Hur mycket olja i en R1-01

Vapor

Hojgalen
Gick med
23 Jun 2003
Hoj
R1 -06, KTM525sx-03, Yamaha XS400se -82
Hur mycket olja ska man egentligen ha i en R1 motor från 02?
Har haft motorn inne på service och sen idag efter att jag satt ihopa hojen så lyser oljelampan. Har hällt i ca 3 liter olja nu och tycker att den borde slockna. Hade en r6:a innan som man skulle ha i 2,5 liter olja i. Är det så mycket mer i en r1:a eller är oljeidikatorn inte funktionell?

Tacksam för svar!

ps. Nej, jag har inte hittat instruktionsboken så jag kan inte kolla där :huvet ds.

2.9L exkl filter.
3.1L inkl filter.

3.8L tror jag att det var om man haft isär den.

Last edited:
Fotrally skrev:
2041915 2.6L exkl filter.
2.9L inkl filter.

3.6L tror jag att det var om man haft isär den.

hur fasen kan det gå i 3.6 liter om man haft isär den?!
Jösses vad fattig jag blev :3freak
bara att fylla på då!

Vapor skrev:
2041924 hur fasen kan det gå i 3.6 liter om man haft isär den?!

I en motor finns det många fina håligheter och skvalpskott där oljan döljer sig bakom.
Motorer man tömt noggrannt men vrider på i motorstället ger ALLTID ifrån sig en sista hälsning på golvet iaf...

Fyll på såpass mycket olja att motorn inte längre går runt med hjälp av startmotorn. Öppna sedan oljepluggen så mycket att det sipprar ut olja med en jämn ström, samtidigt som du håller inne startknappen. I det ögonblick motorn börjar gå runt drar du åt pluggen igen.

Nu är den full :tummenupp

heliac skrev:
2043035 Fyll på såpass mycket olja att motorn inte längre går runt med hjälp av startmotorn. Öppna sedan oljepluggen så mycket att det sipprar ut olja med en jämn ström, samtidigt som du håller inne startknappen. I det ögonblick motorn börjar gå runt drar du åt pluggen igen.

Nu är den full :tummenupp

:rofl

Fy faan! Vilka minnen du väcker - Haja detta: Jag var lill-liten spoling och var på min farbrors Koppartransmack* då han sa: Fyll på olja i Duetten!
Det gjorde jag!
Minsann!
Ganska likt ditt förslag oxå, jag fyllde tills det var fullt :hihi

Lite bannor senare, och en lektion i oljeurtappning så hade jag lärt mig de första stegen i motormannakunskap!

*Kopprtrans: Kultmack från förr.

Dr.Bike skrev:
2043047 :rofl

Fy faan! Vilka minnen du väcker - Haja detta: Jag var lill-liten spoling och var på min farbrors Koppartransmack* då han sa: Fyll på olja i Duetten!
Det gjorde jag!
Minsann!
Ganska likt ditt förslag oxå, jag fyllde tills det var fullt :hihi

Lite bannor senare, och en lektion i oljeurtappning så hade jag lärt mig de första stegen i motormannakunskap!

*Kopprtrans: Kultmack från förr.

Ojoj, VBilket väder det är idag. Solen skiner. Det är blått på himlen och ca 10 grader ute! Jag ska inte köra hoj idag :rolleyes:

Vänta här nu ! Jag antar att motorn va helt tom på olja när du började hällai dom 3 litrarna!!
Sen är det ju bara att läsa av oljenivån i nivåögat!

Min kompis hade problem att få oljetryck i sin Kawa zx-9:a när han hade bytt olja. Det han gjorde var att hälla lite olja i oljefiltret för att det skulle bli indränkt. Då funkade det.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg