Hur mycket pruta när garantin saknas?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Jag funderar på att köpa en ktm där nuvarande ägare inte gjort första 100 milaservicen. Jag pratade med Lelles och de säger att garantin inte gäller på hojen då. I normala fall har man 2 års garanti. Denna hoj är ett år gammal. Vi har pratat om 70.000kr, men då visste jag inte om att denna service var missad. Hur mycket mindre tycker ni hojen är värd när garantin inte gäller? Hur mycket ska man pruta? Om servicen skulle varit gjord så skulle hojen haft garanti i ett år till.

Edit: Hojen är i klart bra skick, typ som ny. Ventilerna skulle ha kollats vid 100 mil och den har nu gått 300 mil så det kan ju hända att de kan ha hänt något litet där om spelet varit alldeles för litet eller nått sånt.

Last edited:
Har den inte servats alls vid 100 mil, servats privat vid 100 mil eller på en annan men godkänd verkstad vid 100 mil?

Modell, pris, mil, skick?

Säljaren kanske redan tycker sig prissatt med hänsyn till den missade servicen?

Har den inte servats alls vid 100 mil, servats privat vid 100 mil eller på en annan men godkänd verkstad vid 100 mil?

vid ca 100 mil byttes olja och filter, men inget annat är gjort, dvs ventiler är inte kollade och sen typ kontrollerar dom ju en massa skruvar och bultar och sånt ifall det sitter löst, men det känns lite halvskitsamma

Räkna av verkstadskostnaden för vad som skulle kunna inträffa och då inte skulle ersättas med hjälp av garantin. Naturligtvis med realistiska summor, men å andra sidan vill du ju också få ner priset så mycket det går.

Räkna av verkstadskostnaden för vad som skulle kunna inträffa och då inte skulle ersättas med hjälp av garantin. Naturligtvis med realistiska summor, men å andra sidan vill du ju också få ner priset så mycket det går.

Mardrömmen är ju totalt motorhaveri, men det har inte hänt på någon sån här ännu så vitt jag vet.

5000:- under övriga på blocket med samma skick och miltal men som är servade på verkstad? Skulle jag tycka va ganska rimligt iaf...

vid ca 100 mil byttes olja och filter, men inget annat är gjort, dvs ventiler är inte kollade och sen typ kontrollerar dom ju en massa skruvar och bultar och sånt ifall det sitter löst, men det känns lite halvskitsamma

Krasst sett, på verkstaden gör dom heller förmodligen ingenting annat än byter olja (även om det är sagt att det ska göras, det fuskas infernaliskt på märkesverkstäder). Dessutom häller märkesverkstaden i den billigaste oljan.

(nu blir jag snart påhoppad, men jag är övertygad om att själv är bäste dräng när det gäller service) :rolleyes:

Så om killen kan bevisa att olja och filter verkligen är bytta (kvitto el dylikt) så anser jag nog att hojen är lika bra (eller dåligt) skött som av verkstaden.

Det kommer knappast att bli ett motorras på den eller så, men du ska definitivt pruta bort den summa pengar du anser att förlusten av garanti är värd. Detta är också ett argument som säljaren kan förstå, och han kommer förmodligen gå dig till mötes om han vill göra affär.

Jag tänk lite liknande som du Spirit. Jag vill ändå meka själv. Det man är rädd för är ju att att någon elektronikbox som kostar 8000kr eller nått sånt pajar och så kan man inte ta det på garantin.

förstår att killen bara bytt olja. är inte första servicen svindyr på dessa då motorn måste ut. i vilket fall så bör hojen nog sänkas 10000 då du får göra denna servicen nu i efterhand. det ska bytas någon garantigrej oxå som du får bekosta själv. tyvärr är minnet kasst

förstår att killen bara bytt olja. är inte första servicen svindyr på dessa då motorn måste ut. i vilket fall så bör hojen nog sänkas 10000 då du får göra denna servicen nu i efterhand. det ska bytas någon garantigrej oxå som du får bekosta själv. tyvärr är minnet kasst

servicen kostar 3000-3500kr. motorn måste inte lyftas ut. jag har pratat med verkstad om vad dom gör på servicen och det är:
byter olja och filter
kollar ventilspel(detta står för nästan hela kostnaden)
känner på alla skruvar och muttrar och sånt så att det inte är löst.
tittar på bromsbelägg och såna grejer om det måste bytas.

det enda som jag har hört har hänt på dessa hojar som bytts på garanti är en grej med startmotorn samt en cylinderfotpackning som brukar paja. startmotorgrejen är redan fixad på denna hoj. cylinderfoten byts bara om den börjar läcka så det är inte gjort

servicen kostar 3000-3500kr. motorn måste inte lyftas ut. jag har pratat med verkstad om vad dom gör på servicen och det är:
byter olja och filter
kollar ventilspel(detta står för nästan hela kostnaden)
känner på alla skruvar och muttrar och sånt så att det inte är löst.
tittar på bromsbelägg och såna grejer om det måste bytas.

det enda som jag har hört har hänt på dessa hojar som bytts på garanti är en grej med startmotorn samt en cylinderfotpackning som brukar paja. startmotorgrejen är redan fixad på denna hoj. cylinderfoten byts bara om den börjar läcka så det är inte gjort

ofan, har en polarde där de lyfte ut motorn. men det kan ju ha varit cylinderfotspackningen de bytte. dock vet jag att han betalade nästan 6000 för den servicen

Jag tror inte att du ska intressera dej för denna hojen då det finns tusen andra människor som inte VET att garantin inte gäller om man inte utför hundramilaservicen, som där av är villiga att betala det säljaren begär för hojen. Det är en KTM för fan...vad kan hända? ;) En sak är säker, det är dumt att vara snål.

På alla LC8or är det viktigt att kolla ventilspelet vid 100mil.
Det händer ofta att dem får shimsa om dem då.
Det brukar bli för litet spel, med risk att ventilerna bränner fast, kanske därför KTM inte vill lämna garanti om denna service är missad........

På alla LC8or är det viktigt att kolla ventilspelet vid 100mil.
Det händer ofta att dem får shimsa om dem då.
Det brukar bli för litet spel, med risk att ventilerna bränner fast, kanske därför KTM inte vill lämna garanti om denna service är missad........

Och där rasade värdet till 55000kr.

Hur lång garanti är det, 2 år ?
I så fall skulle jag resonera enligt följande:
Kolla upp värdet på en likadan hoj där garantin precis gått ut, dvs precis passerat 2 år ålder. Bjud det + lite till kanske, eftersom den faktiskt är nyare..
Det resonemanget borde hålla så länge det inte dyker upp någon som struntar i att garantin inte gäller.
Vad tros ?

Ett tips kanske kan vara att kolla upp hur det står till med ventilspelet...? Utan att veta det är chansningen betydligt större... Om säljaren inte ens har prioriterat att lämna in den på 1:a service så skulle jag fundera över hur han har brytt sig i övrigt... Om han dessutom inte berättade det för dig ifrån början så hoppas jag att han får behålla den...

Säljaren vill inte gå ner i pris någonting så det känns inte så aktuellt längre. Får kolla efter andra hojar.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard