eventuellt kan du nu ställa tomgången ännu lägre och finjustera på blandskruven till det läge där motorn går allra bäst. Funkar inte detta så är lågfartsmustycket för stort eller för litet. Om du kan skruv in blandskruven helt utan att tomgången försämras så är lågfartsmunstycket för stort. Om du får avgasknallar när du slår av gasen så går motron för magert, skruva ut blandskruven.

Ett större lågfartsmunstycket kan hjälpa till att förbättra gasresponsen vid påslag från låga varv. Om motorn i det läget tvekar eller vill dö kan det bli bätte med ett större lågfartsmunstycke, alternativt skruva ut blandskruven lite till. Omvänt, om lågfartsmunstycket är för stort så kan det märkas genom att tomgången inte vill gå ner helt efter påslag utan dalar lite långsamt, kanske i steg. Om man byter lågfartsmunstycket måste man ofta ställa ner blandskruven eftersom munstyckena som sagt jobbar ihop lite.

Lycka till... :banana

Tackar

Tar och kikar imorrn, börjar med att kika stiftets färg och sedan ska jag mixa lite med blandskruven, hoppas den går bättre då :)

Edit: jo systemet läcker mellan mellanröret och ljuddämparen, i infästningen.
Hoppas jag har någon sorts tätningsmassa kvar bara....

Last edited:
Använd "monteringspasta" i skarvarna till avgassystemet och höj tomgången lite så ska du se att det kanske blir bättre.

Värmetåligt silicon kan användas till att täta ljuddämpare med men brinner upp i första skarven så använd monteringspasta istället.

Byt även ut blandskruven mot en justerbar så blir det lättare att justera in blandningen efter årstid och temperaturförhållande (jag kör året runt)

Bifogat

• 5647.jpg
    5647.jpg
    5 KB · Visningar: 833
pontan666 skrev:
2117379 Använd "monteringspasta" i skarvarna till avgassystemet och höj tomgången lite så ska du se att det kanske blir bättre.

Värmetåligt silicon kan användas till att täta ljuddämpare med men brinner upp i första skarven så använd monteringspasta istället.

Byt även ut blandskruven mot en justerbar så blir det lättare att justera in blandningen efter årstid och temperaturförhållande (jag kör året runt)

Smidigt, men å andra sidan så är hojjen rädd för snö =/.

Men när vi ändå snackar husaberg ljud, i filmen best2005 (som jag inte hittar länken till) här på sporthoj så visas en husaberg i någon sekund med em Giannelli ljuddämpare i storlek som en bazooka, går de att köpa?
Kikade på deras hemsida men där var det mest moppar och annat trist.

Jag köpte en viper-dämpare från lockners bil för 1700kr och blev imponerad av ljudet och finnishen av dämparen trots priset.

Och det är en grovdämpare med rejält slut-rör ca 50-55mm
kolla bilderna

Bifogat

• DSC00258.JPG
    DSC00258.JPG
    19.3 KB · Visningar: 441
  • Motardbilder... 004.jpg
    Motardbilder... 004.jpg
    88.4 KB · Visningar: 134
min baktände å small som fan när man hade tändningen på LOW men när man körde på HIGH var det inte alls ofta.

Så efter att ha testat det pontan666 skrev så har jag kommit fram till att lågfartsmunstycket är alldeles för litet.

Hur mycket brukar dom kosta? Ska ta och kika ikväll villket jag har i.

Carpe me skrev:
2119040 Så efter att ha testat det pontan666 skrev så har jag kommit fram till att lågfartsmunstycket är alldeles för litet.

Hur mycket brukar dom kosta? Ska ta och kika ikväll villket jag har i.

Inga stora pengar, har för mig 50 spänn st i runda slängar. Nu vet jag ju inte vilken årsmodell du har men är det 04 eller senare med Keihin så sitter .45 orginal. Köp gärna både ett .48 och .50 och testa dig fram. Utgå alltid från default inställningarna på resten (blandskruv, trottel etc). Står i boken vad det ska va.

Är den äldre vet jag tyvärr inte.

Last edited:
pontan666 skrev:
2117535 Jag köpte en viper-dämpare från lockners bil för 1700kr och blev imponerad av ljudet och finnishen av dämparen trots priset.

Och det är en grovdämpare med rejält slut-rör ca 50-55mm
kolla bilderna
behövde du fixa nytt mellan rör

Basse skrev:
2119570 Inga stora pengar, har för mig 50 spänn st i runda slängar. Nu vet jag ju inte vilken årsmodell du har men är det 04 eller senare med Keihin så sitter .45 orginal. Köp gärna både ett .48 och .50 och testa dig fram. Utgå alltid från default inställningarna på resten (blandskruv, trottel etc). Står i boken vad det ska va.

Är den äldre vet jag tyvärr inte.

Det är en 02´a , men får kolla imorrn. Fått skruva isär hela bakdelen idag istället tack vare att mitt aluminium fäste för minilyset å reggen gick i två delar :crash

Carpe me skrev:
2119667 Det är en 02´a , men får kolla imorrn. Fått skruva isär hela bakdelen idag istället tack vare att mitt aluminium fäste för minilyset å reggen gick i två delar :crash

12:a? :D

Basse skrev:

Ne inte riktigt, men halvnära

Zana skrev:
2120817 Snarare vibrationer... :)

Det var däremot rätt, eller så flexar ramen så att aluminiumet bryts.

Men fick fram en bild på giannelli systemet.
Ser ju inte helt gatlegalt precis, men ack så ballt :D

Bifogat

• Gianelli.JPG
    Gianelli.JPG
    48.6 KB · Visningar: 103
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...