hur mycket pruta på husaberg 650?

Stoffy skrev:
2332385 05 gick man ner till 628cc från 644cc att det skulle hålla bättre för det är bull.
Kolla om du kan hitta en billig 04. DU kommer inte att ångra dig. Ta lån på det som saknas du får ju igen pengarna när du säljer hojen.
Snarare tvät om när man köper husaberg. Ta inga lån, spara istället upp ett litet pengaföråd för eventuella reparationer.

bmwjohan skrev:
2332989 jag har sparat undan pengar så att jag skulle egentligen lika gärna kunna köpa en 06'a om jag vill det. det är bara det att jag alltid hellre köper lite äldre hojar där så gott som hela värdeminskningen har skett så att man får tillbaka pengarna ifall man säljer hojen. hittills har jag ägt följande hojar och jag och jag så gott som fått tillbaka pengarna på alla hojar vid sälj:
yamaha yz 250 89'a
yamaha yz 250 88'a
honda cr 500 91'a
suzuki gxs-r 750 88'a
honda fireblade 92'a

om jag får tag på en husaberg 650 02'a för 35000 så tror jag att jag kan sälja den för 35000 nästa år ifall jag vill byta hoj.

jag förstår fortfarande inte riktigt vad det är som gör en 04 så mycket bättre än en 02? kan ni inte förklara lite mer utförligt tack :)
Det är mycket som skiljer. 01-02 har problem med flera grejer bland annat balansvikterna, kickaxlar soom går sönder... vipparsrullarna men som ifs är väldigt enkla att byta. 03 fixade de alla dessa fel och 04 kom väl ny tändning, och förgasare? Dessutom råare motorkaraktär 04 och om jag inte är ute och cyklar helt och hållet så hade 04an även 5" bak?

Last edited:
philsson skrev:
2333650 Snarare tvät om när man köper husaberg. Ta inga lån, spara istället upp ett litet pengaföråd för eventuella reparationer.

Varning köp inte 02'an eller äldre.. klena bromsar, dåligt planerat elsystem osv.. Lägg dom extra tusenlapparna det handlar om på en 04 det skiljer inte så sjukt mycket i pris jämfört med skillnader på årsmodellerna..

Prutade ner min till 35k från 40k och tur va ju de.. vågar inte ens räkna på notan tills den är i acceptabelt skick.

Edit: oj blev en liten bump såhär på morgonen, sry..

Motard nissen skrev:
2441089 Varning köp inte 02'an eller äldre.. klena bromsar, dåligt planerat elsystem osv..
Det sitter samma Beringerbroms från -01 till -03.Elsystemet behöver man inte vara raketforskare för att modifiera heller.

Busaberg skrev:
2441163 Det sitter samma Beringerbroms från -01 till -03.Elsystemet behöver man inte vara raketforskare för att modifiera heller.

Okej, hörde att 04'orna hade mycket shysstare bromsar än tidigare modeller. Sant det med elen också gäller bara o ha tid att pilla lite innan man ger sig i kast med en 02'a.. lr en husaberg förhuvetaget :p

Skillnaderna är så markanta att det lönar sig att köpa 04 och frammåt. Äldre husor är inte dåliga, dom är bara inte lika bra som nyare.

• Före 04 satt det Dellortoförgasare på med en trottel som väger 4 ggr så mycket som på en Keihin. Därför känns det som att någon sitter på trotteln.
  • Sem tändningen behöver ett varvtal på 800 rpm för att alstra gnista, medan kokusan räcker det med 400 rpm för att alstra gnista.
  • 04 satt bästa bromsen på, sexkolvsoket med släta skivan. dock är nya 05 skivans centrum fram bättre med nio st ring-nitar istället för sex st.
  • Kraftigare rullvippor kom redan 03
  • Magnetplugg i "oljetråget" kom oxå 03

Sen är det lite annat skit som är annorlunda på 02 vs 04 och frammåt, en del nämnt ovan i föregående texter.

Så jag skulle inte köpa äldre än 04, just på grund av att man har möjligheten att välja. För dom som redan har, så är det ju kanske dumt att byta, just på grund av att dom redan har.

RaceMe skrev:
2443217 Skillnaderna är så markanta att det lönar sig att köpa 04 och frammåt. Äldre husor är inte dåliga, dom är bara inte lika bra som nyare.

Så jag skulle inte köpa äldre än 04, just på grund av att man har möjligheten att välja. För dom som redan har, så är det ju kanske dumt att byta, just på grund av att dom redan har.

Dumma dig, nu väckte du ''ha'' begäret innom mig och jag som just köpt en husa 02a och bara kört ett par tim på den :huvet

Ingen som vet priset på ett beringer 6kolvsok? Mitt enduro ok är rätt klent för att leka supermotard med

De e hyffsat dyra, gissar på att du får ge 4000:- för det nytt hos handlare i Sverige.
Kolla på Ebay annars, det säljs båda sådana och 4-kolvarna där hyffsat ofta och i regel får man dem för överkomliga priser.

Ring å hör med Thomas på Engine Hardware annars, han hade några uppsättnigar liggande förrut. Jag köpte ett av honom till Verten för klart överkomliga pengar.

På sporthoj:
http://www.sporthoj.com/forum/member.php?action=getinfo&u=16575

Firman:
http://www.enginehardware.se

Räkna dock med å byta pump med för å få bra känsla om du har orginalpumpen på din, den e i minsta laget för ett 6-kolvare.

Motard nissen skrev:
Ingen som vet priset på ett beringer 6kolvsok? Mitt enduro ok är rätt klent för att leka supermotard med

Köper du 4-kolvs Beringer klarar du dig bra med originalpumpen.Kostar ca 5000:- inkl skiva om du köper nytt.

*/ ?>
Back