Hur mycket påslag på priserna....

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
..ska man ta innan man handlar delar från någon annan?.. runt 200:- för ett oljefilter till en tex hayabusa är det rimligt?
 

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
Jag prata om orginal grejer.. men inte ens dom ska ju behöva kosta så mycket..

tillägga att först köpte jag till min 02 busa sen köpte jag till min nya 08 busa och priset var över 200 på dom båda..
 
Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Jag prata om orginal grejer.. men inte ens dom ska ju behöva kosta så mycket....

"Orginal"......Varken Honda, Suzuki, Yamaha, Kawazaki, Ducati, Saab, Volvo, BMW, Biltema....osv. tillverkar sina egna oljefilter.
Dom bara köper in filter med som är "brandade" med sina varumärken.
'"Same shit..diffrent name".

www.duells.se där kan du se vad ett oljefilter koster med DERAS påslag. MÅNGA Mc-handlare i Sverige köper från Duells och har då RABATT, sen lägger dom på lite till för att täcka frakt, hantering osv.

Men 200:-...!!!..för ett filter. DET blir stort påslag för frakt, hämtade handlaren själv i Göteborg...med bil..?

/KentW
 
Last edited:

Mikaelzii

Mikaelzii
Gick med
7 Sep 2007
Ort
Kungsbacka
Hoj
98 R1 04 R1 06 r1 NADA får väll köpa mig en Harley??:S
brukar väll vara 35-40 procent (kostar filtert inköp 40kr borde de max kosta 75kr till kund.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Beror väl lite på hur man ser på situationen. Ska kunden ringa 3 ggr, komma in 2 gånger, köpa filtret, för att sedan byta det för han inte hade koll på vilken årsmodell han hade...
Då är kanske tom 200:- i underkant för handlaren. (40:- är ju dessutom moms).

Jobbar man själv med försäljning i butik så ser man lite med andra ögon på det som folk mest kallar höga marginaler. :)

Jag har de senaste åren betalat 119:- (tror jag det är) för ett Ducati "orginalfilter" (Championfilter var det förr iaf) och har inte lagt så mycket tanke på det. Man köper ju ett, kanske två per år.

Sen är väl också Suzukis orginaldelar dyra? Tycker man hör om det ofta.
Köp billigaste märket som går att hitta till modellen, duger säkerligen utmärkt.
 

katana-1981

Katana-supporter
Gick med
30 Oct 2010
Ort
Kungälv
Hoj
GSX1100S
Köpte en original filter för 159: - hos Din MC -Göteborg, tyckte inte det var så mycket!?
 

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
Har tittat närmare 212:- fick jag betala. När jag handlade där innan förra vinterservicen gav jag ca hälften för det om jag minns rätt. Visst fick grejerna i handen på en gång, behövde dom ganska snabbt båda ggrna och hade inte tid att vänta så det var bara att betala...

Hädan efter blir det 100% postorder för min del.

Sen är väl också Suzukis orginaldelar dyra? Tycker man hör om det ofta.
Köp billigaste märket som går att hitta till modellen, duger säkerligen utmärkt.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
16 kr vinst per filter? Visst, om man säljer en pall åt gången kanske det funkar, annars inte.

Beror hur man räknar, hur mycket påslag har din lokala handlare på en 33cl cola? Och ändå är colan tyngre.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Hur mycket cola säljs i förhållande till oljefilter?

Förstår givetvis det, men är man suzukiåterförsäljare kanske man inte ska köpa styck om samma filter passar i 10 modeller och 20 årsmodeller?

Grejjerna är inte dyra, men frakten.

Osålda varor är en kostnad.

Köps ett filter från grossisten kostar frakten minst lika mycket som filtret, mao är varannat filter gratis om det köps storpack och lagerhålls.
 
Last edited:

jjabba

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Ort
i sadeln
Hoj
Kawasaki
Konsumenten väljer...

Om du värdesätter att få tomma ord och ett pepsodent-leende när du köper delar så fortsätt för all del att betala överpriser.

Sanningen är att det vore bäst för oss konsumenter om det bara fanns två stora konkurrerande nätbutiker som sålde alla delar. Då skulle de sälja lika många filter som ICA säljer colaburkar och inte behöva syssla med ocker.

Själv köper jag i stort sätt ingenting utan att kolla alla marknader först (handlare, ebay, europabaserade webbbutiker etc). Sedan väljer jag det billigaste alternativet. Jag vill ha prylen, inte massa skitsnack och en klapp på ryggen.

