Hur mycket påverkar kyla däcken?

Tomaser

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
GasGas 300EC -05
Om jag har min hoj står i ett garage med ca5 gradig värme hela vintern hur mycket sämre blir däckena till sommaren?

Du kan klämma i någe kg till med luft om den ska stå still ett längre tag oxå
Tomaser skrev:
Om jag har min hoj står i ett garage med ca5 gradig värme hela vintern hur mycket sämre blir däckena till sommaren?

Tomaser skrev:

Inte ett dugg.

Och du vet att det är bra att avlasta däcken med dedå/centtralstöd?
Samt fylla i ett kilo extra luft.

Detta håller däcken runda.

Får hojen stå helt still med hela sin tyngd utan att rullas, så kan flator uppstå på däcken, även kallat "morgonsula".
Detta är en liten deformering i däcket som oftast rätar ut sig när däcket blir varmt efter några mil.
Men onödigt om man kan undvika det.

Någon har däreomot sagt att stötdämpare/gaffel inte mår bra av att hänga i utdragna lägen, men så länge jag inte fått en vettig fysisk förklaring till detta, så anser jag det bara vara en myt.
Rykten har en tendens att bli "sanningar" tyvärr utan eget kritiskt tänkande.

Själv mekar jag en hel del som en del ahr märkt, och kommer fortsätta palla upp hojen tills jag lärt annat och bättre!

Är det så viktigt att palla upp hojen? Jag har aldrig gjort det och heller inte märkt av några plattor på däcken. Kan det vara en kvarleva från tiden då däcken var sämre och de lättaste sporthojarna dessutom vägde 250 kilo torrvikt....?

Det kan det mycket väl vara. men det finns en aspekt till: Kyla och fukt.

Elefantfot, Skyttegravsfot osv kallades det förr när huden började överreproducera sig till elefantiasisliknande avskyvärda deformationer på fötterna. Framförallt på soldaterna i de blöta leriga frontlinjerna under VK1.

Vad har detta med däck att göra?

KFI-skador hette detta som soldaterna fick, där det står för Kyla-Fukt-Immobilisation.

Däck får kanske inte elefantiasis, men Kylan och Fukten från betonggolvet får gummit att ruttna, åldras fortare, och på så sätt får man ett däck med en svag punkt. Kontaktpunkten med underlaget.

Är detta signifikant, med alla sysntetmaterial i däcken, och då dagens däck endast innehåller en liten del naturgummi?
Tja, vem vet? Inte jag iaf. men återigen: Innan jag vet annat och bättre tänker jag inte utmana det jag vet just nu iaf.

SÅ ja, svar ja, du bör palla upp hojen. Alternativ två är ju att flytta den lite då och då.

Se till att gummit inte har kontakt med cement=det ska visst förstöra gummi :confused: sätt tex en kartong bit mellan golv och gummit

Glöm heller inte att pumpa i ny fräsch sommarluft i däcken innan första turen! :fakta

Sorry, kunde inte låta bli :rolleyes:

PacMan skrev:
Glöm heller inte att pumpa i ny fräsch sommarluft i däcken innan första turen! :fakta :

Pac Man din busgrabb! :hihi

Uffe: Nu ekar det härinne! :lol (kolla mitt inlägg innan ditt)
Kartongbit! Smart! Det isolerar. :tummenupp Men man bör nog rotera (fram)hjulet lite då och då iaf.

F-n...kartongbit! Smart... *springer ut i garaget*

Dr.Bike skrev:
Pac Man din busgrabb! :hihi

Uffe: Nu ekar det härinne! :lol (kolla mitt inlägg innan ditt)
Kartongbit! Smart! Det isolerar. :tummenupp Men man bör nog rotera (fram)hjulet lite då och då iaf.

F-n...kartongbit! Smart... *springer ut i garaget*

Kartong.... Nja..
Det drar ju till sig fukt.... så fukten & kylan kommer ju ialla fall till däcket...

Prova med något som inte absorberar fukt lika mycket som kartong...
eller lägg först lite kartong och sedan typ lite hårdplast (lock ifrån en kakburk).

// TAB

*fan, springer ut i garaget igen...*
:lol

Skoja bara. Men ok, kartong KAN bli fuktig, men så länge den VERKAR och SER torr ut??
Det är ju ett luftlager i kartongen oxå.
Ditt förslag är givetvis bättre... :gnissla
:hihi

Tydligen så innehåller inte moderna däck något gummi alls! Alla däck är syntetiska. Ska lagras kallt men inte under köldgrader! Dessutom inte för torrt heller! Och inte heller komma i kontakt med petroliumprudukter heller! Kylskåpstemperatur är ok dvs 5-10 grader. Mörkt = inget uv-ljus och svalt.

Last edited:
Axxexs skrev:
Tydligen så innehåller inte moderna däck något gummi alls! Alla däck är syntetiska. Ska lagras kallt men inte under köldgrader! Dessutom inte för torrt heller! Och inte heller komma i kontakt med petroliumprudukter heller! Kylskåpstemperatur är ok dvs 5-10 grader. Mörkt = inget uv-ljus och svalt.

FAN! då får ja tjacka större kylskåp.... :3freak

Dr.Bike skrev:
*fan, springer ut i garaget igen...*
:lol

Skoja bara. Men ok, kartong KAN bli fuktig, men så länge den VERKAR och SER torr ut??
Det är ju ett luftlager i kartongen oxå.
Ditt förslag är givetvis bättre... :gnissla
:hihi

dedär luftlagret i kartongen försvinner nog som en avlöning när 180kilo MC kommer rullande på det

heimdal skrev:
dedär luftlagret i kartongen försvinner nog som en avlöning när 180kilo MC kommer rullande på det

Ja om man kör mc´n på ETT hjul. Dessutom är det ingen som förbjuder en att lägga dit kartongen EFTER att man hystat upp hojen på centralen = tyngden på framdäcket ligger kring 15-20 Kg...

Forum för onödigt vetande :hihi :
:mattias Enbart depåstöd bak ger kanske 100 Kg på framhjulet, en kontaktyta på säg 50cm2 = 2Kg tryck per cm2.
Kollapsar kartongen?
Nej.
(jag väger 100 Kg och stod på ena knät på kartongpapp senast nyss i kväll, utan att den keckade ihop då vi trixade med ventilspelet på en SV) :fakta

Har man ultralyxen med TVÅ depåstöd är ju det en elegant lösning.

:hihi Simma lugnt!

Dr.Bike skrev:
Ja om man kör mc´n på ETT hjul. Dessutom är det ingen som förbjuder en att lägga dit kartongen EFTER att man hystat upp hojen på centralen = tyngden på framdäcket ligger kring 15-20 Kg...

Forum för onödigt vetande :hihi :
:mattias Enbart depåstöd bak ger kanske 100 Kg på framhjulet, en kontaktyta på säg 50cm2 = 2Kg tryck per cm2.
Kollapsar kartongen?
Nej.
(jag väger 100 Kg och stod på ena knät på kartongpapp senast nyss i kväll, utan att den keckade ihop då vi trixade med ventilspelet på en SV) :fakta

Har man ultralyxen med TVÅ depåstöd är ju det en elegant lösning.

:hihi Simma lugnt!

men om vi simmar såhär då :D ...:

att fukten som kartongen skall suga upp.. när den har fuktat upp kartongen så borde den ju kollapsa... blöt kartong blir ju sladdrigare än förhuden på en 90åring :7peta

:rofl förhuden på en 90-åring... den ska jag minnas!!

Jo...he he...kanske det, men i ett specifikt fall som JAG känner till, d.v.s i ett garage nära mig, ligger betongen på en 20cm tjock frigolitbädd, som i sin tur ligger på sand, som i sin tur är heavily drained - starkt dränerad 50cm under... :hihi = betongen fuktar ej, är ej kall och bidrar till kondens... men ok, kontentan är att BLÖT kartongpapp kanske inte är SÅ bra...
Då får man ju ta den vaxade varianten som jag råkar ha!

Fler förslag?

Bubbelplast?
En gummimadrass?
Tjejens favorittröja?
En kexchoklad?
En frigolitbit?
Kronans liggunderlag?
En hamster?
Asfaboard?
Gipsskiva?
En ryssmössa?

heimdal skrev:
men om vi simmar såhär då :D ...:

att fukten som kartongen skall suga upp.. när den har fuktat upp kartongen så borde den ju kollapsa... blöt kartong blir ju sladdrigare än förhuden på en 90åring :7peta

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!