hur mycket ojud är normalt ?

P.Björk

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
ZX9R -98 8200mil
Efter att ha kört mina första 60 mil med min -98 Zx6r .
Så har jag hört att den rasslar lite gran om maskinen när den blivit riktigt varm. Samt att styrlagret är lite glappt.
Är det vanligt att dom låter lite o inget att bry sig om eller vad säger ni ?
Vad säger ni om styrlaget är det bara att spänna eller ?

Sen så råkade jag ut för en kabelbrand i ett kontakt stycke till genoratorn efter en motortvätt :mad: fast det har jag fixat

P.Björk skrev:
Så har jag hört att den rasslar lite gran om maskinen när den blivit riktigt varm. Samt att styrlagret är lite glappt.

Sen så råkade jag ut för en kabelbrand i ett kontakt stycke till genoratorn efter en motortvätt :mad: fast det har jag fixat
Samma grejs med min hoj, dovt knackande efter att motorn har blivit varm och lite glapp i styrlagret, tror nog att det bara är att spänna.

P.Björk skrev:

Har nastan samma hoj som du och den rasslar lite den med nar den ar riktigt varm...endel mera an min kompis R6'a. Detta ska vara normalt sager dom som kjør kawa, dom rasslar helt enkelt lite mera an andra motorcyklar...jag anvander øronproppar och då går den jattefint....

Testa spänna lagret annars får du byta det

Byt så snabbt som möjligt eftersom de inte är helt ofarligt att köra omkring med kass styrlager

Om du kan dra åt lagret så att det slutar glappa men utan att det börjar gå trögt så är det bara att göra det och köra. Annars får det bli byte.

P.Björk skrev:

Hojmotorer skramlar nog en heldel. Särskilt upp till kanske 3000 rpm där den börjar gå lite bättre..Träligt ja kanske det. Men jag tror det är normalt.

Arctic#1 skrev:
jag anvander øronproppar och då går den jattefint....

Ang öronproppar, finns det nån variat som formar sig efter örat?

Mina får jag så ont av men det är dom ända som sitter kvar, såna där engångsmjuka fungerar inte, bara ramlar bort.

jo att dom skrammlar och låter vet jag :) men det är mer ett vibations skrammel oljud från toppen och hela motorn, typ gasar till mellan 4-7 när man står still,så låter det skrammelrasslel om hela motorn. dock inte så som när kamkedje spännaren pajade på min Suzuki.
Men det är betydligt mer när den är varm, nåja jag skall byta olja och sen köra på som vanligt och glöma bort vad jag hört :).

Säker helt normalt på kawasaki :D

Slappa skrev:

Mina får jag så ont av men det är dom ända som sitter kvar, såna där engångsmjuka fungerar inte, bara ramlar bort.

testa klippa dom i 2 bitar.. jag brukar göra det, funkar bättre då

P.Björk skrev:
jo att dom skrammlar och låter vet jag :) men det är mer ett vibations skrammel oljud från toppen och hela motorn, typ gasar till mellan 4-7 när man står still,så låter det skrammelrasslel om hela motorn. dock inte så som när kamkedje spännaren pajade på min Suzuki.
Men det är betydligt mer när den är varm, nåja jag skall byta olja och sen köra på som vanligt och glöma bort vad jag hört :).

Säker helt normalt på kawasaki :D
Hur lät det när Sukkan havererade? Bra att veta kanske menar jag.. :3freak

Hade en Kawasaki ZX6R -98 som kamkedjeträckaren gav upp på efter 1400mil. Då rasslade det duktigt på tomgången när den blev varm och när man åkte på mellanvarv eller motorbromsade. Var ett hårt mekaniskt ljud, inte nått litet knackande precis...

Fick den dock bytt på "Goodwill" mot en sträckare av lite "modernare" typ som skulle funka.

kowal skrev:
testa klippa dom i 2 bitar.. jag brukar göra det, funkar bättre då
annars kan man ju köra in dem ordentligt i örat så ramlar de inte ur. Örongången är längre än man tror.

kör man in den så lite att den kan trilla ur gör den heller ingen nytta som ljuddämpare.

Pebl skrev:
annars kan man ju köra in dem ordentligt i örat så ramlar de inte ur. Örongången är längre än man tror.

kör man in den så lite att den kan trilla ur gör den heller ingen nytta som ljuddämpare.

Problemmet är att dom som inte gör ont sitter inte kvar medans dom som funkar gör ont :huvet

Jag hör oxå ett svagt tickande från min kawa...
Jag kanske är överkänslig på sånt men vf den ska inom 100 mil in på 1200 mila service...

Slappa skrev:

Apoteket har svibra öronproppar för 29 kr som du kan använda många gånger.

Propparna e gula och är sammanbundna med ett snöre.

Bästa köp varning!

Zee skrev:
Apoteket har svibra öronproppar för 29 kr som du kan använda många gånger.

Propparna e gula och är sammanbundna med ett snöre.

Bästa köp varning!

Hur ser dom ut?
Är de vanliga engångsversionen alltså rätt mjuka i modellen?
Kanske rent utav har bild?

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...