Hur mycket Service TZ250 och delar??

Duke0

Sporthojsnörd
Gick med
22 May 2003
Hoj
Suzuki RF 600 R
Ärade Piloter..

Världen har aldrig varit sig lik sedan jag sålde min
ur gamla
250 racer...Harris rotax 250 RR (1986)..den måste ha förgiftat min själ.
Så nu tänkte jag försöka att läka min själ och
Eventuellt investera i en gammal Yamaha TZ250-93

Handen på hjärat alla 250 piloter hur mycket mek är det egentligen..??

Och är det så fasligt dyrt att köra?? (i jämförelse med Rockie 600 och 250SP)
Jag har bara tänkt träna och köra kanske nått B-race i höst
och har som enda abition att köra för att det är Kul

Jag har hört allt mellan att man måste byta kolvar var 150:e mil till att de håller mer än en säsong (kan ju vara 150mil ioförsig)

Veven skall tydligen gå att renovera 3 gånger..vad kostar
en sådan operation ?

Vart köper man reservdelar och av vem?

cykel i fråga har gått alla säsonger utom de två sista enligt Säljaren..

Och vad skall man betala???

Är Hemskt tacksam för all information

MVH Andreas

Duke0 skrev:
2100573 Ärade Piloter..

Världen har aldrig varit sig lik sedan jag sålde min
ur gamla
250 racer...Harris rotax 250 RR (1986)..den måste ha förgiftat min själ.
Så nu tänkte jag försöka att läka min själ och
Eventuellt investera i en gammal Yamaha TZ250-93

Handen på hjärat alla 250 piloter hur mycket mek är det egentligen..??

Och är det så fasligt dyrt att köra?? (i jämförelse med Rockie 600 och 250SP)
Jag har bara tänkt träna och köra kanske nått B-race i höst
och har som enda abition att köra för att det är Kul

Jag har hört allt mellan att man måste byta kolvar var 150:e mil till att de håller mer än en säsong (kan ju vara 150mil ioförsig)

Veven skall tydligen gå att renovera 3 gånger..vad kostar
en sådan operation ?

Vart köper man reservdelar och av vem?

cykel i fråga har gått alla säsonger utom de två sista enligt Säljaren..

Och vad skall man betala???

Är Hemskt tacksam för all information

MVH Andreas
Alla dina frågor finns redan besvarade i tidigare trådar. Många gånger om dessutom. Försök att sök och du skall finna.

Nyteknik skrev:
2100623 Alla dina frågor finns redan besvarade i tidigare trådar. Många gånger om dessutom. Försök att sök och du skall finna.

Ok tack för tipset...
får kika runt lite..rå

150 mil på kolvarna skulle jag inte våga mig på, men utan större problem 70-80 mil med ett kolvringsbyte. Vevarna går dock ungefär 150 mil efter renovering.
I närheten av dig så tar ju Watz hem rätt mycket prylar till Yamaha, och kan nog hjälpa till med vev-renovering också för den delen, pris på det vet jag inte exakt, men inte alltför blodigt.
Är ambitionsnivån inte vansinnigt hög går det att åka 250 på b-tävlingar och träningar utan alltför stort hål i plånboken. Värre blir det om man blir biten av det...

oFFkeFF skrev:
2100865 150 mil på kolvarna skulle jag inte våga mig på, men utan större problem 70-80 mil med ett kolvringsbyte. Vevarna går dock ungefär 150 mil efter renovering.
I närheten av dig så tar ju Watz hem rätt mycket prylar till Yamaha, och kan nog hjälpa till med vev-renovering också för den delen, pris på det vet jag inte exakt, men inte alltför blodigt.
Är ambitionsnivån inte vansinnigt hög går det att åka 250 på b-tävlingar och träningar utan alltför stort hål i plånboken. Värre blir det om man blir biten av det...
Det bästa tipset för en nybörjare som vill köra racer så billigt som möjligt är att köpa en hoj vars motor är i så mycket originalskick som möjligt och ställa förgasare/tändning på den säkra sidan.

Veven går att renovera inom rimliga gränser, det är inte säkert att en vev går att renovera även om den bara gått 50 mil. Varje gång man tar i sär och sätter ihop den så blir det förslitningar på den. Delarna för en renovering kostar ca 3500. Du har ju Watz i Linköping som dels kan ta hem delar åt dig och dels renovera veven vid behov.

Visst är det en del skruvande men du har ju kört Rotax och är inte ovan vid formen så det är nog inga problem.

I takt med att jag börjar få bättre koll på hojen och mer mekvana minskar tiden jag lägger ner på mekandet betydligt. I första början räknade jag i dagar, sen i timmar och nu är jag i vissa fall nere i minuter. Du kan ju fråga Mattias och Webspy hur jobbigt det är att byta kolvringar. Det tog säkert dryga två timmar av vilka vi snackade bort en och en halv timme och ytterligare en kvart gick åt till att dricka kaffe. Om man har som ambition att bara träna, köra ett B-race och kan svälja stoltheten och göra som Nyteknik säger och nöja sig med att använda originalinställningar blir det inte mycket mek att tala om.

Kostnaden ska man däremot inte skojja bort. Att "det inte kostar så mycket" tror jag på först när jag ser en korrekt sammanställning. Börja plita ner lite siffror så får du se sjävl, eller förresten kanske, gör det inte, du kommer att få dåndimpen. Mellan tummen och pekfingret kostar 300 mil med min Honda 14000 kr. Det är kostnaden för en vev och 3 uppsättningar kolvar med tillbehör. Om man sen ska finköra med racebränsle och räknar med en kostnad på 30/liter inklusive 2T-olja får man lägga på lika mycket till. Hoppla hej! :brinnerup

Fast det är ju klart, en liten vev och några kolvar drunknar i totalen när man räknar ihop vad The Wole Shebang kostar (däck, verktyg, racebuss, gräl med frun osv. osv.). Allt är relativt :)

För mig som hobbyåkare spelar det inte någon större roll om milkostanden är 50 eller 100 kronor för de få mil jag lägger på banan varje år, då känns det viktigare att man får körkvalitet och det vet ju alla som provat en racer att mer körkvalitet för pengarna går inte att få!

Teddy skrev:
Mellan tummen och pekfingret kostar 300 mil med min Honda 14000 kr.
Köp en ny gathoj så har man en värdeminskning på 14000 efter 300 mil också. Kostnaden känns inte avskräckande, mer tiden och kompetensen som krävs för mekandet som aldrig är långt borta.

Är du sugen på att köra....köp en cykel och gasa! Det kostar, men va tusan allt kostar, men allt är inte lika kuul! :banana

Neutral skrev:
2102156 Köp en ny gathoj så har man en värdeminskning på 14000 efter 300 mil också.
Förvisso sant men om man köper en 96:a fyrtakt (samma årsmodell som Teddys) så sjunker den inga 14.000:- på 300 mil och kostnaderna för motordelar är i princp 0:-

Jag trodde inte att det var så dyrt att köra en tvåtakts 250 men å andra sidan känns det lite som att jämföra äpplen och päron.

sandstream skrev:
2102196 Förvisso sant men om man köper en 96:a fyrtakt (samma årsmodell som Teddys) så sjunker den inga 14.000:- på 300 mil och kostnaderna för motordelar är i princp 0:-
Också sant förstås men hur många 4t-96:or är roliga på banan?

Som jag förstått det sliter en 250 mindre däck än 600/1000 och det är ju en stor kostnad. 300 mil är ju en hel säsong för de flesta och jag tycker inte 14k är så farligt då utan är mer avskräckt av hur bräckliga instrument de verkar vara. Hur skarp gräns det är mellan nirvana och haveri.

Neutral skrev:
2102243 Också sant förstås men hur många 4t-96:or är roliga på banan?
Det var inte min poäng att påstå att en fyrtakt skulle vara roligare, bara att en sån skulle kosta mindre.
Därav att jag skrev att det är lite som att jämföra äpplen och päron :)
Neutral skrev:
Som jag förstått det sliter en 250 mindre däck än 600/1000 och det är ju en stor kostnad. 300 mil är ju en hel säsong för de flesta och jag tycker inte 14k är så farligt då utan är mer avskräckt av hur bräckliga instrument de verkar vara. Hur skarp gräns det är mellan nirvana och haveri.
Teddy skrev att det enbart var motordelar för 14K.

Last edited by a moderator:
För att inte låta tråden spåra ur kan vi väl återgå till ämnet och diskutera värde istället. Det var ju en av frågorna. Vad är en TZ250 -93 värd?

Självfallet kan man och kanske t o m borde problematisera den frågeställningen. Typ en diskussion om svårigheten i att värdera någonting överhuvudtaget. MEN, det skiter vi i för den diskussionen är så tråkig, det är roligare att gissa och spekulera.

Så här tänker väl jag på ett ungefär:
Uplockad från norska havskusten 25000 kr.
Normalt använd och i normalt skick i förhållande till ålder 35000 kr.

Ett billigt vrak för 25000 är egentligen en dålig affär, fråga mig, jag vet. De få tusenlapparna som skiljer vraket från genomsnittshojen äter man upp i ett nafs genom reparationer. Att fynda ett vrak kräver noggran undersökning och god kunskap. Genomsnittshojen bör ha den vanliga uppsättningen av tillbhör för att bli en bra affär, annars blir det snabbt en dålig affär.

Hur tänker ni andra?

125r är också ett alternativ om man vill köra riktigräser.

