Hur mycket olja i gaffeln?

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Ort
08
Hoj
Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
Packbox och oljebyte i framgaffeln

Hej!
Jag hade tänkt att byta packboxarna och olja i framgaffeln på min nsr.
Hur mycket olja ska man ha i varje gaffelben? :confused:
Kan inte hitta det någonstans.
 
Last edited:
Larco skrev:
Hej!
Jag hade tänkt att byta packboxarna och olja i framgaffeln på min nsr.
Hur mycket olja ska man ha i varje gaffelben? :confused:
Kan inte hitta det någonstans.



Står väl i mekhandboken om du har en sån, annars blir det väl att knalla in till närmaste MC-affär.

Du kan ju ringa till honda. :tummenupp
 
Har packboxarna inte läckt några större mängder kan du väl hälla i lika mycket olja som du häller ur gaffeln vid isärtagandet. :)
Se dock till att mäta så att oljenivån är lika hög i båda gaffelbenen vid monterandet då det ger spännande vägegenskaper om nivåerna är olika höga. :tungan
 
Häll i lite i taget och känn efter. Ta det lugnt, en liten skvätt kan göra dom stenhårda.
 
Jag stack till en mcaffär här i stan och dem sa att det skulle vara 2.8dl så det vet jag nu.

Tyvärr har det uppstått ett nytt litet problem. Det sitter låsringar precis ovanför packboxarna som jag inte vet hur man får bort. Det är nämligen så att de har inga öglor (ser nästan ut som kolvringar). Tänk er en kolvbultslåsring utan öglor fast större. :)

Hur faaan får man bort dem? :huvet
 
Larco skrev:
Jag stack till en mcaffär här i stan och dem sa att det skulle vara 2.8dl så det vet jag nu.

Tyvärr har det uppstått ett nytt litet problem. Det sitter låsringar precis ovanför packboxarna som jag inte vet hur man får bort. Det är nämligen så att de har inga öglor (ser nästan ut som kolvringar). Tänk er en kolvbultslåsring utan öglor fast större. :)

Hur faaan får man bort dem? :huvet

båda min cb 125 td har jag infa öglor på knastren ;)
 
Får ta och gå ner till med gafflarna till mcaffären imorgon och se om de kan få bort låsringarna.
 
Larco skrev:
Får ta och gå ner till med gafflarna till mcaffären imorgon och se om de kan få bort låsringarna.
Vet inte exakt hur det ser ut på NSR men jag är nästan säker på att du kan pilla bort dem om du tar det försiktigt. Låsringar utan öglor brukar inte vara helt runda utan böjda här och där. Är dom inte det? Men akta gaffelbenen! Repor där är inte roligt.
 
Jag tror att de var helt runda men jag vet inte riktigt. Jag ska kolla på det när jag kommer hem (är i skolan nu). :)
 
Larco skrev:
Jag stack till en mcaffär här i stan och dem sa att det skulle vara 2.8dl så det vet jag nu.

Tyvärr har det uppstått ett nytt litet problem. Det sitter låsringar precis ovanför packboxarna som jag inte vet hur man får bort. Det är nämligen så att de har inga öglor (ser nästan ut som kolvringar). Tänk er en kolvbultslåsring utan öglor fast större. :)

Hur faaan får man bort dem? :huvet

Mät inte i liter utan i mm. Det blir bättre då.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top