Hur mycket pengar kostar det dig per träning?

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Tjena!

Vad brukar det kosta för dig på en vanlig träning/bandag?

Inräknat:

Kostnad för bandag
Däck
Bensin

Vad blir det ungefär?

Försöker på ett ungefär skatta hur många bandagar man kan köra per år utan att bli bankrupt :rofl
 
Jag har hört allt från 2000 till 100000 kr beroende på vad man kör, hur man kör och hur bra det går. :fakta

Själv har jag lyckats hålla mig i den nedre delen av intervallet...än så länge... :rolleyes:
 
Tja, jag snålar ju på däck så det kontot är lågt men det brukar resultera i ett något högre "kåp och styrpinne" konto istället.......

Men, en "vanlig" dag, där plasten ser likadan ut när jag åker som när jag kom så,

Dag, 1100/snittheldag

Soppa 20-30lit. (intressant hur mycket det går att hälla igenom en 600... :D ) , mesta var bergmandagen i höstas då vi körde från 9-20, 35liter gick det åt...... :näsblod

Olja, belägg och småkrafs, kanske ett par hundra

Transport, g-åsen 120

Typ så, däcken är ju beggade som jag kört race på så de har ju lite värde men svårt att räkna på då ett set kan inbringa allt mellan 350-1500 beroende på när-var-hur jag vill bli av med de men ett set går ju på en dag i snitt.

Gör som jag, "ba kööör", tänka och räkna kan man göra på vintern efteråt..... ;)
 
Vad det kostar är ju fantastiskt beroende av hur mycket pengar man har. Har man 10000 att lägga så kostar det runt 12000, skala ner efter hur mycket du har att röra dig med. :hihi

Jag lägger betydligt mindre än 10k per dag, eftersom att jag kör så jämrans långsamt att jag kan köra på samma par däck en racehelg och ett par träningar, och däcken är det dyraste. Sedan kommer transport, boende och mat. I typ den ordningen, lite beroende på hur långt det är och hur man bor såklart.
 
Jag har så fruktansvärt mjuk körstil så jag har klarat mej med en uppsättning däck hela säsongen, ett par Pirelli superbike pro.
Kört 17 bandagar med dom, och det är mycket kvar på dom, så däckkontot är helt okej;)
Jag tror att jag klarar mej på c.a 1500 kr på en bandag i snitt.
 
Soppa ett snitt på 0,25 l/varv. Belägg, ett set per 6-8 dagar. Bromsvätska 0,5 l/4 dagar.
Däck, ett set/dag. Kraschbudget 6-10'/20 dagar. Olja, 3l/4 dagar. Filter 1st/8 dagar.
Köra dit och hem, 25-30kr/mil. Mat 150-300kr/dag. Bandag/träning 800-1600kr/dag.
Bor i bussen.
Avskrivningen på hojen glömde jag. Eller förträngde...
Har jag råd med det här? Nej, inte när jag räknar ihop det. Därför gör jag inte det :crash
 
Hoppas man kan skjuta in en fråga:)

Jag funderar på att börja med slicks nästa år. Vilka är de bästa att börja med och hur är det med livslängd?
 
Bandag 1200
Transponder 100
El 120
Bensin 250
Diesel 500
Beg, pirelli sc2 bak 600
Mat/kaffe 200

Runda slängar 3000:-/dag x 6 = :va:va:va
 
Hoppas man kan skjuta in en fråga:)

Jag funderar på att börja med slicks nästa år. Vilka är de bästa att börja med och hur är det med livslängd?

Du kommer säkert få massor med olika svar, alla beror ju på den egna erfarenheten.

Jag vet hur du kör och vilken nivå du är på och vill påstå att på en amatörnivå spelar det inte någon roll vilket märke om du väljer bland de större, Pirelli, Dunlop, Michelin eller Bridgestone.

Dock är det lite så att alla däcken har lite egna egenskaper och konstruktioner som kräver olika förändringar i chassi för att få fram det där extra som gör att du kan svänga med bättre känsla, börja ge gas tidigare ur kurvan och få en bra känsla i gaskontrollen.

Köper du ett däck som nästan ingen kör på så kommer du får svårt att få supporthjälp och tips som är värdefulla.

Mitt högst personliga tips skulle vara Pirelli eller ev. Dunlop för det finns många användare och återförsäljare som kan ge dig proffsiga tips.

Livslängden beror mycket på ditt körsätt i kombination med hur fjädringen fungerar.
Med en helt slut fjädring så kommer däcket agera fjädring även om du har rätt temperatur och då slaktar du ett slicks bakdäck på ett pass.
Se till att ha en sjysst bakdämpare för det kommer ge dig god däckekonomi och möjlighet att utvecklas. På en 600a kan ett bakdäck räcka två trackdays även om man kör rätt hårt.
Däckvärmare och att värma däcken riktigt bra är ett måste och förutsättning. Slicks har ett antal värmecykler innan det gottigaste (kemikalier) har lämnat gummit så utnyttja dom ordentligt innan det är för sent :-)

//Nitrous
 
Last edited:
Du kommer säkert få massor med olika svar, alla beror ju på den egna erfarenheten.

Jag vet hur du kör och vilken nivå du är på och vill påstå att på en amatörnivå spelar det inte någon roll vilket märke om du väljer bland de större, Pirelli, Dunlop, Michelin eller Bridgestone.

Dock är det lite så att alla däcken har lite egna egenskaper och konstruktioner som kräver olika förändringar i chassi för att få fram det där extra som gör att du kan svänga med bättre känsla, börja ge gas tidigare ur kurvan och få en bra känsla i gaskontrollen.