Vet man inte vad man behöver så får man läsa på först. Annars ska man inte meka själv. Lämna då till verkstad och låt dem köpa delarna och göra jobbet åt dig. :glömdet
 

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
Titta på duells och där låg ju ngk stiften till gammelbusan på ungefär samma nivå som när jag köpte förra året. Till nya busan la jag till stiften CR9EIA-9 4*($8.27) när jag köpte en kåpdel som kosta ($34.42) och några plast clips 4*($2.01) allt suzuki orginal. Varorna från USA med frakt kosta 757 kr. Svensk tull och frakt gick på 237 kr och av dom tog posten 100:- = 994:-

Betalar man inte kontant så tog dom 40:- till i kortavgift förra gången jag hämta grejer.

Priset från duells var 210:- per stift och ska man då tänka påslaget på oljefiltret så kan det ju dra iväg rätt bra.

Ändå känner man som att man vann på det även fast man nästan betalade hälften av värdet på varorna i frakt.

www.duells.se där kan du se vad ett oljefilter koster med DERAS påslag. MÅNGA Mc-handlare i Sverige köper från Duells och har då RABATT, sen lägger dom på lite till för att täcka frakt, hantering osv.

/KentW
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Förstår givetvis det, men är man suzukiåterförsäljare kanske man inte ska köpa styck om samma filter passar i 10 modeller och 20 årsmodeller?

Grejjerna är inte dyra, men frakten.

Köps ett filter från grossisten kostar frakten minst lika mycket som filtret, mao är varannat filter gratis om det köps storpack och lagerhålls.

Även om filtret skulle vara "gratis", så är lagerplatsen en kostnad.

Själv tycker jag inte oljefilter för 200 spänn är mycket att orda om. Men så byter jag bara en, max två gånger per år också.
 

Skrap

Sugen!
Gick med
23 Sep 2006
Ort
Haninge
Hoj
ostbåge, plockad som en gås, neos 100 för flipflopåka
För att täcka kosten för en vara(frakt, hantering, etc.) brukar man lägga på 100%+moms. Om ett filter kostar 40:- från fabrik blir det 100:- i första ledet. Jag TROR nog inte många återförsäljare i Sverige köper direkt från fabrik så då blir det ett led till med samma påslag. Något som jag dock tycker är dyrt är tändstift. Kan det vara för att de är så tunga mot volymen? (Dyr frakt)
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Även om filtret skulle vara "gratis", så är lagerplatsen en kostnad.

Själv tycker jag inte oljefilter för 200 spänn är mycket att orda om. Men så byter jag bara en, max två gånger per år också.

Nej det tycker väl inte jag heller som en enskild vara, men köper man många varor (och dessutom märker att det aldrig finns på lager) så förstår iallafall jag varför svenska handlare får kursa.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Beror hur man räknar, hur mycket påslag har din lokala handlare på en 33cl cola? Och ändå är colan tyngre.

Du kan inte jämföra äpplen och päron. Om Coca-kålan känns dyr kan man starta en tråd om den, senast jag såg statistik såldes 100000 liter i sekunden världen över, tror knappast oljefilter ens närmar sig den siffran. Inte i Sverige iaf. :)

Angående påslag på Coca-colan och oljefiltret kan jag sätta det mesta på att colan har bra mycket högre marginaler.

Känner man att det är värt att grina om ett par kronor hit och dit när det gäller oljefilter, bensinfilter och luftfilter finns det ju massa alternativ att köpa från. T ex Biltema.
Så jag begriper inte varför det gnälls.

Att en handlare har visst antal X% är ju bara intressant så länge han finns där för dig när du mest behöver den. I en framtid kanske allt är storvaruhus alternativ eBay.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Du kan inte jämföra äpplen och päron. Om Coca-kålan känns dyr kan man starta en tråd om den, senast jag såg statistik såldes 100000 liter i sekunden världen över, tror knappast oljefilter ens närmar sig den siffran. Inte i Sverige iaf. :)

Angående påslag på Coca-colan och oljefiltret kan jag sätta det mesta på att colan har bra mycket högre marginaler.

Känner man att det är värt att grina om ett par kronor hit och dit när det gäller oljefilter, bensinfilter och luftfilter finns det ju massa alternativ att köpa från. T ex Biltema.
Så jag begriper inte varför det gnälls.

Att en handlare har visst antal X% är ju bara intressant så länge han finns där för dig när du mest behöver den. I en framtid kanske allt är storvaruhus alternativ eBay.

Du var nasare skrev du va?

Som jag skrev inlägget innan dig så är det inte så mycket gnällande, bara en förklaring till varför lokala mchandlare kommer vara ett minne blott.

De effektiviserar inte lagerhanteringen, de kapar inte mellanhänderna, de skapar inte mervärde för kunden.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top