hur mycket pruta på husaberg 650?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
det börjar bli dags för mig att köpa en andra hoj nu. lutar åt husaberg 650.
jag har tittat på blocket flera gånger per dag i nästan två månader nu och det är så gott som inte en enda annons på husaberg 650 som har försvunnit. de verkar med andra ord vara groteskt svårsålda.
jag kommer isåfall att köpa en årsmodell 02. dessa är utannonserade för 40-45.000kr. hur mycket tycker ni att man kan pruta. 35.000kr borde väl inte vara helt orimligt pris eftersom att ingen får sina hojar sålda?

det är väl rätt mycket upp till säljaren att bestämma om priset hehe ring och fråga, svårt att få rätt svar annars:tummenupp

bmwjohan skrev:
2331152 det börjar bli dags för mig att köpa en andra hoj nu. lutar åt husaberg 650.
jag har tittat på blocket flera gånger per dag i nästan två månader nu och det är så gott som inte en enda annons på husaberg 650 som har försvunnit. de verkar med andra ord vara groteskt svårsålda.
jag kommer isåfall att köpa en årsmodell 02. dessa är utannonserade för 40-45.000kr. hur mycket tycker ni att man kan pruta. 35.000kr borde väl inte vara helt orimligt pris eftersom att ingen får sina hojar sålda?
Köp en 04 eller nyare om du har råd. Helt klar en bättre hoj. Riktigt förgasare och tändning med krya bromsar. Borde få en 04 för runt 55000kr

Krille-666 skrev:
2331219 det är väl rätt mycket upp till säljaren att bestämma om priset hehe ring och fråga, svårt att få rätt svar annars:tummenupp

jo självklart är det upp till säljaren. jag har bara reagerat på många trådar som skrivits här på forumet med ägare som blir asförbannade ifall man "skambuder" på deras utannonserade hojar. ville bara höra mig för först innan jag börjar skambuda.

Stoffy skrev:
2331264 Köp en 04 eller nyare om du har råd. Helt klar en bättre hoj. Riktigt förgasare och tändning med krya bromsar. Borde få en 04 för runt 55000kr

55 är lite över min budget tyvärr. är det väldigt stor skillnad på 02 och 04?
när jag frågade i en mc-affär sa dom att alla husaberg innan årsmodell 05 håller inte överhuvudtaget utan går sönder exakt hela tiden. lät lite mysko tycker jag

Last edited:
55 är lite över min budget tyvärr. är det väldigt stor skillnad på 02 och 04?
när jag frågade i en mc-affär sa dom att alla husaberg innan årsmodell 05 håller inte överhuvudtaget utan går sönder exakt hela tiden. lät lite mysko tycker jag

Han försökte bara kränga en ny hoj till dig :hihi

bmwjohan skrev:
2331285

Har inte haft ett ENDA problem med min 04. Måste fått ett riktigt praktexemplar :tuttar

Last edited:
bmwjohan skrev:
2331152 det börjar bli dags för mig att köpa en andra hoj nu. lutar åt husaberg 650.

Japp, tycker du är rätt ute. Bara ring och bjud, hojen är bara värd vad någon är beredd att betala. :). Hojar med rätt pris går åt snabbt, hojar som varit ute en tid ska prutas på.

bmwjohan skrev:
När jag sålde min Husaberg Fe 501 -02a,(i och för sig enduro) sommaren -04 fick jag 37000 för den,motarderna verkar i och för sig hålla värdet lite bättre.

pyro skrev:
2331330 Har inte haft ett ENDA problem med min 04. Måste fått ett riktigt praktexemplar :tuttar

Och jag har inte haft ett ENDA problem med min (140h gammla) 02a... Eller jo.. Den skjöt tändstiftet en gång, det gängade upp sig... Också var den lite svårstartad för ett tag sen.. fel munstycken, typiskt husa :rolleyes:

Jag sålde min 650 04:a i våras för 61 lappar. Dubbla uppsättningar fälgar , helsystem, alu.tank, radial-bromspump m.m.
En superhoj som iaf. jag tycker borde kostat köparen mer men marknaden styr.
Idag skulle jag inte betalt mer än 50 för samma hoj. Men det var väl kanske vad jag fick för bara hojen.
Så pruta på. Blir säljaren så arg att du inte får ringa honom igen så ring någon annan.
Finns nästan alltid ett lite finare exemplar på annons någon månad senare.
Så spara lite pengar till. Leta vidare, och satsa på en 04:a.:tummenupp

bmwjohan55 är lite över min budget tyvärr. är det väldigt stor skillnad på 02 och 04? när jag frågade i en mc-affär sa dom att alla husaberg innan årsmodell 05 håller inte överhuvudtaget utan går sönder exakt hela tiden. lät lite mysko tycker jag[/QUOTE skrev:
05 gick man ner till 628cc från 644cc att det skulle hålla bättre för det är bull.
Kolla om du kan hitta en billig 04. DU kommer inte att ångra dig. Ta lån på det som saknas du får ju igen pengarna när du säljer hojen.

bmwjohan skrev:

Ett bra råd so gäller på hela sporthoj.com Köp inget äldre än 2003. Du känar på det i längden. / Daniel.

Stoffy skrev:
2332385 05 gick man ner till 628cc från 644cc att det skulle hålla bättre för det är bull.
Kolla om du kan hitta en billig 04. DU kommer inte att ångra dig. Ta lån på det som saknas du får ju igen pengarna när du säljer hojen.

jag har sparat undan pengar så att jag skulle egentligen lika gärna kunna köpa en 06'a om jag vill det. det är bara det att jag alltid hellre köper lite äldre hojar där så gott som hela värdeminskningen har skett så att man får tillbaka pengarna ifall man säljer hojen. hittills har jag ägt följande hojar och jag och jag så gott som fått tillbaka pengarna på alla hojar vid sälj:
yamaha yz 250 89'a
yamaha yz 250 88'a
honda cr 500 91'a
suzuki gxs-r 750 88'a
honda fireblade 92'a

om jag får tag på en husaberg 650 02'a för 35000 så tror jag att jag kan sälja den för 35000 nästa år ifall jag vill byta hoj.

jag förstår fortfarande inte riktigt vad det är som gör en 04 så mycket bättre än en 02? kan ni inte förklara lite mer utförligt tack :)

bmwjohan skrev:
2332989
jag förstår fortfarande inte riktigt vad det är som gör en 04 så mycket bättre än en 02? kan ni inte förklara lite mer utförligt tack :)
Största skillnaden är att det sitter Kokusan tändsystem och Keihin förgasare från -04 istället för SEM och Dellorto.Plus en del andra uppdateringar såklart.

Busaberg skrev:
2333066 Största skillnaden är att det sitter Kokusan tändsystem och Keihin förgasare från -04 istället för SEM och Dellorto.Plus en del andra uppdateringar såklart.

Stabilare kickaxel har jag för mig också.

bmwjohan skrev:
2332989 jag har sparat undan pengar så att jag skulle egentligen lika gärna kunna köpa en 06'a om jag vill det. det är bara det att jag alltid hellre köper lite äldre hojar där så gott som hela värdeminskningen har skett så att man får tillbaka pengarna ifall man säljer hojen. hittills har jag ägt följande hojar och jag och jag så gott som fått tillbaka pengarna på alla hojar vid sälj:
yamaha yz 250 89'a
yamaha yz 250 88'a
honda cr 500 91'a
suzuki gxs-r 750 88'a
honda fireblade 92'a

om jag får tag på en husaberg 650 02'a för 35000 så tror jag att jag kan sälja den för 35000 nästa år ifall jag vill byta hoj.

Sen har du riktigt bra bromsar på 04an det sitter ett sexkolvsok som är bättre än bromsarna på både 05 och 06.
Är inte säker men jag tror startmotorn är bättre oxå eller när var det Husaberg gick från starthjälp till startmotor.
Du har även stabilare vipparmar om jag inte minns fel.
04an är den husa som har haft mest effekt standard, sista året med 644 vev.
Det ligger mycket i att hojar sjunker i värde men jag tror att 04an inte kommer sjunka mycket om du ska sälja den på något år eller två år. När jag handlar grejer tycker jag att det är viktigt att man ska hitta köpare. Tycker lite äldre husor typ -02 verkar vara svårsålda.
Lycka till med hojköpet vad det än blir!

Busaberg skrev:
2333066 Största skillnaden är att det sitter Kokusan tändsystem och Keihin förgasare från -04 istället för SEM och Dellorto.Plus en del andra uppdateringar såklart.

gör detta att hojen håller bättre eller gör det typ att den blir 1% snabbare?

Stoffy skrev:
2333278 Sen har du riktigt bra bromsar på 04an det sitter ett sexkolvsok som är bättre än bromsarna på både 05 och 06.
Är inte säker men jag tror startmotorn är bättre oxå eller när var det Husaberg gick från starthjälp till startmotor.
Du har även stabilare vipparmar om jag inte minns fel.
04an är den husa som har haft mest effekt standard, sista året med 644 vev.
Det ligger mycket i att hojar sjunker i värde men jag tror att 04an inte kommer sjunka mycket om du ska sälja den på något år eller två år. När jag handlar grejer tycker jag att det är viktigt att man ska hitta köpare. Tycker lite äldre husor typ -02 verkar vara svårsålda.
Lycka till med hojköpet vad det än blir!

det är ju många av 02'orna som har uppdaterade vipparmar.
om 02'orna är så svårsålda så kanske jag borde pruta ännu mer på dom ifall jag köper en.
startmotor? jag trodde att man kickade igång husaberg?

Last edited:
bmwjohan skrev:
2333442 gör detta att hojen håller bättre eller gör det typ att den blir 1% snabbare?

det är ju många av 02'orna som har uppdaterade vipparmar.
om 02'orna är så svårsålda så kanske jag borde pruta ännu mer på dom ifall jag köper en.
startmotor? jag trodde att man kickade igång husaberg?
Det gör att man slipper köpa komplett tändsystem för 3500:- när statorn från SEM ger upp,sen är det trevligare motorgång och bättre körbarhet också.Plus att gasen går lätt,det sitter nog en gaffelfjäder i Dellorton.Kicka igång Husaberg går alldeles utmärkt så länge kickaxeln är hel,vilket den inte alltid är på -02.Då är det trevligt med den kraftigare startmotorn som kom -04(går att montera på äldre också).

*/ ?>
Back