Köper du ett däck som nästan ingen kör på så kommer du får svårt att få supporthjälp och tips som är värdefulla.

Mitt högst personliga tips skulle vara Pirelli eller ev. Dunlop för det finns många användare och återförsäljare som kan ge dig proffsiga tips.

Livslängden beror mycket på ditt körsätt i kombination med hur fjädringen fungerar.
Med en helt slut fjädring så kommer däcket agera fjädring även om du har rätt temperatur och då slaktar du ett slicks bakdäck på ett pass.
Se till att ha en sjysst bakdämpare för det kommer ge dig god däckekonomi och möjlighet att utvecklas. På en 600a kan ett bakdäck räcka två trackdays även om man kör rätt hårt.
Däckvärmare och att värma däcken riktigt bra är ett måste och förutsättning. Slicks har ett antal värmecykler innan det gottigaste (kemikalier) har lämnat gummit så utnyttja dom ordentligt innan det är för sent :-)

//Nitrous

Den här säsongen har jag kört 11 bandagar och ca 200 mil landsväg med Metzeler m7 RR och det är väl ett par dagar och ett par hundra mil väg kvar i dem. Vad är skillnaden i grepp dem och slicks?

Hur är det med sk Endurance-däck? En del säger att man kan börja med dem när man går över. Har de lika bra grepp som slicks?
 
Hoppas man kan skjuta in en fråga:)

Jag funderar på att börja med slicks nästa år. Vilka är de bästa att börja med och hur är det med livslängd?

De bästa slicksen att börja med är begagnade toksnabb-förare-däck. :hihi
 
Kostnader slaget per bandag:
Soppa transport -> 10:-/mil
Soppa till hojen -> 250:-/dag
Bandag -> 1.200:-
Försäkring -> 100:-
Käk + fika -> 300:-
Övernattning -> tält 0:- till delat rum ca 300:-
Mönstrade sportdäck -> 250:-
X-trafälgar med regndäck -> 250:-/regndag i däckslitage, beg fälgar 4.500:- med bromsskivor
Olja+filter -> 200:-
Service -> 300:-
Kedjespray mm ->50:-

Summa ca 3.500:- varav drygt 1.000:- är däck och service som inte kommer varje bandag. Mina två absolut bästa bandagar i somras var på Kinnekulle och det blev rätt så billigt. Vädret var fantastiskt så jag tältade inne på depåområdet, hade med mig pressobryggare, engångsgrillar, kylbox där jag packade frukost, mellanmål, marinerade kycklingfiléer med annat gott och ett par öl. Bara känslan av att tälta i det underbara vädret, två superba bandagar med Actionpics och deras duktiga instruktörer samt alla andra goa människor blev sommarens höjdpunkt:rock

Till det kommer olika prylar som Du bara måste ha i takt med att Du blir mer och mer biten. För mig har det blivit rejsigare kopplings-och handbromsgrepp, ram- gaffel och svingpuckar, motorskydd och racebelägg fram. Till nästa år blir det Quickshift, stålspunnna bromsslangar, med all säkerhet slicks och därmed också däckvärmare.

Efter det kommer jag att kunna göra nerlägg som andra Hondakillar så det blir väl till att skaffa armbågspuckar också. Finns det förresten?
 
Törs inte, för jobbigt mentalt! :D Gjorde en rejäl 2012, gick lös på 35', efter det så förtränger jag det. ;)

De där tunga krascherna kan man undra hur pengarna räcker till. Och helst kommer de veckan innan ett race så man både har pengabristen och tidsbristen att slåss mot.


Med min gamla risiga hoj är det billigare att köpa ny likadan än att laga den. :crash

Ja, rätt filosofi ang hojval sparar många kronor.

Om man (som mig) hänger på kraschkåpor på gatcykeln för att köra bandagar och tror att den då är oförstörbar, tänker man kanske inte på alla myriader av små fästen, buntband, stag, repiga skruvskallar som går åt vid en vurpa. Det går aldrig att åter få i samma pedantiskt fina skick som orginal, oskulden är definitivt spräckt.

Nej, en ex-racehoj måste vara rätt val för bandagar.
 
De där tunga krascherna kan man undra hur pengarna räcker till. Och helst kommer de veckan innan ett race så man både har pengabristen och tidsbristen att slåss mot.




Ja, rätt filosofi ang hojval sparar många kronor.

Om man (som mig) hänger på kraschkåpor på gatcykeln för att köra bandagar och tror att den då är oförstörbar, tänker man kanske inte på alla myriader av små fästen, buntband, stag, repiga skruvskallar som går åt vid en vurpa. Det går aldrig att åter få i samma pedantiskt fina skick som orginal, oskulden är definitivt spräckt.

Nej, en ex-racehoj måste vara rätt val för bandagar.

För mig var det inga problem, tjejen kör likadan hoj så jag "slaktade" den, inför finalen var det så jag hade hela vintern på mig att jobba sen. :D
 
:näsblod Körde du på devisen att det är bättre att be om förlåt efteråt, än fråga om lov, få nej, och göra ändå? :hihi

Ja jävlar, hade vart "kul" att förklara varför hon inte skulle kunnat köra, "jo, du förstår, jag renoverar din hoj lite så jag var tvungen. . . " Singel snabbare än man hinner säga framgaffel! :D
 
Ja jävlar, hade vart "kul" att förklara varför hon inte skulle kunnat köra, "jo, du förstår, jag renoverar din hoj lite så jag var tvungen. . . " Singel snabbare än man hinner säga framgaffel! :D

Var det inte så att du råkade ut för en liten..."incident"...med hennes hoj också...? :7peta
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top