Neutral skrev:
2102156 Köp en ny gathoj så har man en värdeminskning på 14000 efter 300 mil också. Kostnaden känns inte avskräckande, mer tiden och kompetensen som krävs för mekandet som aldrig är långt borta.
Just kompetensen är inget som bör avskräcka. Innan jag köpte min TZ hade jag aldrig skruvat moppe eller tagit isär en motor eller ens funderat på hur man gjorde när man bytte vev, det enda jag gjort var rengöra förgasarna och det gick så där...http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=4612&highlight=Sedel%E4rande

Nu har jag med mycket god och trevlig hjälp från alla möjliga håll haft isär allt i min motor utom balansaxeln, bytt vev, drev i växellådan etc etc och det rä ytterligare en aspekt som jag tycker är extremt rolig. Jag har lärt mig så oerhört mycket mer än glädjen av att köra en rääser, just körandet har väl gott så där men det kommer. :)

Är man intresserad så tycker jag det är värt att prova för det är klart spännande. Dessutom är det oerhört lätt att få hjälp för alla som jag har frågat har gladeligen hjälpt mig på alla sätt. Visst kostar det men 14 000 för 300 mil är om man köper en ny vev vilket alltså inte behöver vara nödvändigt, kostnaden beror iofs på vilken hoj man får tag på.

sandstream skrev:
2102320 Det var inte min poäng att påstå att en fyrtakt skulle vara roligare, bara att en sån skulle kosta mindre.
Tror du verkligen det, att det kostar mindre än 14 000 kr att hålla en fyrtaktare igång en hel säsong? Inkl bensin och allt? Min erfarenhet är att det kostar mer än så bara att göra den "banvärdig". Att köpa en färdig fyrtaktsracer från 96 är ett rätt stort vågspel. Dels riskerar man ett totalras (ekonomisk katastrof. Fråga C A, han vet allt om den saken), dels blir man inte av med skiten när man ledsnat på den. Vurpor på våra cyklar verkar dessutom bli betydligt dyrare än när tvåtaktarna vurpar.

Neutral skrev:
mer tiden och kompetensen som krävs för mekandet som aldrig är långt borta.
Jag detaljstuderade deras mekande i Brno (delade depå med 2-taktsligan). Det såg inte svårt ut det de gjorde, cyklarna är gjorda för att vara lättmekade (utom torkels RS250, som han svor :skrämd ). Men de höll på precis hela tiden - tysta och sammanbitna muttrade de om tunna kolvringar, bludder vid 10 00 varv, knacksensorer och gud vet allt. Skrämmande...

Bingo skrev:
Jag detaljstuderade deras mekande i Brno (delade depå med 2-taktsligan). Det såg inte svårt ut det de gjorde, cyklarna är gjorda för att vara lättmekade (utom torkels RS250, som han svor :skrämd ). Men de höll på precis hela tiden - tysta och sammanbitna muttrade de om tunna kolvringar, bludder vid 10 00 varv, knacksensorer och gud vet allt. Skrämmande...
Jag är inte helt obekant med motorskruvande, jag har kört 2t cross men på min nivå krävde de inget underhåll på banan om man skötte om dem däremellan. Här verkar det vara lite annorlunda med bestyckningar som kan behöva ändras ett par gånger per dag. Fast om jag tänker efter så kanske det inte är så mycket mer än just bestyckningen som ska åtgärdas en vanlig träningsdag. Kolvar/ringar t ex fixar man väl hemma i lugn och ro. :va

Jag kan ta skruvande mellan träningarna om årskostnaden inte är mer än 14k men jag är rätt allergisk mot att slösa bort bantid med att bloda ner knogarna stressmeckandes. Det borde ju inte vara mer än bestyckning man kollar på banan och det är onekligen rätt coolt med väderstation och miniräknare.

Det här ni nämner med Watz, är det bara för att ni är polare med honom eller tar han på sig jobb från "vem som helst"? Kjell håller faktiskt på att svarva styr- och fotpinneändar åt mig just nu. :)

Last edited:
Neutral skrev:
2104232Det här ni nämner med Watz, är det bara för att ni är polare med honom eller tar han på sig jobb från "vem som helst"? Kjell håller faktiskt på att svarva styr- och fotpinneändar åt mig just nu. :)
Watz är inte bara ett orakel på tvåtaktsracers (speciellt TZ) utan också hjälpsam. Han tog sig an min -94 TZ 250 inför B-racet 2004 och fick den både frisk från sitt plötsliga insjuknande i ryckningar och fri från diverse krämpor som jag inte visste att den led av. Han borde inte ha tid utan köra GP, men vem har sagt att livet är rättvist.

sandstream skrev:
2102196 Förvisso sant men om man köper en 96:a fyrtakt (samma årsmodell som Teddys) så sjunker den inga 14.000:- på 300 mil och kostnaderna för motordelar är i princp 0:-

Jag trodde inte att det var så dyrt att köra en tvåtakts 250 men å andra sidan känns det lite som att jämföra äpplen och päron.

Direkt renovering kamkedjor etc, kanske slipa in ventiler och byta lite tätningar etc på ett gammalt lik, delar kostar minst 5000:-

Skippa det och bara gasa, göra mumsig ventilsallad med oljedressing och sedan renovera ala 40000:-

En gammal hoj kostar lika mycket att hålla liv i oavsett om det är 2takt eller 4takt, skillnaden är att nyrenoverad kan man köra några fler mil innan nästa renovering med 4takt men renoveringen kostar lite mer istället.

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back