Hur mycket olja i gaffeln r1 -01 och vilken olja?

Johnsen

Rock`n`Roll!
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Honda xr650r sm -00, Husqvarna te 570 -01, Honda CRF450 HM -03
Tjaba, har väl försökt att dra på bakhjulet för många gånger så styrlager och packboxar e kassa.
Behöver därför veta vad för slags olja och hur mycket man ska ha i gaffeln efter byte?
Jag har tillgång till gaffelolja till crossar och motsvarande, beteckningen "5"
Hmm jag har aldrig bytt packboxar så jag e helt grön på området.
Någon vänlig själ som kan ge mig råd?

Tusen tack på förhand isåfall. :Bugar

Om ni har missat så är det en yamaha r1 -01

PS Har sökt men hittade inget.

Johnsen skrev:
2098218 Tjaba, har väl försökt att dra på bakhjulet för många gånger så styrlager och packboxar e kassa.
Behöver därför veta vad för slags olja och hur mycket man ska ha i gaffeln efter byte?
Jag har tillgång till gaffelolja till crossar och motsvarande, beteckningen "5"
Hmm jag har aldrig bytt packboxar så jag e helt grön på området.
Någon vänlig själ som kan ge mig råd?

Tusen tack på förhand isåfall. :Bugar

Om ni har missat så är det en yamaha r1 -01

PS Har sökt men hittade inget.
Det var inga problem alls. Skaffa Manualen så finns all info där på ett enkelt och överskådligt sätt. Den finns här på SH någonstans i digital form.

När det gäller vilken olja det ska vara kan jag bara rekommendera varianter på orginaltemat. Jag provade lite tjockare olja än Orginal och det blev INTE bra. Efter jag bytt tillbaks till rätt spec blev den mycket bättre.

Lycka till

R1 wannabe skrev:
2098261 Det var inga problem alls. Skaffa Manualen så finns all info där på ett enkelt och överskådligt sätt. Den finns här på SH någonstans i digital form.

När det gäller vilken olja det ska vara kan jag bara rekommendera varianter på orginaltemat. Jag provade lite tjockare olja än Orginal och det blev INTE bra. Efter jag bytt tillbaks till rätt spec blev den mycket bättre.

Lycka till
På ett enkelt och överskådligt sätt vette fan om jag kan hålla med om. :argpådato
Jag tittade i min egen manual och där stod det inget om gaffelolja, bara hur man kontrollerar dom.

Ingen som vet sådär på rak arm?? typ "kastrull fork megasuper, 0.35 liter i varje gaffel"

Johnsen skrev:
2098590 På ett enkelt och överskådligt sätt vette fan om jag kan hålla med om. :argpådato
Jag tittade i min egen manual och där stod det inget om gaffelolja, bara hur man kontrollerar dom.

Ingen som vet sådär på rak arm?? typ "kastrull fork megasuper, 0.35 liter i varje gaffel"
Det skall vara 480ml i varje ben.
Viskositeten är ca 7-8W enligt Yamaha om du köper deras "typ1".
Köp en halvliter 5W samt 10W och blanda själv.

Roberth skrev:
2103284 Det skall vara 480ml i varje ben.
Viskositeten är ca 7-8W enligt Yamaha om du köper deras "typ1".
Köp en halvliter 5W samt 10W och blanda själv.
Ahh det var ett sånt svar jag väntade på. Men jag ringde yamahacenter idag och fick reda på fakta.
Alltså: 482ml i varje gaffel, sen kunde man mäta också som skulle vara lättare och det skulle vara 74 cm, (är ej säker på det nu då jag har siffrorna i garaget så lita inte på det om nån skulle använda denna information)
Men tråkigt nog så har yamahafabriken skruvat in ena locket på gaffelbenet på snedden snegängat :mad: så det blir ingen åka för mig på hela helgen då jag har pärlan inne på en verkstad.

Men tack för svaret!

Johnsen skrev:
2098590 På ett enkelt och överskådligt sätt vette fan om jag kan hålla med om. :argpådato

Jag menar Service Manualen. Där finns alla uppgifter.
Det finns en tråd här på SH med verkstadsmanualer till de flesta hojjar.

När det gäller att fylla på olja är mätning av nivån med skjutmått att föredra framför en uppmätt mängd du häller i, då du inte vet om du fått ur all tidigare olja om du inte skruvar isär hela innanmätet.

Dessutom brukar det bli en liten "segare" sörja i botten på gaffeln som är svår att få bort.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...