Hur mycket olja ska jag i då? Svara gärna i mm från kanten. Har inga manualer från Husan och antagligen(?) är det väl oväsentligt då den inte ska sitta på en Husa utan på en cykel som väger 160kg. Jag är dock osäker om man bara justerar vikt med shimsning och fjäder eller om oljenivån påverkar också...
Om framgaffeln ska flyttas till en hoj eller förare av helt annan vikt så är det i första hand huvudfjädern som skall bytas. Det är denna inklusive dess förspänning som bär upp ekipagets vikt. Den fjäderkonstant och den förspänning som sitter original i den hoj där gaffeln ska användas är en utgångspunkt så bra som någon.
"Shimsning" betyder att ändra framgaffelns dämpning, antingen kompressionsdämpning, returdämpning eller både och. Ingen av dessa har en lastbärande funktion och ändras inte primärt för att du flyttar framgaffeln från en hoj till en annan. Returdämpning går dock hand i hand med fordonets vikt och den valda fjäderkonstanten, så om du stoppar i en mycket mjukare eller styvare fjäder så är det ingen vild gissning att du kommer att vilja ändra returdämpning också (för att inte få en gungig eller överdämpad känsla). Om framgaffeln ska användas på ett helt annat sätt i den nya hojen, till exempel till gatkörning eller supermotard istället för mx, så kommer du nog också att vilja ha en helt annan karaktär på kompressionsdämpningen.
Rekommendationer om detta är dock helt meningslösa att ge utan att veta några siffror eller ens vad som sitter i gaffeln. Det som gäller är helt enkelt att prova sig fram, lämna bort till folk som gör sådana konverteringar professionellt eller att kopiera någon som redan gjort samma sak med gott resultat.
Oljenivå, oljevolym eller "air gap" (även i detta fall har kärt barn alldeles för många namn...) används för att ställa in volymen hos den luftfjäder som skapas inuti framgaffeln. Då en luftfjäder av naturen är väldigt progressiv så får denna endast en liten betydelse i toppen av framgaffelns slaglängd men desto mer betydelse i botten av framgaffelns slaglängd. Man brukar därför använda denna luftfjäder för att justera hur mycket slaglängd man använder.
Om framgaffeln bottnar metall mot metall - använd mer olja så att luftfjäderns volym blir mindre och därigenom styvare. Om framgaffeln inte ens är nära att bottna - använd mindre olja så att luftfjäderns volym blir större och därigenom mjukare.
På en roadracingmotorcykel används denna för att justera hur mycket av framgaffelns slaglängd man använder vid hårda inbromsningar. På en terrängmotorcykel används denna för att justera hur mycket av framgaffelns slaglängd man använder också vid g-outs, hopplandningar, med mera. Denna är alltså inte direkt relaterad till motorcykelns vikt eller förarens vikt, utan mer till förarens körsätt.
Jag har ingen aning vilken typ av dämpsystem som används i denna gaffel, men det finns en hel del gafflar - framförallt rena mx-gafflar - som endast tillåter mycket små variationer i oljenivå / oljevolym / air gap, annars fungerar inte dämpsystemet. Du bör därför ta reda på vad original värde är för just denna gaffel och sedan hålla dig däromkring, alternativt ta reda på om det finns ett max- och minvärde och sedan hålla dig mellan dom.