Hur mycket olja i gaffeln?

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
Har en KTM 450 SX som jag vill byta olja i.
Hur mycket ska det vara i, skillnad om den går som cross eller motard m.m.

står i boken.. annars lär du skaffa fram ett nummer på dom..

Man kan jue öka mängden för att få dom hårdare. eller tjockare olja..

Har tyvärr inte boken.
Det ena gaffellocket sitter stenhårt med, vetifan hur jag ska få upp det heller:mad:

Har du släppt på skruvarna till styrkronan annars kan dom klämma åt så du inte får lös locket.

Du märker ju hur mycket olja du får ur? Jag hällde i lika mycket som jag fick ur och det funkar skitbra. Många säger väl att man ska mäta men jag har inga mått i huvet...

nummret står stämplat någonstans på dämparna..

kan typ heta 1418y748 eller liknande.
i just den gaffeln ska det vara 120mm luft när du har dämparen ihoptrykt utan fjäder

och det gick åt typ 7 dl i mina ben

Du märker ju hur mycket olja du får ur? Jag hällde i lika mycket som jag fick ur och det funkar skitbra. Många säger väl att man ska mäta men jag har inga mått i huvet...

hur gör du om du har läck på ett av dom då?

Last edited:
Det fick bli lite mer än 3 dl i varje ben för det var såpass som rann ut. Fick inte loss fjädern så det fick bli lite fuskmek, tack för hjälpen iallafall

Det fick bli lite mer än 3 dl i varje ben för det var såpass som rann ut. Fick inte loss fjädern så det fick bli lite fuskmek, tack för hjälpen iallafall

Då lär du har gjort nåt fel? Man får jucka lite med dämparen för att få ut all olja. Samma sak när man häller i ny olja måste man ta bort luften genom att jucka. Jag fick i 5 dl per ben i min EXC-450. Då fyllde jag upp till 130 mm.

Nej stopp på belägg, runt 5dl ska i. Gör om gör rätt, se till att du får ur all olja från nedre ventilen med. Du får pumpa lite på roden!

Nej stopp på belägg, runt 5dl ska i. Gör om gör rätt, se till att du får ur all olja från nedre ventilen med. Du får pumpa lite på roden!

Pumpat har jag gjort, så tidigare ägare har nog hällt ur olja isåfall för mer än 3 dl fick man inte ut med juckande.
Får väl jobba mig lite till nu då...:mad:

Hrrm, tre deciliter låter lite. Jag fick i 6 dl i mina SMR-dämpare.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8